Deep dive Google Analytics (The talent institute, Mike van Hoenselaar, maart 2017)

Preview:

Citation preview

Deep Dive

@MikevHoenselaar

mike@onlineboswachters.nl

Directeur / Growth Hacker8 jaar

Directeur2,5 jaar

Growth Coach / Growth Hacker2 jaar

Auteur5 jaar

Organisator1,5 jaar

@MikevHoenselaar

Mentor1,5 jaar

Docent2 jaar

Analytics |@MikevHoenselaar

Vind alles terug op http://vruc.ht/ss17gamrt

@MikevHoenselaar

Deep Dive Analytics |

Recap deel 1: Analytics

● Je weet het belang van data en de interpretatie daarvan● Je weet wat metrics zijn en weet kenmerken van metrics● Je weet hoe je goede en slechte metrics herkend● Je weet wat Lean Analytics is en de 5 fases en 6 verdienmodellen● Je weet het belang van One Metric That Matters● Je hebt voor een bedrijf de OMTM voor elke van de 5 fases bepaald

@MikevHoenselaar

Analytics |

ViralityAnderen overtuigen anderen van jouw bedrijf en

kun jij believers nogmaals overtuigen?

227@MikevHoenselaar

Viral coëfficientAantal nieuwe klanten dat elke bestaande klant kan laten converteren.

@MikevHoenselaar

invitation rate(invites sent / users)

*acceptance rate(signups / invites)

Viral coëfficient

@MikevHoenselaar

Kla

nte

n

Tijd

invitation rate(invites sent / users)

*acceptance rate(signups / invites)

Viral coëfficient

@MikevHoenselaar

1250 gebruikers die 2000 invites versturenInvitation rate = 1.6

Van deze 2000 mensen accepteren 580 mensen de uitnodiging en registreren (signup)acceptance rate = 0.29 (29%)

VC = 1.6 * 0.29 = 0.464

Lange weg te gaan :)

Image: http://www.slideshare.net/timhomuth/think-like-a-growth-hacker

@MikevHoenselaar

Image: http://www.slideshare.net/timhomuth/think-like-a-growth-hacker

@MikevHoenselaar

RevenueJe hebt klanten die betalen, maar rendement per klant is belangrijk geworden voor jouw dienst of

product.

@MikevHoenselaar241

25%

25 of 100 people churn per monthCustomer lifetime is 4 months (100/25 = 4)

CLV = 20 * 4 = € 80max CAC = 80 / 3 = € 26,50

10%

10 of 100 people churn per monthCustomer lifetime is 10 months(100/10 = 10)

CLV = 20 * 10 = € 200max CAC = 200 / 3 = € 66,50

2%

2 of 100 people churn per monthCustomer lifetime is 50 months(100/2 = 50)

CLV = 20 * 50 = € 1000max CAC = 1000 / 3 = € 333

Wat verdien je per klant gemiddeld per maand? € 20Veelgebruikte regel voor maximale CAC is ⅓ van hun CLV (is jouw keus uiteindelijk)

CLV and CAC

@MikevHoenselaar

Geef € 263,25 uit en als je 3 conversies hebt dan is je CAC hier € 87,75.

(Zie je de € 0?!)

@MikevHoenselaar

Analytics |

Analytics |

BuiltWith heeft nu ~350M websites geïndexeerd.

Analytics |

~ 30 miljoen websites wereldwijd gebruiken Google Analytics

We gaan er vanuit dat je al wat basiskennis van Google Analytics

hebt

Fundamentals en Principleszijn achter de rug, toch?Zie http://vruc.ht/gastart

Deep Dive Analytics |

Wat staat er vandaag op het programma

09:30 - 10:30

1. Basis recap, repeat, repeat, repeat2. GAIQ vragen Google Analytics3. 5 onmisbare Google Analytics tips voor gouden inzichten4. Metrics in je bedrijf

10:30 - 10:45 Pauze

5. Segmenteren6. Smart Goals7. E-commerce tracking8. Event Tracking9. Behavior Flow

10. Attributie / vertraging en padlengte

@MikevHoenselaar

Let’s GO!

@MikevHoenselaar

Analytics |

Analytics |

V: Hoe controleer je of Google Analytics werkt?

