El Teix de Mont-ral 18 de desembre de 2016 Monitor: Albert Poblet Anglès Av. Prat de la Riba, 18 2n 43201 REUS tel 977 331 142 [email protected] www.gepec.cat

Page 1: 161127 Teix Mont-ral - Gepec-EdC · malgrat tot, ha aconseguit reobrir l’escola el setembre d’enguany amb 10 nens i nenes, després d’haver estat tancada durant 18 anys per

El Teix de Mont-ral

18 de desembre de 2016 Monitor:

Albert Poblet Anglès

Av. Prat de la Riba, 18 – 2n 43201 REUS tel 977 331 142 [email protected]

www.gepec.cat

Page 2: 161127 Teix Mont-ral - Gepec-EdC · malgrat tot, ha aconseguit reobrir l’escola el setembre d’enguany amb 10 nens i nenes, després d’haver estat tancada durant 18 anys per

Situem-nos. Avui proposem fer una visita a un vell venerable: el Teix de Mont-ral. Dins el terme d’aquest poble, el més alt de l’Alt Camp, hi ha bastants exemplars de teix, alguns molt remarcables, però aquest els supera molt en mida i anys. Està amagat entre un autèntic laberint de roques despreses de la cinglera del Serret dels Avencs, al nord dels Motllats; en un indret ombrívol, silenciós, exuberant de vegetació, gairebé màgic. Com que anar al teix representa una caminada molt curta, us oferim visitar uns quants llocs interessants i així fer un recorregut més complet que permet apreciar alguns dels molts atractius que hi ha al terme de Mont-ral. ITINERARI: Mont-ral – Riu Glorieta – Pou de Gel del mas de Muster – l’Aixàviga - Mas de Cisterer – Punta de la Barrina – Foradada de Mont-ral – Cova de la Moneda - Teix de Mont-ral – Mont-ral. Distància: 12 km aproximadament Desnivell acumulat: Uns 450 metres Aproximació: Per arribar a Mont-ral amb vehicle cal anar fins Alcover i allí agafar la carretera de Capafonts. Aproximadament a mig camí d’aquest poble, després d’uns 12 km amb corbes constants trobem Mont-ral, enlairat dalt d’un turó. Deixem els cotxes a la part alta del poble, a la plaça de l’Ajuntament i anem a trobar els cartells indicadors al final del carrer Arrabal Baixa. Descripció: Les distàncies que s’indiquen són aproximades. Km parcials

Km totals

descripció

0,0 0,0 Sortim de la plaça de l’Ajuntament de Mont-ral i anem a trobar el cartell indicador del PR C-20 (petit recorregut, marcat groc i blanc), on hi diu entre altres coses «Bassa de la Central, Central hidroelèctrica». Anem baixant travessant conreus abandonats en direcció a Alcover.

1,0 1,0 Arribem damunt el riu Glorieta. En aquest punt forma uns engorjats espectaculars, tot i que habitualment només porta aigua després de pluges fortes. És la zona del Toll del Drac. Deixem el PR C-20 i seguim cap a la dreta, paral·lels al riu. Al cap de poc arribem a una pista i la seguim avall fins que

Page 3: 161127 Teix Mont-ral - Gepec-EdC · malgrat tot, ha aconseguit reobrir l’escola el setembre d’enguany amb 10 nens i nenes, després d’haver estat tancada durant 18 anys per

s’acaba al mateix llit del riu. El travessem i seguim el camí pujant una mica. Trobem un cartell indicador que ens assenyala el Pou de Gel del Mas de Muster.

0,4 1,4 Pou de Gel del Mas de Muster. Magnífica construcció de pedra seca que encara conserva una arcada de la coberta.

Un cartell ens informa de les seves característiques. A l’altra banda de riu podem veure el Mas de Muster, fins fa pocs anys en bon estat, però que comença a mostrar signes de decadència, sobretot pel forat al sostre que fa témer per la seva conservació. Seguim pel mateix camí, sempre paral·lels al riu.

01,1 2,5 L’Aixàviga. En aquest petit nucli de població, que actualment té 15 habitants, hi ha una casa senyorial de l’època medieval que havia estat la residència dels comtes de Prades.

