Page 1: Број 43, фебруар. 2012 - Lola · шта нас извиђаће очекује у наредном периоду као и то како се снаћи у неким
Page 2: Број 43, фебруар. 2012 - Lola · шта нас извиђаће очекује у наредном периоду као и то како се снаћи у неким

Реч уредничког Тима

Ћао другари,

Заједно са лепим временом које нам долази, Тим за медије спремио вам је још неке лепе

вести. Овај број компаса уводи нас у причу о различитим лепим и корисним стварима, у то

шта нас извиђаће очекује у наредном периоду као и то како се снаћи у неким неприликама.

Поред тога, сетили смо се и најстаријих чланова и њихових прича и успомена везана за

наш Одред и извиђаштво.

Трудили смо се да заједно са најмлађим

члановима уредимо и овај број и покажемо да су они у ствари најбитнији део наше приче.

Активности које следе током овог као и

наредних месеци приближиће вам извиђаштво, другарство, научиће вас неким нови стварима.

Надам се да ће вам се допасти оно сто смо спремили за вас и желимо да вас позовемо да

нам се придружите у даљем раду.

Жеља нам је да у 2012 години уведемо једну новину. Од овог броја Компас ћете моћи да

прочитате и на нашој интернет ардеси www.lola.org.rs.

Број 43, фебруар. 2012

“ЛОЛА”

Ниш

Страна 2

Page 3: Број 43, фебруар. 2012 - Lola · шта нас извиђаће очекује у наредном периоду као и то како се снаћи у неким

Било нам је лепо на...

Страна 3

СМОТРА ОДРЕДА

Наши чланови одреда су се и овог пута окупили у великом броју, како би обележили 51 годину рада нашег Одреда. Најмлађи чланови, полетарци, су имали прилику да дају обећање, као и извиђачи и планинке завет. По завршетку

смотре, исту је употпунио сајам колекционара, на коме су неки чланови одреда приказали другарима своје сопствене колекције за које су они уложили време и труд сакупљавши разне играчке, стикере, салвете, амблеме итд. На крају свега нашим члановима Одреда је био потребан одмор, па су с тим сви отишли својим кућама весели чекајући следеће активности.

У недељу 11.3.2012. у сали Факултета Уметности одржана је приредба поводом 51. рођендана Одреда извиђача ,,Лола,,

Сви присутни гости уживали су у програму који су спремили чланови Одреда. Разигране планинке и распевани извиђачи измамили су осмехе на лицима свих присутних. Госте смо упознали са радом

нашег Одреда. Такође овај дан посветили смо и нашим сестрама, мамама, бакама као и свим пријатељима и пријатељству. Надамо се да је ова приредба као и све претходне привукла многе да нам се придруже у дружењу и раду. До следећег рођендана поздрављам вас извиђачким

З-Д-Р-А-В-О

Page 4: Број 43, фебруар. 2012 - Lola · шта нас извиђаће очекује у наредном периоду као и то како се снаћи у неким

Било нам је лепо на...

Страна 4

ВОЖДОВА АВАНТУРА Сама по себи реч „авантура“ има ту неку звучност, наглашава нешто добро, узбудљиво и забавно. Тако је и овогодишња „Вождова авантура“ била забавна, занимљива, пуна такмичења, добрих другова и дружења. На овој извиђачкој акцији која се недавно одржала, учествовали су одреди из Ниша, али и из околних градова, додуше нису долазили због такмичарског дела, већ због незаобилазног дружења са својим друговима. Екипе које су дошле из других градова спавале се у школи „Вожд Карађорђе“ а екипе из Ниша су дошле сутрадан на отварање акције. Из нашег одреда је учествовало 7 екипа. Свака екипа је требала да открије где је њихова база на основу загонетке или неког извиђачког писма које су добили у коверти. Стаза по којој смо требали да идемо била је: Тврђава - Парк Авијатичара - Чаир - Пешачки мост - ОШ „Вожд Карађорђе“ , за ту стазу смо имали око два и по сата. На свакој бази смо имали контролора, који је уписивао време доласка и одласка на базу тј. са базе. По повратку са стазе у дворишту школе смо радили извиђачки тест знања а затим је уследио ручак и коначно предах за екипе. Тај предах није дуго трајао, зато што смо после имали слободне активности, а ми смо иначе увек спремни за њих, што је значило, играње фудбала и кошарке до неизнемоглости. Лепо је прошло и то време, након којег је уследило проглашење победника. Прва три места у обе категорије поред пехара и захвалница добијала су и специјалне мараме одреда „Вожд Карађорђе“ . Наш одред може се похвалити са трећим местом у женској и другим местом у мушкој категорији.

