VOLUIT VOLUNTAS KRANTJE JG. 31 NR. 1 Voluntas vzw, centrum voor gezinnen en personen met een handicap: erkend door Provincie Antwerpen & Stad Antwerpen Voluit vzw, ambulante dienst vrijetijdszorg voor gezinnen en personen met een handicap: erkend door het Vlaams Agent- schap voor Personen met een Handicap Vrijwillige Inzet vzw, autonome vrijwilligersorganisatie: erkend door de Vlaamse Overheid, Zorginspectie Afgiftekantoor: 2170 Merksem, Van Heybeeckstr. Erkenningsnr.: P 902048 P.B. frankeermerk: BC 5762 Periodiciteit: driemaandelijks Periode: jan-feb-maa 2015 Uitgever: Glen Aerts (Voluntas, Voluit) Adres: Terlindenhofstraat 150 bus 2 te 2170 Merksem Tel.: 03/647.02.88 E-mail: [email protected] of [email protected] Website: www.voluntas.be of www.voluitvzw.be Andere hoofdpunten: verslag Griekenlandreis, activiteiten 1ste kwartaal 2015, activiteiten kerstspeelpleinen en datums paasspeelpleinen Nieuwjaarsreceptie 2015 Zaterdag 24 januari 2015 van 14u tot 16u Naar jaarlijkse traditie Voor alle leden, sponsors, vrijwilligers en medewerkers van Voluntas, Voluit en Vrijwillige Inzet Een gezellige receptie met een hapje & een drankje Een moment om onze vrijwilligers te bedanken voor hun inzet Reünie Griekenlandreizigers! ALLEN WELKOM !!! (gratis) Wanneer: zaterdag 24 januari 2015 van 14u tot 16u Waar: hobbyzaal Voluntas (zie onze adresgegevens bovenaan)

Voluit Voluntas Krantje JG 31 nr. 1

DESCRIPTION

Page 1: Voluit Voluntas Krantje JG 31 nr. 1

VOLUIT VOLUNTAS KRANTJE

JG. 31 NR. 1

schap voor Personen met een Handicap

Nieuwjaarsreceptie 2015 Zaterdag 24 januari 2015 van 14u tot 16u

Naar jaarlijkse traditie

Een gezellige receptie met een hapje & een drankje

Een moment om onze vrijwilligers te bedanken voor hun inzet

Reünie Griekenlandreizigers!

ALLEN WELKOM !!! (gratis)

Page 2: Voluit Voluntas Krantje JG 31 nr. 1

Verslag “Dat kan toch niet

meer...” (Sven Persyn)

Activiteiten januari,

februari, maart

Speelpleinen De Roetsj: kerstvakantie (activiteiten)

+ paasvakantie (datums)

Inhoudsopgave

VRIJWILLIGERS GEZOCHT !

Om onze werking verder te kunnen uitbouwen zijn we dringend op zoek naar bereidwillige mensen die

ons een handje willen komen toesteken.

Welke taken ?

Animator (al dan niet met attest) op onze speelpleinwerking “De Roetsj” voor kinderen en jongeren

met een beperking - op sommige schoolvakantiedagen

Begeleider op onze vrijetijdsactiviteiten voor personen met een beperking - op zaterdagen buiten

schoolvakanties, af en toe op vrijdagavond

Begeleider op onze meerdaagse uitstappen en vakantiereizen

Wil je hierover meer weten ?

Neem dan contact op met Glen Aerts - projectmedewerker en bel 03/647.02.88 of mail naar

[email protected].

UW FINANCIELE STEUN IS MEER DAN NODIG EN WELKOM !

Koken kost geld … dit gezegde gaat ook op voor onze werking.

Om onze activiteiten verder te zetten en waar mogelijk zelfs uit te bouwen is uw financiële steun van harte

welkom.

U kan uw gift storten op onze rekening IBAN: BE30 2200 3605 2411 met BIC GEBABEBB en mededeling GIFT. Wij zijn gemachtigd U een fiscaal attest af te leveren voor elke gift vanaf 40 euro per jaar.

Giften kunnen ook gespreid worden in kleinere bedragen (bijvoorbeeld via maandelijkse betaling).

Dank aan al diegenen die ons in het verleden steunden !

Editoriaal

Beste lezers We starten in deze editie met een verslag over de Griekenlandreis door Sven Persyn. Sven is één van onze meest veeleisende klanten. Hij vraagde naar droog water, maar we konden enkel de natte versie voorzien. Hij heeft wel een mooi verslag geschreven. Lezen geblazen! Verder geven we nog een overzicht van de activiteiten van het eerste kwartaal van 2015. Tot slot informeren we je over het aanbod van speelpleinwerking De Roetsj. Veel leesplezier en prettige feestdagen!

