1 Breu relat del viatge a IZMIT (Kocaeli-Turquia) del 28 d’Abril al 1 de Maig de 2014 1er. Dia. Dilluns 28.04.2014 Hem arribat “sans i estalvis” a l’hotel de Izmit / Kocaeli, destí final d’un viatge que ha començat a les 12h. del migdia a l’aeroport de Barcelona. Som 3 professores i 7 alumnes de l’aula A-12 Estudis, preparades per embarcar en una aventura que ens ha de duu a una trobada internacional amb alemanys i turcs, per tal de posar en comú programes que donin resposta a la ocupació cultural del col·lectiu, cada cop més nombrós del “grey gold” o el que també s’anomena, vellesa activa. Una de les profes, la Montse Amorós, ens proporciona un diccionari bàsic català - turc, que ens fa sentir més segures...es un dir, es clar. Totes fem xerinola i estem una mica nervioses. No puc evitar pensar en la meva neta quan ha de marxar de colònies i es que malgrat ens separin 60 anys, mantenim la il·lusió davant lo desconegut. A l’hora de sopar han aparegut els alemanys, salutacions mútues.

Diari de izmit (turquia)

DESCRIPTION

Breu relat del viatge a IZMIT (Kocaeli-Turquia). Del 28 d'Abril al 1 de Maig de 2014.

Page 1: Diari de izmit (turquia)

1er. Dia. Dilluns 28.04.2014

Hem arribat “sans i estalvis” a l’hotel de Izmit / Kocaeli, destí final d’un viatge queha començat a les 12h. del migdia a l’aeroport de Barcelona.

Som 3 professores i 7 alumnes de l’aula A-12 Estudis, preparades per embarcaren una aventura que ens ha de duu a una trobada internacional amb alemanys iturcs, per tal de posar en comú programes que donin resposta a la ocupaciócultural del col·lectiu, cada cop més nombrós del “grey gold” o el que tambés’anomena, vellesa activa.

Una de les profes, la Montse Amorós, ens proporciona un diccionari bàsic català -turc, que ens fa sentir més segures...es un dir, es clar.

Totes fem xerinola i estem una mica nervioses. No puc evitar pensar en la mevaneta quan ha de marxar de colònies i es que malgrat ens separin 60 anys,mantenim la il·lusió davant lo desconegut.

A l’hora de sopar han aparegut els alemanys, salutacions mútues.

Page 2: Diari de izmit (turquia)

Som a punt d’anar a dormir, n’hi ha unes quantes fent gresca en una de leshabitacions, igualet que quan anàvem a escola, la diferència és que la reunió esfa a l’habitació de les profes!

Bons somnis, demà ens espera un dia molt ple.

Page 3: Diari de izmit (turquia)

2n Dia. Dimarts 29.04.2014

A les 10h ens reunim en un saló de l’hotel per començar la nostra jornada detreball.Salutacions per part de les autoritats locals i inici de les ponències.

La primera intervenció es la nostre, amb la presentaciód’un power point, molt àgil i modern, per part de l’Elisa,que dona constància de la trobada inter-generacional quevarem mantenir a l’Escola del Treball amb un grupd’alumnes que ens varen acostar a les noves tecnologies.

Tot seguit els alemanys presenten el seu treball sobrel’àmbit de la Democràcia, amb una relació d’edificis querepresenten les institucions del seu país i una referènciaal mur de Berlín i tot el que la seva caiguda varepresentar.

Page 4: Diari de izmit (turquia)

El Dinar al hotel amb tota la plana major i entrega de obsequis als Turcs de partdels diferents països

Desprès de dinar, visita a un centre cultural en el que es donen classes apersones de totes les edats.

Ens reben amb unes danses típiques del país.Els nois i les noies ballen rítmicament, esperonats pels crits que fa un d’ells.A mi em recorda els crits que fa el ...dels castellers.En la dansa es formen rotllanes que em recorden la nostre sardana.El so d’un instrument de vent em recorda la nostre gralla.T’adones que, en el fons, els humans tenim més en comú que no pas el que enssepara.Ens conviden a ballar tots plegats i sentim una emoció molt gran.

Page 5: Diari de izmit (turquia)

Ens obsequien amb unes peces musicals tocades per alumnes i professors.Ens regalen uns boleros perquè puguem cantar totes alhora i acabem ballantcançons del seu país i ens ho passem d’allò més be.

Page 6: Diari de izmit (turquia)

Tot seguit ens donen les explicacions del funcionament del centre i tenim laintervenció d’una dona de 60 anys que s’ha decidit a aprendre a llegir i escriure,motivada, diu, per poder relacionar-se millor amb els seus nets.

Page 7: Diari de izmit (turquia)

Hem arrodonit la visita amb uns tallers de tintat de paper.

I la confecció de sabons, en diferents formes,angelets, papallones, etc.Tot plegat ha fet que sortim carregades de làmines coloristes i sabonets.Ha estat una visita força interessant i emotiva.

El Sopar en un cèntric restaurant

Fi del dia i repetició de la visita al pub 1511, en el que ens fem fotos, bromes,ensurts...fins demà.

Page 8: Diari de izmit (turquia)

3r. Dia. Dimecres 30.04.2014

Ens trobem a les 10h.en punt del mati per seguir amb les presentacions de lestasques de cada país. Es el torn dels Turcs, els nostres amfitrions.Fan una exposició molt completa sobre el motiu d’aquestes trobades, com esdesenvolupen tots els treballs i la conclusió que es pot arribar a treure de totplegat.

El interès per aconseguir que la persona quan arriba a una edad en que el treballdeixa de ser el centre de la vida, pugui dur aterme tota una sèrie d’activitats decaire cultural i d’aprenentatge de noves tecnologies, per tal de mantenir la mentdesperta i seguir sent actius en una societat cada vegada més longeva

Page 9: Diari de izmit (turquia)

Desprès de cloure la sessió teòrica ens duen a veure, in situ, un exemple de comes pot dur a terme aquets objectiu.