Page 4: 161127 Teix Mont-ral - Gepec-EdC · malgrat tot, ha aconseguit reobrir l’escola el setembre d’enguany amb 10 nens i nenes, després d’haver estat tancada durant 18 anys per

A la font un cartell ens avisa de que l’aigua està contaminada i no es pot beure. Travessem l’únic carrer del poblet i sortim pel camí asfaltat d’accés que porta a la carretera de Mont-ral. Seguim la carretera cap a la dreta, travessant el barranc de la Font Fresca.

0,4 2,9 Agafem una pista a l’esquerra, al costat d’un maset. Anem pujant.

0,2 3,1 Trobem el GR 7 (senyals vermells i blancs) El seguim cap a la dreta.

0,3 3,4 Mas de Cisterer. Malgrat estar enrunat encara conserva la façana principal, el cos central de la llar de foc i algunes

Page 5: 161127 Teix Mont-ral - Gepec-EdC · malgrat tot, ha aconseguit reobrir l’escola el setembre d’enguany amb 10 nens i nenes, després d’haver estat tancada durant 18 anys per
Page 6: 161127 Teix Mont-ral - Gepec-EdC · malgrat tot, ha aconseguit reobrir l’escola el setembre d’enguany amb 10 nens i nenes, després d’haver estat tancada durant 18 anys per

Deixem el GR 7 i seguim per una pista que va cap el barranc de la Fou

0,3 3,7 Barranc de la Fou. Hem d’agafar un camí a l’esquerra que puja entre el bosc en direcció Sud. Arribem a una pista que també ve del Mas de Cisterer, la seguim a la dreta. Al cap de poc agafem un camí a l’esquerra marcat amb unes fites.

0,4 4,1 Retrobem de nou la pista i la tornem a travessar. Ara el camí és força pedregós i puja fort.

1,0 5,1 Portell de la Cova de la Bruixa. Aquí trobem el camí que seguirem després, marcat amb senyals de color groc i blau. De moment anem cap a l’esquerra i al cap de pocs metres trobem un caminet a l’esquerra, marcat amb fites. El seguim amb precaució, ja que és una mica perdedor.

0,3 5,4 Punta de la Barrina (1010 metres d’alçada). Hi ha un cartell on diu que és el sostre comarcal de l’Alt Camp, però penso que la dada és errònia, ja que el terme de Mont-ral arriba fins als 4 Termes, a prop de la Mola d’Estats, a més de 1100 metres sobre el nivell del mar. Tornem enrere pel mateix corriol per on hem vingut.

0,3 5,7 Portell de la Cova de la Bruixa. Ara seguim el camí marcat groc i blau en sentit nord. Passem per la Punta del Moliner i el Portell de l’Abellera. Per aquesta zona, hi ha diverses cavitats. Trobem la cova del Cudó o del Codó, també anomenada Cova de l’Aixàviga. La seva entrada és molt gran. Més endavant hi ha la Cova de Mont-ral. Té dues boques a diferent nivell.

Page 7: 161127 Teix Mont-ral - Gepec-EdC · malgrat tot, ha aconseguit reobrir l’escola el setembre d’enguany amb 10 nens i nenes, després d’haver estat tancada durant 18 anys per

1,9 7,6 Foradada de Mont-ral, Preciós pont natural i una vista magnífica.

Travessem l’arc i seguim encara el camí marcat groc i blau.

0,1 7,7 Camí més ample. El seguim cap a l’esquerra, pujant un grauet. Ben aviat trobem unes fites i seguim un caminet poc evident que ens porta en uns 100 metres a la Cova de la Moneda. Per arribar a l’entrada de la cova cal desgrimpar una mica. Tornem enrere pel mateix camí per on hem vingut i ara seguim els senyals grocs i blaus en direcció a Mont-ral.

1,4 9,1 Font del Moro. A l’esquerra del camí. Forma un petit bassal. Aquí hi ha una cruïlla de camins. Seguim el marcat groc i blau

0,4 9,5 Fita a l’esquerra. Molt a prop hi ha un cartell de «Coto de Caça» que pot servir de referència. Deixem el camí per on anàvem i agafem aquest, més petit i imprecís al començament. Estem al Serret dels Avencs. Com el seu nom indica és una zona amb molts forats. Cal vigilar on posem els peus, sobretot si ens apartem del camí. Anem baixant i després de passar amb molta precaució una esllavissada deixem un camí a l’esquerra i girem fort cap a la dreta, seguint baixant. Ens anem endinsant en una zona d’avencs i esquerdes. Cal estar molt atents a les fites. Després de passar entre unes grans roques, en un indret obac amb molta vegetació arribem al Teix de Mont-ral.