Page 5: Број 43, фебруар. 2012 - Lola · шта нас извиђаће очекује у наредном периоду као и то како се снаћи у неким

Наредне активности...

Очекује нас...

Страна 5

“Љубичице лепо ти је лице” је акција за полетарце. Одржаће се крајем овог месеца.

Желимо да се сви полетарци одазову овој активности и очекујемо добре резултате.

Одред извиђача “Жарко Зрењанин Уча”

из Беле Цркве организује ноћно

оријентационо такмичење. Елаборат

можете погледати овде.

У Београду од 06. до 08. Априла

одржаће се акција “Дани другарства”

коју је организовао Одред “Бреза” из

Одред “Лола” вam за пролећни распуст

спрема шестодневни бивак, који ће се

одржити у извиђачком дому “Куновица”.

Све о бивку можете прочитати на 11. страни.

Page 6: Број 43, фебруар. 2012 - Lola · шта нас извиђаће очекује у наредном периоду као и то како се снаћи у неким

Инструкторска страна

Страна 6

ШАТОРСКО КРИЛО Употреба шаторског крила за подизање полушатора и шатора

За подизање полушатора користе се 1 или 3 а за подизање шатора 4 или 6 шаторских крила. Мотке и кочићи, потребни за подизање полушатора и шатора, израђују се од приручног материјала (даске, гране, металне шипке на сл.1), а њихов облик и димензије треба да су приближно као на слици. Полушатор од 1 или 3 шаторска крила служи за смјештај лица и опреме (сл. 2 и сл. 3). Шатор од 4 шаторских крила представљен је сл. 4.

Шатор од 6 шаторских крила подиже се тако што се 4 шаторска крила рашире на земљу, једно поред другог, лицем на горе, тако да стране са прорезом и ојачањем дођу на спољну доњу страну шатора. Остала 2 шаторска крила пресавити дијагонално у троугао и поставити их како је приказано на сл.5.

Два канапчића за везивање положити унакрст, преко средине начињеног квадрата од 4 шаторска крила, а друга два троугласто савијена крила на ивице гђе се предвиђају врата и задњи дио. Спајање шаторских крила конопчићима почиње од углова у средини, тако да се поруби двају сусједних крила ставе један на други. На овај начин добија се у средини отвор од 4 алке, кроз који се провлаче конопчићи, а затим се спајају шаторска крила помоћу конопчића, провлачењем кроз алкице, у виду прошивања у сва четири правца. Крајеве пресавијених шаторских крила према вратима и задњем дијелу спајати од средине истим редом и на исти начин као и кров шатора, тако да поруби пресавијених шаторских крила буду испод шаторског крила које чини кров. Конопчићи се провлаче кроз алкице сва три поруба.

Page 7: Број 43, фебруар. 2012 - Lola · шта нас извиђаће очекује у наредном периоду као и то како се снаћи у неким

Страна 7

Инструкторска страна

При спајању треба исправљати и затезати порубе шаторских крила и конопчиће. Да би се направио улаз у шатор, поруб пресавијеног шаторског крила треба потпуно спојити само на једној бочној страни, а на другој се конопчић провлачи само кроз једну или двије алкице при врху шатора. У току спајања шаторских крила, од приручног материјала треба припремити 3 мотке и 8 кочића. Мотке узимају три лица и на њих навлаче по четири алке од спојених шаторских крила у пређелу шљемена. Послије овога се подижу шаторска крила у висини мотки, а два лица, на преостала два конопчића, везују омче које навлаче на врхове крајњих мотки. Крајеве конопчића треба затегнути и везати за кочиће који се побијају на одстојању од 1.5 до 2м од шатора у правцу шљемена. Затим се побијају 6 кочића на бочним странама шатора.За ове кочиће шатор се учвршћује помоћу петљи које се израђују од конопчића провучених кроз алке и алкице (сл. 6.).