Glen Aerts, projectmedewerker

Page 3: Voluit Voluntas Krantje JG 31 nr. 1

“Dat kan toch niet meer…” (door Sven Persyn)

Beste reizigers,

Van 24 tot 31 oktober 2014 konden we ons met Voluntas weer verheugen op een prachtige reis naar… nee: niet naar Frankrijk, maar wel naar Griekenland! Nu ga ik voor jullie hierover een verslag maken, zodat de thuisblijvers ongelijk hadden dat ze thuis gebleven zijn…

Vrijdag 24 oktober 2014:

Op donderdagavond 23 oktober 2014 is deze jongen vroeg in z’n bedje gekropen, want… Hij werd al rond 5.30 u gewekt, maar dit had hij graag omdat hij op reis kon vertrekken! Omdat mama mij niet meer kan dragen, had ik een roltaxi gevraagd rond 6.45 u om met haar naar ’t vertrekpunt aan de Rode Loop in Merksem te rijden. Nu stonden mama en ik ’s morgens klaar, maar het werd alsmaar later en… Ja: gelukkig was mama tot bij mij gekomen, want rond 7.15 u was er nog altijd geen roltaxi gekomen. En… Dan heeft mama aan de begeleiding gevraagd of ze mij in de auto wilden zetten, want ze kan mij niet meer dragen!!! Ik zei het nog: al goed dat mama in België was, want anders werd het misschien een probleem om mij weg te brengen. Ondanks mama ben ik goed vertrokken! Rond 7.45 u reden mama en ik de parking van De Rode Loop op en… Daar zijn we nog in de auto blijven zitten tot de autocar sommigen (waaronder) mij kon inladen. Uiteindelijk verlieten we de parking en reden richting Zaventem. Daar stonden er nog anderen op ons te wachten! Als we ons bagage hadden uitgeladen, zijn we onmiddellijk gaan inchecken! Rond 14.45 u kwam er hulp van de luchthaven om ons eindelijk in ’t vliegtuig te helpen. Natuurlijk deden er een aantal mensen die niet bij ons bij was wéér eens over hun plaatsen en daardoor had ’t vliegtuig vertraging. Maar we zaten wel met de bekendste voetbalploeg van Patatinaikos aan boord! Uiteindelijk zijn we met 45 min. vertraging opgestegen. Tijdens de vlucht kwamen ze wel rond met eten en ’t smaakte wel! Rond 19.00 u plaatselijke tijd zijn we op Griekse bodem geland, maar hier was ’t nog maar 18.00… En ocharme: ons Annabel had pech, want haar elektrische rolstoel was helemaal stuk. Die mensen hebben geen idee dat dit haar benen zijn! Nadat ons Nicky (zotte reisleidster) de papieren voor haar rolstoel had ingevuld, reden we met busjes naar ons hotel. Van de luchthaven naar ons hotel was ook nog een 2 à 3 uur rijden… uiteindelijk waren we in ons hotel aangekomen, maar het leek of we precies nog in België waren. Niemand gelooft dit, maar het was strontweer zoals hier!

Zaterdag 25 oktober 2014:

Wel moe en niet goed geslapen! Dit kwam doordat ik met iemand op de kamer lag en niet gewoon ben om met twee te liggen. Na een lekkere ochtenddouche klaar voor op een ontdekkingsontbijt te gaan en… Mmm, dit was vakantie! Andy en ik besloten toen dat we allebei op het einde van de vakantie 5 kilo’s zwaarder zouden wegen tegen dat we naar gingen. Hij moest opletten, maar ik kan eten wat ik wil! Bij mij komt er toch geen gram bij. Je kon het niet geloven, maar we kwamen zéker niet om van de honger!!! Er was telkens genoeg keuze. Na ’t ontbijt reden we met dezelfde busjes waarmee we van de luchthaven kwamen naar Nafplion gereden. Dit was een stadje en plots scheen de zon en ze verwarmde ons! Dit is dan niet de bedoeling om te gaan winkelen, maar gezellig iets te gaan drinken op een terrasje en gewoon genieten van een Ouzo met m’n begeleidster Hilde! Mmm, dit was lekker en vakantie… Nadien zijn we via een haventje terug naar ons hotel gereden om te gaan lunchen. Na de siësta wandelden we met z’n allen naar ’t centrum van Tolo! Dit is een klein stadje waar niets te zien viel. Wanneer we terug in ’t hotel aankwamen, was ’t bijna terug tijd om te gaan eten. Het was weer in buffetvorm en weer lekker! Dus: geen probleem om die 5 kg bij te komen.