Analytics |

ga.js?

@MikevHoenselaar

Analytics |

Go analytics.js!

@MikevHoenselaar

Niet zomaar in Google Analytics gaan rondklikken,

doe het met een doel!

Filteren van dataweergavesKrachtige manier om data betrouwbaarder te maken in je rapportages

1

Belangrijk om te onthouden is dat de filter pas werkt vanaf het moment dat deze actief is, dus niets doet met de data die er al in staat. Filters werken ook op de realtime rapportages.

Analytics |

5-10% verschil in data● Ad- of cookie blockers● Javascript uitgeschakeld● Je meet eigen “volk”● Verkeerde implementatie (dubbel)● Niet asynchroon op grote pagina’s

RAW data dataweergaveZorg altijd voor een dataweergave waar geen filters op actief zijn zodat je

altijd een dataweergave hebt waar alle data in te zien is.

Als je met filters aan de slag gaat zet deze dan niet op de standaard dataweergave maar maak een nieuwe aan.

Je ziet anders niet meer alle data :)

3 weergaves per property

TOPTIP

RAW | Filtered | Test

Filter op bots en spidersJe hebt lieve spiders zoals die van Google en je hebt vervelende bots. Die

zorgen voor vervuiling in rapportages. Dit zijn immers geen echte bezoekers.

Analytics |

http://www.iab.com/guidelines/iab-abc-international-

spiders-bots-list/

@MikevHoenselaar

Beheerder → Dataweergave → Instellingen weergeven

Niet op

RAW!

Analytics |@MikevHoenselaar

→ https://codeshare.io/xT2k6

Zorg voor ingestelde doelenEen van de krachtpatsers van GA, doelen. Zorg dat je ze direct instelt.

Controleer de doelconversies altijd of deze ook goed werken.

2

Denk hierbij niet alleen aan een offerte aanvraag of contactformulier maar bijv. ook aan een reactie op een artikel, delen van een product

op social media, inschrijving nieuwsbrief etc.

Instellen: Beheerder → Dataweergave → Doelen Rapportage: Rapportages → Conversies → Doelen

Meet intern zoekgedragHeb je een zoekbox op je website? Je kunt Google Analytics leren waar

bezoekers op zoeken zodat je het in je rapportages kunt gebruiken.

3

Bij WordPress en Magento is dit de q parameter in de URL

@MikevHoenselaar

Instellen: Beheerder → Dataweergave → Instellingen site Rapportage: Rapportages → Gedrag → Zoekopdrachten op site

Meerdere zoekopties?Gebruik de komma (s,q, direct_keyword)

Tag URL’sZorg dat je data betrouwbaarder wordt door URL’s van bijvoorbeeld Social

updates, bannercampagnes en e-mailcampagnes ‘getagged’ zijn.

4

Analytics |

Gebruik URL

Builder

https://analyticsacademy.withgoogle.com/course/1/unit/4/lesson/5

@MikevHoenselaar

Analytics |

5 dimensies voor categorisatie webverkeer

Source (waar komt het verkeer vandaan)

Medium (in welk bakje valt het soort verkeer) cpc, email, organic

Campaign (naam van de campagne)

Term (de zoekterm of advertentieset, vooral bij betaald verkeer gebruikt)

Content (identificatie van specifieke advertenties)

@MikevHoenselaar

Analytics |

Praktijk

UTM tagging

@MikevHoenselaar

Analytics |

E-mail

Als eigenaar van parfumvoorjou.nl heb je een nieuwsbriefbestand van 1.500 mailadressen die je een mail wil sturen met daarin een link naar een speciale pagina met een aanbieding omdat het bijna moederdag is.

Website URL

Source

Medium

Campagne

Term

Content@MikevHoenselaar

Analytics |

E-mail

Als eigenaar van parfumvoorjou.nl heb je een nieuwsbriefbestand van 1.500 mailadressen die je een mail wil sturen met daarin een link naar een speciale pagina met een aanbieding omdat het bijna moederdag is.

