Upload
shahnaz01
View
545
Download
4
Embed Size (px)
Citation preview
Department of General-, Visceral- and Vascular Surgery
Minimal invasivegroin hernia repair (not only)
Frank WillekeSt.Marien-Hospital Siegen
Teaching Hospital of the Philips-University Marburg
with Thomas Neufang and Stefan Post
Klinik für Allgemein- Viszeral und Gefäßchirurgie
Topics
• Overview
• Hernia type and classification
• Approach and surgical technique
• Mesh: Design, Position, Fixation
• Hernia recurrence
• avoiding complications
• managing hernias – a suggestion
Klinik für Allgemein- Viszeral und Gefäßchirurgie
Hernia location
TransversusarkadeHesselbach Triangle indirect
direct
femoral
Klinik für Allgemein- Viszeral und Gefäßchirurgie
Posterior aspect
CONDON
Hesselbach ∆epigastr.vessels
iliopubic tract
NYHUS
Klinik für Allgemein- Viszeral und Gefäßchirurgie
Clinical examination!!!
Klinik für Allgemein- Viszeral und Gefäßchirurgie
• Overview
• Hernia type and classification
• Approach and surgical technique
• Mesh: Design, Position, Fixation
• Hernia recurrence
• avoiding complications
• managing hernias – a suggestion
Klinik für Allgemein- Viszeral und Gefäßchirurgie
indirect
direct
Klinik für Allgemein- Viszeral und Gefäßchirurgie
Klinik für Allgemein- Viszeral und Gefäßchirurgie
Klinik für Allgemein- Viszeral und Gefäßchirurgie
Anatomie - Operationstechnische
Aspekte
• Overview
• Hernia type and classification
• Approach and surgical technique
• Mesh: Design, Position, Fixation
• Hernia recurrence
• avoiding complications
• managing hernias – a suggestion
anterior
Cutis
Subcutis
inguinal canal
posterior wall
preperit. space
peritoneum
posterior
anterioranterior
extra-peritonalextra-peritonal
Nyhus
Stoppa
Nyhus
Stoppa
BassiniMc VayShouldiceLichtenstein
BassiniMc VayShouldiceLichtenstein
TAPPTAPP
transabdominaltransabdominalEEHPEEHP posteriorposterior
Klinik für Allgemein- Viszeral und Gefäßchirurgie
Klinik für Allgemein- Viszeral und Gefäßchirurgie
Shouldice
Klinik für Allgemein- Viszeral und Gefäßchirurgie
Lichtenstein
Klinik für Allgemein- Viszeral und Gefäßchirurgie
TransperitonealTAPP
Klinik für Allgemein- Viszeral und Gefäßchirurgie
Rectus sheath
Rectus muscle
Arcuate line
Peritoneum
Klinik für Allgemein- Viszeral und Gefäßchirurgie
TransperitonealTAPP
Klinik für Allgemein- Viszeral und Gefäßchirurgie
SHOULDICE: resection of cremaster muscleLICHTENSTEIN: no resectionTEP / TAPP: no resection
R. genitalisn. genitofemoralis
u.a. nach Schumpelick
Klinik für Allgemein- Viszeral und Gefäßchirurgie
MESH…
• Overview
• Hernia type and classification
• Approach and surgical technique
• Mesh: Design, Position, Fixation
• Hernia recurrence
• avoiding complications
• managing hernias – a suggestion
Klinik für Allgemein- Viszeral und Gefäßchirurgie
intraabd.
pressure
sublay
onlay
Klinik für Allgemein- Viszeral und Gefäßchirurgie
Lichtenstein TAPP, EEHP
Klinik für Allgemein- Viszeral und Gefäßchirurgie
SHOULDICE reconstruction:small diameter, lateralisation
Klinik für Allgemein- Viszeral und Gefäßchirurgie
LICHTENSTEIN:less tight, "sling" - principle
na ch SHULMAN
Klinik für Allgemein- Viszeral und Gefäßchirurgie
preperitoneal meshincison
TAPP
Klinik für Allgemein- Viszeral und Gefäßchirurgie
Mesh incison ...