0,8 10,3 Teix de Mont-ral. És un exemplar magnífic, segurament mil·lenari. Té més de 3 metres de perímetre de soca i uns 15 d’alçada.

Page 8: 161127 Teix Mont-ral - Gepec-EdC · malgrat tot, ha aconseguit reobrir l’escola el setembre d’enguany amb 10 nens i nenes, després d’haver estat tancada durant 18 anys per

A partir d’aquí cal estar atents al camí. Hem d’anar pujant i baixant entre rocs i és fàcil relliscar, sobretot si hi ha humitat.

0,2 10,5 Arribem una pista vella que seguim cap a la dreta. Al cap d’uns 100 metres trobem un camí a la dreta. Podem seguir-lo o continuar recte per la pista.

0,9 11,4 Mont-ral.

Sobre Mont-ral El poble de Mont-ral, punt de sortida i arribada del nostre itinerari és el municipi més alt i, a la vegada, amb menys habitants de la comarca de l’Alt Camp. El formen diversos nuclis de població: l’Aixáviga, el Bosquet, la Cabrera, els masos de la Cadeneta, Farena i el mateix Mont-ral. Entre tots ells tenen uns 170 habitants, una població petita i bastant dispersa, que malgrat tot, ha aconseguit reobrir l’escola el setembre d’enguany amb 10 nens i nenes, després d’haver estat tancada durant 18 anys per falta d’alumnes. Forma part d’un projecte educatiu ZER del Francolí (Zona Escolar Rural), integrada pel municipis de Picamoixons, la Masó i la Riba.

Mont-ral des de la Punta de la Barrina Les terres de Mont-ral passaren als dominis del comte de Barcelona a la segona meitat del segle XII, quan es produí la conquesta del castell de Siurana. Les tropes catalanes que participaren en aquesta conquesta, comandades per Ponç i Ramon de Cervera, passaren per Farena i Rojals l'any 1151. Després quedaren incorporades al comtat de Prades en el moment de la seva constitució. Al començament del segle XIV formaven part de la vegueria de Tortosa i al principi del segle XVIII, abans del decret de Nova Planta, pertanyien a la vegueria de Montblanc.

Page 9: 161127 Teix Mont-ral - Gepec-EdC · malgrat tot, ha aconseguit reobrir l’escola el setembre d’enguany amb 10 nens i nenes, després d’haver estat tancada durant 18 anys per

Teixedes i teixos Les teixedes són boscos formats principalment per una antiga conífera, el teix, en perill de desaparició el continent europeu. Són molt rares arreu de la seva distribució europea. Els arbres més moderns com els pins, alzines i fajos les han relegat a las bagues i barrancs de les muntanyes calcàries després de la última Glaciació. La teixeda és un hàbitat molt vulnerable, que pot desaparèixer. Està en regressió al sud-oest d’Europa. La seva conservació es veu encara més compromesa en el context de canvi climàtic (increment de la temperatura de la Terra) amb el consegüent major risc d’incendis. Per estudiar i preservar les últimes teixedes catalanes, un projecte Life anomenat «Taxus» ha propiciat durant 4 anys actuacions a les serres de Cardó i Llaberia, al bosc de Poblet i a l’Alta Garrotxa.

Page 10: 161127 Teix Mont-ral - Gepec-EdC · malgrat tot, ha aconseguit reobrir l’escola el setembre d’enguany amb 10 nens i nenes, després d’haver estat tancada durant 18 anys per