Page 4: Voluit Voluntas Krantje JG 31 nr. 1

“Dat kan toch niet meer…” (deel 2)

Zondag 26 oktober 2014:

Oef: deze nacht heb ik beter geslapen, maar het kan nog beter! Niemand kan dit geloven, maar het regende. Ik dacht: allé, nu ga ik eens naar Griekenland en we zijn precies in ons klein België! Vandaag sliepen we een beetje uit, want anders kon ik mee naar de kerk en hier had ik echt geen zin in… Na wat langer slapen en een stevig ontbijt op bed gehad te hebben, kreeg ik van m’n toffe begeleiding (Hilde & Andy) een wasbeurt in mijn persoonlijke jacuzzi. Dit was gewoonweg zalig… Na het middageten gingen we normaal een boottocht maken, maar de weergoden waren ons weer niet goedgezind. Spijtig, maar hier kon helaas niemand aan doen! Nicky en Glen hadden gezelschapsspelletjes mee en dan hebben we maar een gezelschapsnamiddag gehouden met een spelletje Rummikub! Wanneer ’t even over was met regenen, zijn we met z’n allen naar ‘t dorp gewandeld of gerold om toch een frisse neus te halen. Daar werd iedereen op een ijsje getrakteerd door de papa van ons tekenaresje (Maud). Bedankt papa en mama van Maud!!! Nadien gingen we op tijd terug naar ’t hotel, want morgen gaan we op uitstap…

Maandag 27 oktober 2014:

Vandaag werd iedereen vroeg gewekt, want we gingen op uitstap naar Epidaurus! Dit is een hééél oud amfitheater. Dit was nog in hele goede staat en we kregen uitleg van een plaatselijke gids. Deze deed haar uitleg in ’t Frans, maar werd vertolkt door onze gids! Nadien mochten we hier nog wat rond wandelen en… Ik kreeg het lumineuze idee in m’n hoofd wat niemand ga geloven. Jawel: ik kreeg in m’n bolleke om deze trappen op te lopen en dit onder leiding van Glen & Andy! Omdat het zo goed ging, bleef ik maar trappen doen. Als Glen, Andy en ik nu niet in ’t Wereldrecordboek komen, weten we ’t ook niet meer!!! Maar ik ben blij dat ik dit heb gedaan… Als we helemaal boven waren, zei ik yes: onder leiding van Glen & Andy ben ik de trappen van het Amfitheater opgelopen, maar vraag mij niet meer hoeveel treden dit waren? Er waren hééééél véééél, maar ik was enorm blij dat ik dit gedaan heb! Nadien zijn we nog een kijkje gaan nemen in ’t museum waar kapotte vazen stonden. Daarna werden we door George en onze hotelbaas terug naar ons hotel gebracht. Om deze dag ontspannend af te sluiten, ben ik nog eens in m’n jacuzzi gaan liggen met een glaasje wijn en chips… Mmm, dat was lekker!!!

Dinsdag 28 oktober 2014:

Als we telkens op reis zijn, zit er meestal een feestdag in onze vakantie. Zo was dat hier weer het geval: vandaag gingen we weer op uitstap! Ik dacht even aan de elfde november bij ons, want we zijn naar de overblijfsels van Mycene gaan kijken. Hier kregen we ook een uitgebreide uitleg. De uitleg dat we elke keer kregen, was wel interessant. Alleen duurde het altijd hééél lang. Nu was de Leeuwenpoort wel indrukwekkend! Nadien reden we met onze privébusjes weer naar ons hotel. Na het avondeten kregen we een trio van muzikanten te zien en dit was ongelooflijk! Nadien mochten we allemaal mee op de vloer en dansten we allen de Sirtaki. Het was uiteindelijk een hele leuke avond…

Woensdag 29 oktober 2014:

Deze dag was voor de lieve dames, want ze gingen in de voormiddag naar zo’n toeristische markt. Andy en ik hadden al op voorhand afgesproken dat we niet zouden gaan, want we houden niet van slenteren. Ze mochten het wel hebben, want het regende nog steeds. Terwijl heel de groep in de gietende regen over de markt liep of rolde, keken wij in ’t hotel naar een film “Old Dogs”. Deze was hééél grappig! Als deze gedaan was, speelden we nog een spelletje. Omdat ik héél de week een goede verzorging van Hilde & Andy kreeg, trakteerde ik hun vanavond op een etentje buiten het hotel! We waren uiteindelijk in zo’n visrestaurantje gestrand en we hebben SUPER VERS gegeten. Hilde mocht zelfs in de keuken gaan kiezen wat we wilden eten. Mmmmm, het was overheerlijk!! Nadien gingen we terug naar ’t hotel en kregen nog een optreden van 2 knappe danseressen.