Incison = weak area
Klinik für Allgemein- Viszeral und Gefäßchirurgie
TEP (EEHP) Neufang style: weak area = incison = covered by “wing”
Klinik für Allgemein- Viszeral und Gefäßchirurgie
technical details I
• Scrub the lower abdomen with wide lateral margins• Antibiotics prophylaxis, Foley catheter
• Small median subumbilical incison
• Transverse opening of the anterior rectus sheath
• Lifting the rectus muscle with a retractor• Opening the preperitoneal space with a pean clamp with
a wet small sponge on the tip• Introduce ballon trocar or similar device, ideally under
camera control, inflate and visualize the inflation of the preperitoneal space
Klinik für Allgemein- Viszeral und Gefäßchirurgie
●● ☼
☺☺
●
Trocar position
screen
● = 5 mm
Klinik für Allgemein- Viszeral und Gefäßchirurgie
15 cm
12 cm
5 - 6 cm 6 cm
mesh configuration
Klinik für Allgemein- Viszeral und Gefäßchirurgie
technical details II
• Place a special trocar or a Hassan trocar and start to inflate CO2 with 12 mm Hg
• Place a 5mm trocar under vision in the midline
• Open the dissection plane, slowly preparing laterally, leaving the epigastric vessels cranially at the abdominal wall
• Place a 5 mm trocar on the side of the hernia under vision through the abdominal wall 3 cm cranial to the anterior iliac crest
• Carefully dissect (usually blunt) the peritoneum cranially with reposition of the hernia sac
Klinik für Allgemein- Viszeral und Gefäßchirurgie
technical details III
• pull the lipoma out of the funiculus
• check meticulously for indirect hernia
• check the femoral region without dissection of the fatty tissue on the iliac vessels
• reduce large medial hernias (Roeder sling, suture)
• make sure the funiculus is free for mesh placement underneath
• prepare the mesh and introduce it into the preperitoneal space through the 10 mm trocar (blind)
• Unfold the mesh, place it medial to the later position and first make the pull through under the spermatic cord
Klinik für Allgemein- Viszeral und Gefäßchirurgie
technical details IV
• Relieve the stay suture at the lateral mesh and place it correctly
• Open the stay suture at the wing and place the wing properly over the spermatic cord structures
• Relieve some CO2 and check for bleeding
• In case of some oozing, place a redon over the lateral trocar
• Hold the mesh in position while deflating the preperitoneal space
• Closure of facia at the subumbilical trocar, skin closure with resorbable suture
Klinik für Allgemein- Viszeral und Gefäßchirurgie
Klinik für Allgemein- Viszeral und Gefäßchirurgie
Klinik für Allgemein- Viszeral und Gefäßchirurgie
Recurrence…
• Overview
• Hernia type and classification
• Approach and surgical technique
• Mesh: Design, Position, Fixation
• Hernia recurrence
• avoiding complications
• managing hernias – a suggestion
Klinik für Allgemein- Viszeral und Gefäßchirurgie
Typical for hernia recurrence…
• Defect frequently in the medial corner of Hesselbach
• Cranial position of iliopubic tract = opening of femoral hernia
• Lateralization of funiculus / inner groin ring
• Cave! Funiculus in a subcutaneous position
Klinik für Allgemein- Viszeral und Gefäßchirurgie
do we have complications?
• Overview
• Hernia type and classification
• Approach and surgical technique
• Mesh: Design, Position, Fixation
• Hernia recurrence
• avoiding complications
• managing hernias – a suggestion
Klinik für Allgemein- Viszeral und Gefäßchirurgie
testis
• Be careful with the vessels• Have an urologist in your team or
as a friendly consultant
Klinik für Allgemein- Viszeral und Gefäßchirurgie
many nerves in the groin region
Klinik für Allgemein- Viszeral und Gefäßchirurgie
Genital branchgenitofemoral nerve
Ilioinguinal nerve
Iliohypogastric nerve
Nerves coming anteriorlynach AMID
Klinik für Allgemein- Viszeral und Gefäßchirurgie
Cave: ∆ of pain
?
Klinik für Allgemein- Viszeral und Gefäßchirurgie
• Overview
• Hernia type and classification
• Approach and surgical technique
• Mesh: Design, Position, Fixation
• Hernia recurrence
• avoiding complications
• managing hernias – a suggestion
Klinik für Allgemein- Viszeral und Gefäßchirurgie
Shouldice Lichtenstein EEHP TAPP
bilateral - - + -recurrence Ø - + +< 18 years + Ø Ø ØSportive Ø - + +femoral Ø Ø + +female + - + +equivocal Ø Ø - +incarceration -/+ - Ø -/+
+ good - less good Ø not suitable
which mode for…
Klinik für Allgemein- Viszeral und Gefäßchirurgie
Shouldice Lichtenstein EEHP
Antibiotics* - + +
Redon - - -
Skin closure intracutan. intracutan. intracutan.
Arguments for antibiostics:- adipositas?- Recurrence?
Arguments for drainage:- adipositas?- recurrence- bilateral? (EEHP!)
* 2nd generation cephalosporins* 2nd generation cephalosporins
some details…
Klinik für Allgemein- Viszeral und Gefäßchirurgie
Shouldice* Lichtenstein* EEHP
demission ∼ 3. day ∼ 3. day ∼ 2. day
work 14 days 14 days 10 days
normalphysics 10 days 10 days 10 days
heavyphysics 6 - 8 weeks 14 days 10 days
* Outpatient procedure possible
management…
Klinik für Allgemein- Viszeral und Gefäßchirurgie Təşəkkür edirəm