A l’esquerra, un altre magnífic exemplar de teix, vora el Tossal d’Engrilló, al terme del Prat de Comte. A la dreta dibuix on es poden apreciar amb detall les fulles , les flors i els fruits del teix El teix (Taxus baccata) és un arbre emblemàtic, un dels més longeus del món, amb un gran valor com a patrimoni cultural, natural i científic. És originari d'Europa occidental, central i meridional i del nord-oest d'Àfrica, el nord d'Iran i el sud-est asiàtic. És una conífera que pot créixer fins a 10 o 20 m, excepcionalment 28. Té un tronc marró gruixut que pot arribar als 4 m de diàmetre. El seu creixement és lent però pot arribar a viure 4.000 anys. Les fulles, lanceolades, primes i de to verd fosc, mesuren 1-4 cm de llarg per 2-3 mm d'ample i s'agrupen espiralment sobre el peduncle. La seva pinya, molt petita, s'envolta d'una estructura vermella que li dóna forma de baia anomenada arillus, que madura de 6 a 9 mesos després de la pol·linització. Els ocells els mengen els fruits i dispersen les llavors. Aquesta part vermella que envolta la llavor és comestible, tota la resta de l’arbre és molt tòxica.

Coves dels Motllats La Serra dels Motllats està situada als municipis de Capafonts, Vilaplana, la Febró i Mont-ral. Forma un altiplà elevat amb una alçada màxima d’uns 1050 metres. Hi predomina la roca calcària i hi abunden els fenòmens càrstics: coves, balmes, foradades, avencs... Hi neixen diversos barrancs que formen els rius Glorieta a l’Est i el Brugent al Nord, afluents del Francolí. A ponent, al terme de la Febró, hi neix el riu Siurana que desemboca a l’Ebre a Garcia. En aquesta excursió podrem veure la Foradada de Mont-ral i tres coves de certa importància, a banda de moltes balmes, forats i avencs que trobarem al llarg del recorregut: Cova del Codó o cova de l’Aixàviga. Té 140 metres de recorregut i 27 de desnivell. Està a 980 metres sobre el nivell del mar.

Page 11: 161127 Teix Mont-ral - Gepec-EdC · malgrat tot, ha aconseguit reobrir l’escola el setembre d’enguany amb 10 nens i nenes, després d’haver estat tancada durant 18 anys per

Cova de Mont-ral. 158 metres de recorregut i 22 de desnivell. Té dues boques, una situada a 1010 metres d’alçada i l’altra a 988. La Cova del Codó i la de Mont-ral són molt properes i estan situades als cingles de l’Abellera guaitant al barranc de la Fou i el Clot de l’Aixàviga. Cova de Moneda. Aquesta cavitat, antiga surgència, està als cingles que miren al Nord, sobre la vall del Brugent. Té 165 metre de recorregut i 11 de fondària. La seva entrada està a 1002 metres d’alçada. Hi ha la possibilitat de veure els primers metres d’aquestes cavitats, ja que les entrades són accessibles fàcilment. Per poder-les recórrer en la seva totallitat cal portar material especialitzat i tenir experiència en espeleologia.

Page 12: 161127 Teix Mont-ral - Gepec-EdC · malgrat tot, ha aconseguit reobrir l’escola el setembre d’enguany amb 10 nens i nenes, després d’haver estat tancada durant 18 anys per

Recorregut de la sortida marcat de color rosa.

Page 13: 161127 Teix Mont-ral - Gepec-EdC · malgrat tot, ha aconseguit reobrir l’escola el setembre d’enguany amb 10 nens i nenes, després d’haver estat tancada durant 18 anys per

Fonts d'informació a Internet: − http://www.altcamp.info/montral.htm Sobre Mont-ral − http://www.icc.cat/ Institut Cartogràfic de Catalunya − http://www.taxus.cat Projecte Life Taxus − https://ca.wikipedia.org/wiki/Teix Informació extensa del teix − http://www.espeleoindex.com/ Informació sobre cavitats

Altres fonts d'informació: Mapa «Caminant per l’Albiol» escala 1:15.000 de l'Editorial Piolet. Mapa «Muntanyes de Prades» escala 1:_25.000 de l’Editorial Piolet Fotografies de l'Aniol Poblet i Albert Poblet.

Vols col·laborar amb el GEPEC-EdC? Una manera ben fàcil es fer-te’n soci o sòcia!

Entra a www.gepec.cat

On també trobaràs notícies, informació de les nostr es activitats, xarxes

socials i més coses

O bé posa’t en contacte amb la nostra secretaria: [email protected] 977 33 11 42

(dimarts i dijous de 17 a 20.00, dimecres i divendr es de 9.00 a 13.00)