САСТАВНИ ДЕЛОВИ...........ПЛАТНО И КОНОПЧИЋ

- Шаторско крило је облика квадрата , страница дужине 175 X 175 цм, ојачане порубом.

- На угловима шаторског крила налази се по једна већа алуминијумска алка а између њих на порубу по 6 мањих које служе за провлачење конопчића и дугмади. На лицу шаторских крила ради боље заштите рамена и плећа у једном углу нашивено је ојачање облика полумесеца са порубом који кроз опшивене рупице увучена врпца за набирање и везивање око врата плећног дела , горњи поруб за набирање око лица и затезач крајева врпци око поруба за обликовање ширине рамена и плећа и обликовање капуљаче.

- Испод ојачања израђен је коси прорез ојачан порубом са дугметом и рупица за закопчавање, са наличја шаторског крила се налази горњи поруб за набирање капуљаче.

Page 8: Број 43, фебруар. 2012 - Lola · шта нас извиђаће очекује у наредном периоду као и то како се снаћи у неким

Научио бих нешто о...

Страна 8

КАКВО НАС ВРЕМЕ ОЧЕКУЈЕ Лето, је најлепше доба за нас извиђаче. Сваки прави извиђач провешће пар дана

негде на табору или бивку, или бар боравити мало у шуми. Исто тако, знамо да су промене

времена током лета нагле а могу бити и драстичне. Из прелепог дана временске прилике

могу лако прећи у тамно небо, олујни ветар праћен пљусковима, градом и грмљавином.

Зато је неопходно да знамо какво нас време очекује према нама најближој метереолошкој

станици, шуми. Шума и њени становници јако добро знају када ће киша или сунце као и

које је доба дана.

Колико је сати у шуми?

- По полижају шумских цветића можемо оријентационо знати време.

Цвеће Време

Локвањ 7 - 8 17

Дремовац 9 20 - 21

Зечија соца 9 - 10 17 - 18

Родови облака: 1. Цирус (Ци) 2. Цирокумулус - (Цц) 3. Циростратус - (Цс) 4. Алтокумулус (Ац) 5. Алтостратус - (Ас) 6. Нимбостратус (Нс) 7. Стратокумулус (Сц) 8. Стратус (Ст) 9. Кумулус (Цу) 10. Кумулонимбус (Цб)

Page 9: Број 43, фебруар. 2012 - Lola · шта нас извиђаће очекује у наредном периоду као и то како се снаћи у неким

Научио бих нешто о...

Страна 9

КАКВО НАС ВРЕМЕ ОЧЕКУЈЕ Лоше време или киша предстоје:

• Када су муве врло досадне и кад пецкају.

• Када пси једу траву и када се много ваљају по земљи.

• Када се вране и чавке скупе у јатима око великих грађевина и почну да вичу.

• Када пољски нужници заударају.

• Када су со и брашно влажни.

• Када се при кишовитом времену облаци брзо крећу небом, киша ће дуго трајати. Исто важи и ако кишне капи, приликом падања, праве велике колутове у води.

• Када липа окрене лист на горе, и цело дрво тада изгледа светлије због доње боје листа.

Лепо време предстоји: • Кад по заласку сунца мушице у

ројевима брзо лете. • Ако се увуче, после кише, покаже дуга. • Када славују много певају. • Кад ујутру дува благ поветарац. • Када врапци весело цвркућу за време

лошег времена. • Кад рибе увече пљускају по води. • Када је при изласку и заласку сунца

небо ведро и румено. • Када увече сева, али не и грми. • Када се увече јасно виде звезде. • Када се при кишном времену јако чују

сове. • Када се на небу тзв. Перасти облаци и

када је ујутру хладно. • Када се зелена жаба (која се као

весник времена држи у тегли) попне на највиши праг своје лествице.

• Када се дим ујутру пење право у вис. • Када ватра на огњишту јако букти.

КУМУЛУС

АРЦУС

СТРАТУС

Савет: ако се којим случајем задесите у шуми при некој непогоди, немојте се склањати под храст или липу, већ под брест, јер су веома ретки случајеви да је гром ударио у брест.