Website URL

http://www.parfumvoorjou.nl

Source

parfumvoorjou.nl nieuwsbrief

Medium

email

Campagne

Moederdag_2017

Term

Content@MikevHoenselaar

Analytics |

Facebook

Als eigenaar van parfumvoorjou.nl wil je ook een Facebook update doen met daarin een link naar een speciale pagina met een aanbieding omdat het bijna moederdag is. Je zet er een leuk plaatje bij van een lieve mama en je hebt een stukje tekst geschreven. De link plak je onderaan het berichtje. Je bent van plan om volgende week nog een soortgelijke update te gaan doen.

Source

Medium

Campagne

Term

Content

@MikevHoenselaar

Analytics |

Facebook

Als eigenaar van parfumvoorjou.nl wil je ook een Facebook update doen met daarin een link naar een speciale pagina met een aanbieding omdat het bijna moederdag is. Je zet er een leuk plaatje bij van een lieve mama en je hebt een stukje tekst geschreven. De link plak je onderaan het berichtje. Je bent van plan om volgende week nog een soortgelijke update te gaan doen.

Source

facebook

Medium

social

Campagne

Moederdag_2017

Term

Content

update_fb_2017_02_17

@MikevHoenselaar

Analytics |

Externe blogpost

Source

Medium

Campagne

Term

Content

Als eigenaar van parfumvoorjou.nl heb je een website benaderd om voor 150 euro een blogpost te mogen schrijven met een link naar jouw speciale moederdagpagina er in. Het artikel wordt online geplaatst en in de eerste alinea staat de link. Je mag de linktekst aangeven en je bent blij met het resultaat.

@MikevHoenselaar

Analytics |

Externe blogpost

Source

parfumblog.nl

Medium

referral

Campagne

Term

Content

Als eigenaar van parfumvoorjou.nl heb je een website benaderd om voor 150 euro een blogpost te mogen schrijven met een link naar jouw speciale moederdagpagina er in. Het artikel wordt online geplaatst en in de eerste alinea staat de link. Je mag de linktekst aangeven en je bent blij met het resultaat.

@MikevHoenselaar

Analytics |

Externe blogpost

Source

parfumblog.nl

Medium

referral / cpc

Campagne

Moederdag_2017

Term

Content

Als eigenaar van parfumvoorjou.nl heb je een website benaderd om voor 150 euro een blogpost te mogen schrijven met een link naar jouw speciale moederdagpagina er in. Het artikel wordt online geplaatst en in de eerste alinea staat de link. Je mag de linktekst aangeven en je bent blij met het resultaat.

!! Als je een link koopt denk dan aan het risico van follow vs nofollow mbt SEO en referral of cpc mbt UTM tagging.

@MikevHoenselaar

Analytics |

Geen referrals in GA te zien?

@MikevHoenselaar

Analytics |@MikevHoenselaar

5 vragen om Google Analytics op te frissen

No worries als je het niet weet :)

@MikevHoenselaar

Wie heeft GAIQ al?

1. Sessieduur

Gebruiker bezoekt om 13:37 via mobiel pagina 1, Via linkklik naar pagina 2 om 13:38, daarna pagina 3 via het menu om 13:40 en leest daarna nog 2 minuten een blogbericht en verlaat de website door sluiticoon. Wat is dan de sessieduur van deze gebruiker in Google Analytics?

A: 3 minutenB: 5 minutenC: 1 minuutD: 8 minuten

@MikevHoenselaar

1. Sessieduur

Gebruiker bezoekt om 13:37 via mobiel pagina 1, Via linkklik naar pagina 2 om 13:38, daarna pagina 3 via het menu om 13:40 en leest daarna nog 2 minuten een blogbericht en verlaat de website door sluiticoon. Wat is dan de sessieduur van deze gebruiker in Google Analytics?

A: 3 minutenB: 5 minutenC: 1 minuutD: 8 minuten

@MikevHoenselaar

2. Sessieduur

Gebruiker bezoekt via Twitter op laptop om 23:45 nu.nl en leest dan 5 minuten het artikel en gaat dan naar het toilet. Hij komt na 10 minuten terug en gaat dan weer 2 minuten verder met lezen in het artikel, maar besluit daarna de website te verlaten. Wat is de sessieduur van deze gebruiker?

