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871 234. Vorteil der Ersatzmagenbildung nach Hunt-Lawrence-Rodino gegenUber der Oesophagojejunostomie Y-Roux K. Buhl, P. Schlag und Ch. Herfarth Chirurgische Universit~tsklinikund Poliklinik, Abt. 2.1.1. (Arztl. Direktor: Prof. Dr. Ch. Herfarth), Kirschnerstrage 1, D-6900 Heidelberg Advantages of Jejunal Pouch Reconstruction (Hunt-Lawrence-Rodino) Versus the Simple Esophagojejunostomy-Y-Roux Procedure Summary. To evaluate the possible advantages of jejunal pouch reconstruction (JPR) versus eso- phagojejunostomy (EJ), 34 patients with out recurrences were followed-up at least 1 year after total gastrectomy (23 JPR, 11 El). Body weight was significantly higher following JPR (P< 0.05), and higher fecal fat excretion indicated improved food up-take. The rate of dumping symptoms Was lower following JPR (13% vs 45%); in patients with EJ the increase of blood glucose levels was mark- edly higher after glucose stress. Evaluation of quality of life by means of a psychological question- naire did not reveal any differences between these groups. Key words: Total gastrectomy - Pouch reconstruction - Follow-up. Zusammenfassung. Um die m6glichen Vorteile eines Jejunumersatzmagens (JEM) gegeniiber der ein- fachen Oesophagojejunostomie (OJ) nachzuweisen, wurden 34 rezidivfreie Patienten (23 JEM, 11 OJ) mindestens 1 Jahr nach Gastrektomie nachuntersucht. Das K/Srpergewicht war nach JEM signifikant h6her (p < 0.05). die h6here Fettausscheidung im Stuhl wies auf eine verbesserte Nahrungsaufnahme hin. Dumping Symptome waren nach JEM seltener (JEM 13%, OJ 46%), der Anstieg der Glucosewer- te im GTT war auch deutlich steiler. Psychologische Tests zur Beurteilung der Lebensqualit~it zeigten keinen Unterschied zwischen den beiden Gruppen. Schliisselw6rter: Gastrektomie - Jejunumersatzmagen - Nachuntersuchung. 235. Zum Verhalten der intestinalen Motilit~it und Gallengangskinetik nach totaler Gastrektomie wegen Magencarcinom J. FaB 1, R. Bahres 2, V. Schumpelick a und u. Biill 1 Abteilung Chirurgie an der RWTH Aachen (Vorstand: Prof. Dr. V. Schumpelick) 2 Abteilung Nuklearmedizin an der RWTH Aachen (Vorstand: Prof. Dr. Biill), PauwelsstraBe, D-5100 Aachen Intestinal Motility and the Patterns of Bile Flow After Total Gastrectomy Summary. Twenty-four patients were investigated clinically and scintigraphically 6 months to 5 years after gastrectomy; two different types of substitute stomach had been used (17x Longmire-Giit- gemann [LG]; 7x Y-Roux [Y-R]. There was no significant difference in the substitute stomach func- tion between the two groups. On hepatobiliary scintigraphy, delayed beginning of gallbladder con- traction was detected in the Y-R substitute stomachs. Bile output was significantly lower in Y-R 616. (16.2% + 4.9%) than in LG substitute stomachs (46.8% + 24.9%). These results suggest that the defect in fat absorption after performing an Y-R substitute stomach is caused by a synchronization failure between chyme transit and bile flow in patients without a duodenal passage. Key words: Gastrectomy - Substitute stomach - Motility disorders - Patterns of bile flow.

235. Zum Verhalten der intestinalen Motilität und Gallengangskinetik nach totaler Gastrektomie wegen Magencarcinom

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Page 1: 235. Zum Verhalten der intestinalen Motilität und Gallengangskinetik nach totaler Gastrektomie wegen Magencarcinom

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234. Vorteil der Ersatzmagenbildung nach Hunt-Lawrence-Rodino gegenUber der Oesophagojejunostomie Y-Roux

K. Buhl, P. Schlag und Ch. Herfarth

Chirurgische Universit~tsklinik und Poliklinik, Abt. 2.1.1. (Arztl. Direktor: Prof. Dr. Ch. Herfarth), Kirschnerstrage 1, D-6900 Heidelberg