Page 10: Број 43, фебруар. 2012 - Lola · шта нас извиђаће очекује у наредном периоду као и то како се снаћи у неким

Забавна страна...

Страна 10

Разонода... Како бумбар лети? Физичари су доказали да је за бумбара немогуће да лети. Наиме, површина његових крила и брзина замаха истих није у стању да одржи тежину бумбара у ваздуху. Како онда бумбар лети? - Бумбар лети, зато што не зна да не може! – Мери Кеј Аш Шта је добро? Среле се две пријатељице после много година. Једна упита другу: "Како су ти деца?" Ова уздахну и одговори: "Син ми лоше живи, жена му је нерадна, спава до подне и неће да кува. Све мој јадан син ради, и децу сам чува." "Јадан он", прокоментариса са жаљењем пријатељица. Па онда упита:" А како је ћерка?" На то се овој лице озари па одговори: "Хвала Богу, она је добро, има златног мужа. Ништа је не тера да ради. Спава до подне, доноси јој ручак у кревет. Све кућне послове преузео је на себе. Диван је то човек, бар сам са те стране задовољна," одговори пријатељица сва поносита. Кад говориш о доброти не мисли само на оно што се теби свиђа .

Да ли сте знали да...

...комарци имају зубе?

...Се бебе рађају без чашица у коленима, јављају им се тек у периоду од другог до шестог месеца живота?

...је немогуће кинути отворених очију?

...када се помножи 111.111.111 x 111.111.111 добије се 12.345.678.987.654.321?

...је код човека дужина од ручног зглоба до лакта једнака дужини стопала?

...морске звезде немају мозак?

ПРОНАЂИ РАЗЛИКУ

Сви који желите да

ваши текстови буди у

следећем броју компаса

можете послати на:

E-mail:

[email protected]

Page 11: Број 43, фебруар. 2012 - Lola · шта нас извиђаће очекује у наредном периоду као и то како се снаћи у неким

БИВАК

Подсетник за извиђаче...

Страна 11

Ускршњи распуст, првомајски празници идеално време за организацију и одлазак на

бивак. Многи од Вас знају шта је то а неки можда и не. Да се подсетимо шта то беше Бивак.

Бивак је организовани, вишедневни колективни боравак у природи (Ван насељеног

места) са смештајем у шаторима, колибама или импровизованим стаништима у трајању до

5, највише 7 дана. На бивковању сви учесници заједничким радом обезбеђују и опремају

простор бивка потребним објектима, водом и храном и организују све виталне функције

групе (безбедност, исхрана, снадбевање, хигијена, слободне активности...). Вођен

заједничким циљем и програмом, Бивак је колективна акција организоване групе

(извиђачи, планинари, истраживачи, ђаци, студенти...)

Основни принцип бивковања је самоорганизовани живот у природној околини. За

разлику од логора који мора бити у близини друмског или железничког саобраћаја, бивак

може бити на недоступнијем место и већој удаљености од насеља, места... пошто сву

потребну опрему и храну учесници обично доносе са собом у склопу личне опреме (ранац).

Или мањег заједничког товара који је могуће пренети ручно, трактором или запрежним

возилом или аутомобилом.

Код бивковања све потребе у храни могу

подмирити при доласку на бивак, а извориште воде

може бити и даље од бивка и мање издашности, због

потребе допремања мањих количина и у краћем

временском периоду.

Како је у питању краћи временски период и

мањи број људи, бивковање не захтева детаљну

организацију и израду санитарно-хигијенског блока и

импровизованих објеката на терену ( Пољско

купатили, уређени умиваоник, латрин пољски wc, септичка јама, јама за чврсте отпатке,

кухиња, судопера, магацин исхране и опреме...)

На бивку се обично поменуте функције органиизују на за то одредђеним местима у

бивку, поред њега или на одредђеној удаљености или без изграђених поменутих објеката

тј. Конструкција, наравно и даље водећи рачуна о хигијени и активном односу према

природи без загађена и уклањајући све трагове боравка човека у њој.

Наравно никако не можемо заборавити програмске активности али оне су свуда

различите зависно од потреба Одреда, учесника и теничких могућности.