A: 5 minutenB: 17 minutenC: 15 minutenD: 10 minuten

@MikevHoenselaar

2. Sessieduur

Gebruiker bezoekt via Twitter op laptop om 23:45 nu.nl en leest dan 5 minuten het artikel en gaat dan naar het toilet. Hij komt na 10 minuten terug en gaat dan weer 2 minuten verder met lezen in het artikel, maar besluit daarna de website te verlaten. Wat is de sessieduur van deze gebruiker?

A: 5 minutenB: 17 minutenC: 15 minutenD: 10 minuten

E: 15 minuten en 2 minuten (2 sessies)F: Bounce! 0 seconden

@MikevHoenselaar

3. Dataweergave verwijderen

Je beheert een account van een klant die een bloembinderij heeft. Deze heeft onder het account 2 properties en onder elke property 3 dataweergaves. Een van de properties heeft een verkeerde dataweergave en deze wordt verwijderd. Een week later heb je er spijt van en wil je deze terug halen. Kan dat?

A: Nee, eenmaal een dataweergave verwijderd, dan is deze data niet meer terug te halenB: Ja, alleen ben je te laat, je kunt alleen in dezelfde loginsessie je data terughalen, eenmaal uitgelogd dan ben je het kwijtC: Ja, tot wel 35 dagen kun je data die je verwijderd hebt uit de Prullenbak terughalenD: Ja, je bent precies op tijd. Tot en met 7 dagen na het verwijderen kun je data terughalen uit de Prullenbak

@MikevHoenselaar

3. Dataweergave verwijderen

Je beheert een account van een klant die een bloembinderij heeft. Deze heeft onder het account 2 properties en onder elke property 3 dataweergaves. Een van de properties heeft een verkeerde dataweergave en deze wordt verwijderd. Een week later heb je er spijt van en wil je deze terug halen. Kan dat?

A: Nee, eenmaal een dataweergave verwijderd, dan is deze data niet meer terug te halenB: Ja, alleen ben je te laat, je kunt alleen in dezelfde loginsessie je data terughalen, eenmaal uitgelogd dan ben je het kwijtC: Ja, tot wel 35 dagen kun je data die je verwijderd hebt uit de Prullenbak terughalenD: Ja, je bent precies op tijd. Tot en met 7 dagen na het verwijderen kun je data terughalen uit de Prullenbak

@MikevHoenselaar

4. Aantal doelen in Google Analytics

Een gebruiker bezoekt een website en download 5 keer een willekeurige PDF. Er is een doel ‘Download PDF’ in Google Analytics daarvoor aangemaakt. Wat is het aantal voor dit doel wat in Google Analytics gemeten wordt?

A: 2B: 0C: 5D: 1

@MikevHoenselaar

4. Aantal doelen in Google Analytics

Een gebruiker bezoekt een website en download 5 keer een willekeurige PDF. Er is een doel ‘Download PDF’ in Google Analytics daarvoor aangemaakt. Wat is het aantal voor dit doel wat in Google Analytics gemeten wordt?

A: 2B: 0C: 5D: 1

@MikevHoenselaar

5. Dimensies meten

Op welk niveau kun je dimensies meten in Google Analytics?

A: Gebruikersniveau, campagneniveau, sessieniveau en hitniveauB: Campagneniveau, sessieniveau en hitniveauC: Sessieniveau, hitniveauD: Geen van deze antwoorden zijn goedE: Gebruikersniveau, sessieniveau en hitniveau

@MikevHoenselaar

5. Dimensies meten

Op welk niveau kun je dimensies meten in Google Analytics?

A: Gebruikersniveau, campagneniveau, sessieniveau en hitniveauB: Campagneniveau, sessieniveau en hitniveauC: Sessieniveau, hitniveauD: Geen van deze antwoorden zijn goedE: Gebruikersniveau, sessieniveau en hitniveau

@MikevHoenselaar

https://support.google.com/analytics/answer/2709828?hl=nl#example-hit

Losse dingen voor GAIQ(die niet in deze masterclass terugkomen)

● Bouncerate(1 pagina bezoeken)

● Verwijzingsuitsluitingen(Betaalprovider uitsluiten zodat je niet 2 sessies hebt van 1 bezoeker)

● Remarketing(Mensen opnieuw bereiken op basis van gedrag op je website)

● UserID(Gebruikers over meerdere apparaten heen meten)

● Steekproefgrootte(500.000 per rapport, bij Premium 25 miljoen, is aan te passen in periodekiezer)

● gclid als parameter in AdWords met autotagging● Waarom kliks en sessies niet overeenkomen in GA en Adwords

(klikID, cookies uit, JS uit)● Cross Domain Tracking

(Sessies meten over meerdere domeinen, subdomeinen meet hij automatisch (shop. en www.))