Advantages of Jejunal Pouch Reconstruction (Hunt-Lawrence-Rodino) Versus the Simple Esophagojejunostomy-Y-Roux Procedure

Summary. To evaluate the possible advantages of jejunal pouch reconstruction (JPR) versus eso- phagojejunostomy (EJ), 34 patients with out recurrences were followed-up at least 1 year after total gastrectomy (23 JPR, 11 El). Body weight was significantly higher following JPR (P< 0.05), and higher fecal fat excretion indicated improved food up-take. The rate of dumping symptoms Was lower following JPR (13% vs 45%); in patients with EJ the increase of blood glucose levels was mark- edly higher after glucose stress. Evaluation of quality of life by means of a psychological question- naire did not reveal any differences between these groups. Key words: Total gastrectomy - Pouch reconstruction - Follow-up.

Zusammenfassung. Um die m6glichen Vorteile eines Jejunumersatzmagens (JEM) gegeniiber der ein- fachen Oesophagojejunostomie (OJ) nachzuweisen, wurden 34 rezidivfreie Patienten (23 JEM, 11 OJ) mindestens 1 Jahr nach Gastrektomie nachuntersucht. Das K/Srpergewicht war nach JEM signifikant h6her (p < 0.05). die h6here Fettausscheidung im Stuhl wies auf eine verbesserte Nahrungsaufnahme hin. Dumping Symptome waren nach JEM seltener (JEM 13%, OJ 46%), der Anstieg der Glucosewer- te im GTT war auch deutlich steiler. Psychologische Tests zur Beurteilung der Lebensqualit~it zeigten keinen Unterschied zwischen den beiden Gruppen. Schliisselw6rter: Gastrektomie - Jejunumersatzmagen - Nachuntersuchung.

235. Zum Verhalten der intestinalen Motilit~it und Gallengangskinetik nach totaler Gastrektomie wegen Magencarcinom J. FaB 1, R. Bahres 2, V. Schumpelick a und u . Biill

1 Abteilung Chirurgie an der RWTH Aachen (Vorstand: Prof. Dr. V. Schumpelick) 2 Abteilung Nuklearmedizin an der RWTH Aachen (Vorstand: Prof. Dr. Biill), PauwelsstraBe,

D-5100 Aachen

Intestinal Motility and the Patterns of Bile Flow After Total Gastrectomy

Summary. Twenty-four patients were investigated clinically and scintigraphically 6 months to 5 years after gastrectomy; two different types of substitute stomach had been used (17x Longmire-Giit- gemann [LG]; 7x Y-Roux [Y-R]. There was no significant difference in the substitute stomach func- tion between the two groups. On hepatobiliary scintigraphy, delayed beginning of gallbladder con- traction was detected in the Y-R substitute stomachs. Bile output was significantly lower in Y-R 616. (16.2% + 4.9%) than in LG substitute stomachs (46.8% + 24.9%). These results suggest that the defect in fat absorption after performing an Y-R substitute stomach is caused by a synchronization failure between chyme transit and bile flow in patients without a duodenal passage. Key words: Gastrectomy - Substitute stomach - Motility disorders - Patterns of bile flow.

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Zusammenfassnng. 24 Patienten wurden 6 Monate bis 5 J. nach Gastrektomie und 2 Formen der Er- satzmagenbildung (17x Longmire-Gfitgemann [LG], 7x Y-Roux [Y-R] kliniseh und szintigraphisch nachuntersucht. Die Ersatzmagenfunktion zeigte keine signifikanten Unterschiede zwischen beiden Gruppen. Bei der hepato-bili~iren Sequenzszintigraphie fand sieh jedoch eine deutlich verz6gerte Reizantwort der Gallenblase bei Aufhebung der Duodenalpassage. Die Auswurffraktion war mit 16,2 _+ 4,9% (Y-R) gegenfiber 46,8 _+ 24,9% (LG) deutlich verringert. Die ausgepr~gte Fettresorptions- st6rung beim Y-Roux-Ersatzmagen ist demnach dutch eine St~rung der Synchronisation yon Speisen- passage und Gallengangsentleerung bei Aufhebung der Duodenalpassage bedingt. Sehliisselwiirter: Gastrektomie - Ersatzmagenbildung - Motilit~tsst6rungen - Gallengangskinetik.