Page 5: Voluit Voluntas Krantje JG 31 nr. 1

“Dat kan toch niet meer…” (deel 3)

Donderdag 30 oktober 2014:

’t Is niet te geloven, maar op onze voorlaatste dag kregen we de zon te zien! ’s Morgens hebben Hilde, Andy en ik ons onmiddellijk op het terras gedeponeerd om van een lekker ontbijtje te genieten. Nadien maakten we met z’n allen een boottocht dat al lang gepland was. Dit was gewoon verstand op nul zetten en genieten van het uitzicht! In de namiddag zijn we samen gaan wandelen tot op ’t strand, want we waren hier nog niet geweest wegens het slecht weer. Ja: als we op ’t strand waren, verdween de zon weer achter de wolken. Ik ben toch met m’n voeten in de zee geweest, maar ’t was koud en nat! Toen bleven we nog even op ’t strand om in het zand te spelen! Het zeewater voelde wel warmer aan dan ’t zwembad. Dit kwam omdat het zwembadwater stil blijft. Daarna gingen we terug naar ’t hotel, maar onderweg stopten Andy, Hilde en ik nog aan een winkeltje om daar nog wat te blijven slenteren en nog dingen te kopen voordat we morgen terug naar België te keren! Om onze vakantie tot een goed einde te brengen, zijn Andy, Hilde en ik een laatste terrasje gaan doen. Daarna wandelden we terug naar ons hotel, maar ineens hoorden we een hele luide knal!!! Het donderde en bliksemde hééél hard en de straatverlichting viel zelfs uit. Dit was toch eventjes schrikken, maar dit hadden we dan ook eens mee gemaakt! We kwamen zoals drie waterkiekes terug in ons hotel aan. Om me terug op te warmen, kreeg ik weer een laatste keer een jacuzzi-beurt van m’n privé-verpleegster (Hilde) en haar vriend! Dit deed echt goed, maar spijtig genoeg was ’t de laatste keer. Deze avond zijn we hééél vroeg in ons bedje gekropen, want morgen is het mooi liedje uit! Dan keerden we met hééél vééél spijt terug naar ons Belgiëlandje.

Vrijdag 31 oktober 2014:

Helaas zijn we aan de vertrekdag om terug naar ons België te vertrekken. Spijtig dat één week ZO snel voorbij is, maar hier is niets aan te doen! Eerst hebben we enorm vroeg ontbeten voordat we weer aan onze lange rit begonnen. Geen paniek, want we zijn eerst nog naar Korinthe gereden. Hier stapten of rolden we even uit de bus om naar het kanaal te zien waar ook kleine boten doorvaren! Nadien reden we verder naar Athene, maar hier kregen we gewoon wat uitleg vanuit de bus. Hier varen grote boten door! Nadien was het echt tijd om naar de luchthaven, want rond de klok van 15.00 u (plaatselijke tijd) moesten het vliegtuig hebben om huiswaarts te vliegen. Toen we wilden inchecken, deed het personeel van de luchthaven weer wat moeilijk! Maar ja: dit zijn we al gewoon!!! Jaja: rond 19.00 u onze tijd waren we terug in Zaventem, waar nu echt een einde aan onze geslaagde vakantie kwam (ook ondanks het weer)!!

Page 6: Voluit Voluntas Krantje JG 31 nr. 1

Activiteiten januari & februari

Zaterdagactiviteiten starten om 10:00 en eindigen om 17:00, tenzij anders aangegeven

Zaterdag 10 januari

VM: Koken: worstenbroden en appelbollen NM: Computer, Muziek

Zaterdag 17 januari

VM: Crea: kaarsen raspen NM: Computer, Muziek

Zaterdag 24 januari

VM: Voorbereiding receptie NM: NIEUWJAARSRECEPTIE (zie voorpagina)