@MikevHoenselaar

Einde deel 1Tot over 15 minuten!

5

Onmisbare Google Analytics tips voor gouden inzichten

REWIND

Rapporteer wekelijks aan de juiste mensen

Stel een aangepast rapport of dashboard in met de belangrijkste inzichten die voor de ontvanger relevant zijn. Die rapportage kun je vervolgens

bijvoorbeeld elke week naar die persoon laten mailen.

1

Installeer dashboards

HANDIGE

TIP

Analytics |

Bekijk percentage mobiel verkeer Mobiel is booming, maar heb jij nog een website die niet geoptimaliseerd is voor mobiel? Controleer dan het mobiel gebruik in Google Analytics van je website zodat je alsnog kunt besluiten om een mobielvriendelijke site

te bouwen.

2

Doelgroep → Mobiel → Overzicht

Hoe bereiken mijn klanten mijn website?

Krijg inzicht in de bronnen die voor bezoekers zorgen op je website en analyseer het aantal behaalde doelen van die bezoekers.

3

Acquisitie → Overzicht

Zinvolle bounceratesAl eens willen weten welke pagina’s de hoogste bouncerate hebben? Daar kom je standaard niet veel wijs uit. Toch heeft Google Analytics een optie

om het een stuk overzichtelijker te maken.

4

Gedrag → Overzicht → Klik op Bouncepercentage kolom

404 fouten oplossenDoor een stukje custom code op de 404 pagina toe te voegen krijg je

inzichtelijk hoe vaak er een 404 pagina wordt weergegeven en belangrijker, waar de bezoeker vandaan kwam. Op die manier kun je de

verkeerde link aanpassen zodat dit niet meer voorkomt.

5

Deep Dive Analytics |

http://www.limeta.nl/ikbestaniet

Deep Dive Analytics |

Meetbaarheidbij jouw (stage)bedrijf

Deep Dive Analytics |

Metrics bij jouw (stage)bedrijf

SegmenterenLive vergelijken van gebruikers op basis van gedrag/dimensies. Een

subset van de gebruikers in je dataweergave.

1

Deep Dive Analytics |

Segmenteren in Google Analytics

Nieuw versus Terugkerend

Apparaten (desktop, tablet, mobiel)

Converteerders versus niet converteerders

Kanalen (Paid versus organic)

Praktijk

Speel met verschillende segmenten

@MikevHoenselaar

Smart GoalsMeest betrokken websitebezoeken worden conversies

Google gebruikt 30+ statistieken (sessieduur, pagina’s per sessie, locatie, apparaat, etc)

2

Waarom?Sommige bedrijven hebben nog geen manier gevonden om hun gebruikers te laten converteren of geen tijd of technische kennis om conversie bij te houden.

@MikevHoenselaar

Slimme doelen

Vereisten● Link Analytics en Adwords accounts aan elkaar● Afgelopen 30 dagen ten minste 500 klikken hebben verzonden op advertenties● Niet onder de 250 klikken valt in de afgelopen 30 dagen (weer uitgeschakeld totdat het weer 500 is

of hoger)● Niet meer dan 10 miljoen sessies in 30 dagen● Delen voor Google producten staat aan

Te vinden onder Conversion -> Smart Goals

@MikevHoenselaar

E-commerce trackingMeetbaar maken van het aantal transacties en de inkomsten die website

of app genereert.

3

Analytics |

Conversies → Funnel Visualization

@MikevHoenselaar

Best lekker!