Visitem un centre artesanal de primer ordre, en el que tot un exèrcit de donesgrans hi dediquen el seu temps per elaborar tot un munt d’obres artístiques entotes les seves besants, pintura, marqueteria, puntes, brodats, pastisseria, etc.etc. perquè segur que em deixo alguna cosa.Realment quedem bocabadades de tot el que allà s’hi iexposa.Sort que la Roser fa fotos i us en podreu fer una idea, perquè explicar-ho enparaules és impossibleEns atenen magníficament i desprès anem a dinar.

Page 10: Diari de izmit (turquia)

Page 11: Diari de izmit (turquia)

Page 12: Diari de izmit (turquia)

Page 13: Diari de izmit (turquia)

Page 14: Diari de izmit (turquia)

Dinem en aquest restaurant

Page 15: Diari de izmit (turquia)

Abans d’anar a la següent visita passem per la fàbrica on es fan els famososPismaniye, dolç típic de Turquia i, qui mes qui menys, en comprem de totes lesmaneres i gustos.

A la tarda, visitem un centre de creació interdisciplinari, en el que esdesenvolupen tota una sèrie d’oficis i treballs per mantenir actives a les persones,ja siguin grans o amb pocs recursos.En aquets centre,ja ens havien avisat que anéssim amb roba còmoda i mitjons,rebem una classe magistral de Ioga.

Desprès d’aquest aprofundir en el nostre jo interior que ens ha proporcionat laprofessora de Ioga amb les seves ensenyances, ens duen a sopar.

Page 16: Diari de izmit (turquia)

Al finalitzar el sopar, en un lloc molt bonic, ens entreguen els diplomes queacrediten la nostre assistència i participació en el programa de l’any 2013-2014.

Page 17: Diari de izmit (turquia)

Page 18: Diari de izmit (turquia)

Page 19: Diari de izmit (turquia)

Page 20: Diari de izmit (turquia)

Page 21: Diari de izmit (turquia)

Per arrodonir aquesta nit tan especial i acadèmica, acabem pujant a una terrassades de la que podem gaudir d’una vista increïble de la ciutat d’Izmit, i del seumonument emblemàtic, la Torre del Rellotge.

Ens acomiadem dels nostres companys alemanys que han optat per anarl’endemà a Istanbul.A nosaltres ens espera encara un dia més d’estada abans d’anar a Istanbul

Tornem al hotel molt cansades però molt felices.No cal dir que el pub 1511 segueix obert per arrodonir aquest dia tan ple.

Page 22: Diari de izmit (turquia)

4rt. Dia. Dijous 01.05.2014

Avui es dia de festa arreu. Els nostres amfitrions ens han reservat una sorpresamolt maca.Ens venen a recollir dues furgonetes i ens duen d’excursió al mar Negre.No us podeu imaginar el viatge, totes cantant i alegres, gaudint d’un paisatgepreciós que va passant per davant dels nostres ulls curiosos i sorpresos.

Observem uns poblets que ara estan buits però en els que s’hi endevina el tràfecque tindran d’aquí uns mesos quan la gent hi vagi per passar uns dies devacances i d’esbarjo.

Ens aturem en una cala molt gran perquè puguem veure de ben a prop el marNegre, la seva sorra, la seva aigua calmada...agafem unes quantes pedres,algunes les durem per la Montserrat Cuní.

I allà, tot passejant i contemplant tanta meravella, es produeix un petit miracle.Un senyor que ha observat les nostres furgonetes i el moviment de tanta dona,s’acosta als nostres guies i els hi pregunta qui som, de on venim.

El nostre guia li explica de què es tracta i el senyor ens convida a anar a casaseva a prendre una tassa de cafè.

Allà que anem, una caseta com moltes de les que tenim per aquí, però farcida decatifes, es clar, netes com una patena i endreçades. Ens expliquen que tenen fills,etc. com qualsevol de nosaltres...tan lluny i tan a prop. La seva senyora ensofereix el cafè turc, boníssim i ens ofereix la seva casa, amb una confiança i unagenerositat que ens deixa un sentiment d’amor i germanor increïble.

Page 23: Diari de izmit (turquia)

Page 24: Diari de izmit (turquia)

T’adones que malgrat hi ha guerres, també existeix l’harmonia i la concòrdia entreels éssers humans.Ens acomiadem d’aquesta família i ens dirigim a dinar a un poblet pintoresc,mariner, molt maco, amb unes roques que el temps els hi ha donat unes formesimpressionants.

Page 25: Diari de izmit (turquia)

Gaudim d’un dinar a base de peix, boníssim.

Page 26: Diari de izmit (turquia)

I...hem de tornar.Un cop a Izmit visitem la Torre del Rellotje que és una referència social i un puntde trobada dels habitants de la ciutat, en una plaça guanyada al descans.El dia ha estat meravellós, l’excursió fantàstica i ens acomiadem amb unsentiment de sincera gratitud.

És una de moltes torres de rellotge que van ser construïdes en l'imperi de otomàcom a resultat del decret que va ser enviat als governadors provincials percommemorar el 25 aniversari de l'ascensió de l'lhamid II del ¼ de Abda del sultàal tron del otom

Page 27: Diari de izmit (turquia)

L’endemà marxem a Istanbul per passar dos dies de lliure disposició.

La feina s’ha acabat però seguirem treballant perquè les persones granscontinuem aprenent, fent coneixences i esbrinant tot el més interessant i bonicque ens ofereix la vida.

Donem moltes gràcies a les professores: Muntsa, Montserrat i Elisa per laseva dedicació.