Page 12: Број 43, фебруар. 2012 - Lola · шта нас извиђаће очекује у наредном периоду као и то како се снаћи у неким

Интервју са Деда Ацом

Интервју

Страна 12

1.Колико дуго сте члан извиђачке организације?

Љубав према извиђаштву код мене потиче још из детињства, када сам као дечак био активан у ондашњој скаутској организацији и соколском друштву. Након рата, због других обавеза, нисам био у могућности да учествујем у раду извиђачке организације, да бих се 1986. године, на наговор мојих пријатеља Илије Крстића (тадашњи старешина одреда) и Алексе Тодоровића (економ), активирао у раду одреда извиђача ''Иво Лола Рибар''.

2.Можете ли нам укратко испричати о почетку вашег рада у одреду? Моје ангажовање се у почетку састојало у обезбеђивању подршке друштвене заједнице и материјалних средстава за рад одреда, а мање у директном раду са члановима.

3.Када сте дошли на идеју о прављењу табора на мору и како је све то текло? Крајем 60-тих година прошлог века, одред извиђача ''Иво Лола Рибар'' је изнајмљивао земљиште и Бококоторском заливу, односно Прчњу и Столиву, да би смо лета 1970. године дошли на идеју да одред купи земљиште и на њему изгради летовлиште. Илија Крстић, Алекса Тодоровић и ја смо својим новцем капарисали земљиште на коме је данашњи табор.Након тога сам упорним радом обезбедио донације од ''Машинске индустрије'' , ''Огрев инвеста'' , ''Фонда за дечију заштиту'', као и омладинску радну бригаду састављену од радника МИН-а. Након изградње следећих година табор је сваке године дограђиван.

Наш познати писац Мирослав Мика Антић написао је :

"Мислим да је извиђачка организација успевала да у људима однегује једну добру људску климу. Ту постоји

нека атмосфера, нешто добро, нешто што се сачува у људима. То су отворени, чисти људи. Одмах једни

другима прилазе чиста срца. А основни је циљ да се људи држе, да буду пријатељи. То су другарства која

се целог века памте. То је разлог што ја дан-данас себе сматрам извиђачем."

а један од наших чланова то и доказао себи. Надамо се да ћете и ви себи дати прилику за то.

Page 13: Број 43, фебруар. 2012 - Lola · шта нас извиђаће очекује у наредном периоду као и то како се снаћи у неким

Страна 13

Интервју

4.Можете ли да упоредите извиђаштво тада и сада,шта се променило,шта смо изгубили,а ста добили? Што се улагања и интересовања друштва у развој и неговање извиђаштва тиче, мислим да је доста смањено, а што се тиче самог одреда ''Лола'', мислим да су ентузијазам и рад чланова и руководства и даље на високом нивоу. 5.Да ли сте икада помишљали да одустанете и зашто нисте? Због других обавеза, година и што је сасвим нормално, доласка млађих, моја активност, у раду одреда је престала, али интересовање никада. И данас, у овим годинама пратим рад и активности нашег одреда и барем саветима покушавам да помогнем у том раду. 6.Да ли сте се нечега одрекли и да ли жалите за тим? Одрицања је било, али не жалим низачим, јер ме радост и смех младих људи чини срећним. 7.Које је највеће признање које сте добили за свој рад и залагање у извиђачкој организацији? Златна плакета Одреда извиђача ''Иво Лола Рибар'' за изузетне успехе у раду на остваривању програма СИЈ-а, као и сребрну плакету Савеза извиђача општине Ниш за развој извиђачких организација Ниша. 8.Кога се најрадије сетите од извиђача? Па, пре свега пријатеља из периода почетка мог рада у одреду : Ике. Аце, Трајка, као и млађих : Андре, Јоце, Љубе, Мирка и других... 9.Поручите нешто садашњим и будућим члановима изв. Организације. Поручујем им да задрже садашњи ентузијазам и љубав према извиђаштву, да негују здрав начин живота, штите природу и околину, а будућим : ''Баталите компијутере и видео игрице, прикључите се извиђачима, јер осим здравог живота можете научити многе ствари које ће вам користити у животу''.