E-commerce tracking

Instellen: Beheerder → Dataweergave → Instellingen site Rapportage: Rapportages → Aquisitie → Alle verkeer → Kanalen

Analytics |https://analyticsacademy.withgoogle.com/course/1/unit/6/lesson/1

E-commerce tracking

@MikevHoenselaar

E-commerce tracking

Rapportage: Rapportages → Conversies → Ecommerce

Enhanced E-commerce

http://www.emerce.nl/achtergrond/googles-nieuwe-enhanced-ecommerce-onder-loep

Event trackingDe basis voor het meetbaar maken van klantgedrag.

4

Deep Dive Analytics |@MikevHoenselaar

Deep Dive Analytics |

4 waardes

Categorie

Action Type

Label

Value

http://www.webanalisten.nl/alles-over-event-tracking-met-google-analytics

Navigatie

Thema aangeklikt

in-de-stad

Deep Dive Analytics |

Let op de ‘ in waardes!

@MikevHoenselaar

Deep Dive Analytics |

→ http://scrolldepth.parsnip.io/

Meet scrollgedragZie tot waar je bezoekers komen

@MikevHoenselaar

Deep Dive Analytics |

Accordions

One pagers

Alle gevallen waarbij er een actie is waarbij de URL niet veranderd

@MikevHoenselaar

Behavior FlowWat is het pad wat je bezoekers afleggen?

5

Deep Dive Analytics |

AttributieJe weet nu het pad op de website, maar wat zijn de stappen daarvoor?

Is elke stap evenveel waard? Welke zorgt voor de omzet?

6

Deep Dive Analytics |

AttributiemodellenLast click

First click

Liniair

Position

Time decay

Custom

Standaard last-click

Assisted ConversionsWelke kanalen hebben een meer

ondersteunende functie mbt conversies?

7

Deep Dive Analytics |

Assisted conversions

Kanalen met een score > 1 zijn verantwoordelijk voor meer ondersteunende dan laatste interactie-conversies

Rapportage: Rapportages → Conversies → Multi-channel trechters → Assisted Conversions

Deep Dive Analytics |

Beste conversiepaden

Rapportage: Rapportages → Conversies → Multi-channel trechters → Beste conversiepaden

Vertraging en PadlengteHoe lang doet men er over om te

converteren?

8

Deep Dive Analytics |Rapportage: Rapportages → Conversies → Multi-channel trechters → Vertraging

Deep Dive Analytics |

Deep Dive Analytics |

Wat is er nog meer?

Aangepaste rapporten (onder Customization in top bar)

Cohort analyse (retentie meting)

Snelheidoptimalisatie (SEO, UX, €€€)

Google Analytics Experiments (Conversieoptimalisatie, UX)

In-Page Analytics (UX, Gedrag)

Deep Dive Analytics |

Google Analytics IQ

Voorbereiden op GAIQ

https://support.google.com/analytics/answer/3424288?hl=nl

De pre course

https://analyticsacademy.withgoogle.com/course01

Doe de test op https://www.google.nl/partners/#p_analyticscertification

Erg waardevol om te hebben.

Sowieso alle certificaten die in Google Academy staan.Ook van YouTube, Shopping en AdWords.

Vragen? Gebruik Slack of mail naar mike@onlineboswachters.nl

?

Deep Dive Analytics |

Nu jullie!

Deep Dive Analytics |

Last clickLast click

First click

Liniair

Position

Time decay

Custom

Een klant vindt jouw site door op een van jouw AdWords-advertenties te klikken. Ze komt een week later terug door via een sociaal netwerk naar jouw site te klikken. Diezelfde dag komt ze nog een derde keer terug via een van jouw e-mailcampagnes. Een paar uur later komt ze nogmaals terug, dit keer direct en doet ze een aankoop.

Deep Dive Analytics |

Last clickLast click

First click

Liniair

Position

Time decay

Custom

Een klant vindt jouw site door op een van jouw AdWords-advertenties te klikken. Ze komt een week later terug door via een sociaal netwerk naar jouw site te klikken. Diezelfde dag komt ze nog een derde keer terug via een van jouw e-mailcampagnes. Een paar uur later komt ze nogmaals terug, dit keer direct en doet ze een aankoop.