Zaterdag 31 januari

Page 7: Voluit Voluntas Krantje JG 31 nr. 1

Activiteiten maart

WOENSDAG 4 maart

Voor ‘t eerst een activiteit op een schoolwoensdagnamiddag! Blinken cultuurcafé Merksemdok. Wij knutselen er, geïnteresseerden komen kijken en mogen meedoen. Er zullen diverse andere verenigingen aanwezig zijn met een plezant aanbod voor jong en oud! Ook zullen er lekkere snacks verkrijgbaar zijn. We vertrekken om 13:30 vanuit Voluntas naar Merksemdok. Gelieve een geel klevertje mee te brengen (voor aanvraag A-kaart, ook voor niet-Antwerpenaren)

Zaterdag 7 maart

Page 8: Voluit Voluntas Krantje JG 31 nr. 1

Speelpleinwerking De Roetsj

Kerstvakantie:

22/12: VM: kennismaking en ijsbrekers NM: knutselen, vrij spel, naar park 23/12: VM: naar markt, balletjes in tomatensaus maken NM: bezoek opvang knaagdieren 24/12: VM: adventskrans maken NM: Ravotten en sport 26/12: VM: Voluntas got talent NM: naar Antwerpse Kerstmarkt 29/12: VM: kennismaking en ijsbrekers NM: zwemmen 30/12: VM: naar markt, macaroni maken NM: oudejaarsfuif 31/12: daguitstap: IJssculptuur Festival Antwerpen _________________________________________________________________________________

De activiteiten van speelplein De Roetsj in de paasvakantie moeten nog worden vastgelegd, maar de datums staan al wel vast!

Di 7 april, wo 8 april, do 9 april, vr 10 april

Wo 15 april, do 16 april, vr 17 april

Meer info volgt later nog (volgend krantje en www.voluntas.be).

(Opmerking: helaas kunnen we in de krokusvakantie geen speelpleinwerking organiseren.)

Inschrijven: contacteer Voluntas telefonisch of per e-mail (zie voorpagina)

Algemene info over speelplein De Roetsj

Aangepaste activiteiten voor kinderen/jongeren met een beperking van 6 t/m 25 jaar, en andere kinderen van 6 t/m 15 jaar

De Voluntas-lokalen zijn prachtig gelegen en rolstoeltoegankelijk; we beschikken over een eigen speelplaats, veilig weg van het drukke verkeer

De activiteiten starten om 9:00 (ten laatste om 9:30 aanwezig zijn!) en eindigen om 16:30 (bij uitstappen soms uitzonderlijk iets later)

Voor– en nabewaking (aan te vragen!) respectievelijk van 8:00 tot 9:00 en van 16:30 tot 17:30 (kost 2,50 euro per stuk)

De dagprijs is 9,00 euro (inbegrepen: alle activiteiten, vervoerskosten tijdens de activiteiten indien vervoer met ons minibusje, vieruurtje + drankje, drankje bij de maaltijd, verzekering, begeleiding)

Kortingen zijn bespreekbaar met eventuele begeleidende dienst

Zelf lunchpakket mee te nemen, behalve i.g.v. kookactiviteit (zie lijst activiteiten) Voorzie ook lijnkaart of Buzzy Pazz als we uitstappen doen met openbaar vervoer

Deelnamegeld wordt vooraf gefactureerd (bij ziekte met doktersattest wordt dit teruggestort)

Activiteiten en kledij: sommige buitenactiviteiten kunnen veranderd worden wegens slecht weer; voorzie in elk geval toch geschikte kledij aangepast aan de activiteiten en het weer, kledij moet vuil mogen worden! Indien zwemmen: voorzie zwemgerief!

Page 9: Voluit Voluntas Krantje JG 31 nr. 1

Ook open op zondag van 12.30-18.00u

Garage Lemmens Deuzeldlaan 189, 2900 Schoten

www.garagelemmens-schoten.be

U wil eens op een nieuwe manier ergens gaan lunchen

of iets komen drinken ? Wees welkom bij ons !

Keuken en bediening: anders dan anders. Misschien een beetje onverwacht.

Geniet van het ritme en de authenticiteit van onze medewerkers. U zult aangenaam verrast worden !

Wij bieden een dagbesteding aan mensen met autismespectrumstoornis en/of een verstandelijke beperking.

Openingsuren van de Oranjeriezaal:

1 februari t.e.m. 28 februari 10u tot 17u 1 maart t.e.m. 30 april 10u tot 19u 1 mei t.e.m. 31 augustus 10u tot 21u 1 september t.e.m. 31 oktober 10u tot 19u 1 november tot eind februari 10u tot 17u

Wij zijn gesloten op dinsdag. Van 1 november tot eind februari zijn we ook gesloten op maandag.