Antwoord: Direct

Deep Dive Analytics |

First clickLast click

First click

Liniair

Position

Time decay

Custom

Een klant vindt jouw site door op een van jouw AdWords-advertenties te klikken. Ze komt een week later terug door via een sociaal netwerk naar jouw site te klikken. Diezelfde dag komt ze nog een derde keer terug via een van jouw e-mailcampagnes. Een paar uur later komt ze nogmaals terug, dit keer direct en doet ze een aankoop.

Deep Dive Analytics |

First clickLast click

First click

Liniair

Position

Time decay

Custom

Een klant vindt jouw site door op een van jouw AdWords-advertenties te klikken. Ze komt een week later terug door via een sociaal netwerk naar jouw site te klikken. Diezelfde dag komt ze nog een derde keer terug via een van jouw e-mailcampagnes. Een paar uur later komt ze nogmaals terug, dit keer direct en doet ze een aankoop.

Antwoord: AdWords

Let op leeftijd cookie!

Deep Dive Analytics |

LiniairLast click

First click

Liniair

Position

Time decay

Custom

Een klant vindt jouw site door op een van jouw AdWords-advertenties te klikken. Ze komt een week later terug door via een sociaal netwerk naar jouw site te klikken. Diezelfde dag komt ze nog een derde keer terug via een van jouw e-mailcampagnes. Een paar uur later komt ze nogmaals terug, dit keer direct en doet ze een aankoop.

Deep Dive Analytics |

LiniairLast click

First click

Liniair

Position

Time decay

Custom

Een klant vindt jouw site door op een van jouw AdWords-advertenties te klikken. Ze komt een week later terug door via een sociaal netwerk naar jouw site te klikken. Diezelfde dag komt ze nog een derde keer terug via een van jouw e-mailcampagnes. Een paar uur later komt ze nogmaals terug, dit keer direct en doet ze een aankoop.

Antwoord: Betaalde zoekresultaten, Sociaal netwerk, E-mail en Direct allemaal 25%

Deep Dive Analytics |

PositionLast click

First click

Liniair

Position

Time decay

Custom

Een klant vindt jouw site door op een van jouw AdWords-advertenties te klikken. Ze komt een week later terug door via een sociaal netwerk naar jouw site te klikken. Diezelfde dag komt ze nog een derde keer terug via een van jouw e-mailcampagnes. Een paar uur later komt ze nogmaals terug, dit keer direct en doet ze een aankoop.

Deep Dive Analytics |

PositionLast click

First click

Liniair

Position

Time decay

Custom

Een klant vindt jouw site door op een van jouw AdWords-advertenties te klikken. Ze komt een week later terug door via een sociaal netwerk naar jouw site te klikken. Diezelfde dag komt ze nog een derde keer terug via een van jouw e-mailcampagnes. Een paar uur later komt ze nogmaals terug, dit keer direct en doet ze een aankoop.

Antwoord: Eerste en laatste meer dan de overige

Deep Dive Analytics |

Time decayLast click

First click

Liniair

Position

Time decay

Custom

Een klant vindt jouw site door op een van jouw AdWords-advertenties te klikken. Ze komt een week later terug door via een sociaal netwerk naar jouw site te klikken. Diezelfde dag komt ze nog een derde keer terug via een van jouw e-mailcampagnes. Een paar uur later komt ze nogmaals terug, dit keer direct en doet ze een aankoop.

Deep Dive Analytics |

Time decayLast click

First click

Liniair

Position

Time decay

Custom

Een klant vindt jouw site door op een van jouw AdWords-advertenties te klikken. Ze komt een week later terug door via een sociaal netwerk naar jouw site te klikken. Diezelfde dag komt ze nog een derde keer terug via een van jouw e-mailcampagnes. Een paar uur later komt ze nogmaals terug, dit keer direct en doet ze een aankoop.

Antwoord: Hoe meer tijd verstreken is hoe minder de waarde

Deep Dive Analytics |

Oefening

Een klant vindt uw site door op een van uw AdWords-advertenties te klikken. Ze komt een week later terug door via een sociaal netwerk naar uw site te klikken. Diezelfde dag komt ze nog een derde keer terug via een van uw e-mailcampagnes. Een paar uur later komt ze nogmaals terug, dit keer direct, en doet ze een aankoop.

Paid Social E-mail Direct

Recommended