13
LÄRUM LÄTTLÄST 2015 Alla har rätt till den njutning och glädje som läsning kan ge.

Larum katalog 2015 lattlast

  • Upload
    laerum

  • View
    216

  • Download
    0

Embed Size (px)

DESCRIPTION

Lärum-förlagets katalog över lättläst skön- och facklitteratur. Lärum-förlagets egen utgivning samt delar av utgåvor från svenska LL-förlaget, Hegas förlag, Nyponförlaget med flera.

Citation preview

  • 1l r u m l t t l s t

    2 0 1 5

    Alla har rtt till den njutning och gldje som lsning kan ge.

  • 2innehll

    terberttad sknlitteratur 4

    bearbetade klassiker 5

    lttlsta fakta 6

    vriga ll-bcker fr vuxna 7

    barn- och ungdomsbcker 8

    ta kontakt

    P vra materialutstllningar i Vasa och Helsingfors kan du bekanta dig med material som vi salufr. Ta kontakt p frhand om du vill ha handledning! Besksadress i Vasa: Handelsesplanaden 20 A (4 vn) tfn (06) 319 5659 Besksadress i Helsingfors: Vegahuset, Nordenskildsgatan 18 A tfn (09) 434 2360 Kundtjnst (06) 319 5659 mobil 040 653 9776 [email protected] Ulla Stina man projekt, pedagogisk handledare mobil 050 360 21 68 [email protected] Malin Beijar projekt, pedagogisk handledare mobil [email protected]

    Anki Hagstrand Frsljningssekreterare mobil 040 653 97 76 [email protected] Marlene Ahlberg, vd mobil 050 557 2767 [email protected]

    Priser & bestllning

    Priserna i katalogen innehller moms enligt 10 % fr bcker och 24 % fr vrigt material. Det momsfria priset finns inom parentes. Bestllningar kan gras: via webbshopen shop.larum.fi per e-post [email protected] per telefon (06) 319 5659 per post Lrum-frlaget, Handelsesplanaden 20 A, 65100 Vasa Postens avgifter enligt vikt och storlek tillkommer, men vi uppbr inga faktureringstillgg. Vi reserverar oss fr prisndringar och eventuella tryckfel.

    shop.larum.fi

    facebook.com/ larumvidfduv

    larum.fi

    I Helsingfors:Carina Frondnprojekt Lttlst it, pedagogtfn (09) 434 236 24mobil 040 751 46 [email protected]

  • 3register

    Alva blir skadad 8

    Daniel Deckare letar paket 8

    Daniel Deckare spelar fotboll 8

    Den store Gatsby 5

    Djvulsbacken 10

    Dr vi en gng gtt 4

    Emil 11-serien 12

    Erik i full fart 8

    Erik upp och ner 8

    Ett dockhem 5

    En ovntad vnskap 5

    Evas halsband 7

    Filip i djurparken 9

    Filip i djurparken e-bok 9

    Filip och bten 9

    Filip och flyget 9

    Filip och tunneln 9

    Alla kan lsa Kjell West

    Svenskfinlands tre frsta romaner i lttlst bearbetning kom ut hsten 2014. De r Birgitta Bouchts Tusenblad, Kjell Wests Dr vi en gng gtt och Robert sbackas Orgelbyggaren.

    I Sverige har man sedan lnge gett ut flera terberttade bcker om ret. LL-frlaget har gett ut allt frn Brott och straff till Jag r Zlatan i lttlst bearbetning och 2015 kom-mer tminstone D. H. Lawrences Lady Chatterleys lskare och Sara Lvestams Sanning med modifikation.

    LL -bearbetningar ger de lssvaga mjlighet att lsa samma bcker som andra. De hr bckerna kan ge en dyslektiker en mjlighet hen annars inte skulle ha att delta i diskussioner i kafferummet om den dr deckaren som alla har lst. En lrare kan ge som uppgift t hela klassen att lsa en roman elever med lssvrigheter kan lsa den lttlsta versionen.

    Vi p Lrum hoppas att de finlandssvenska bearbetning-arna ska hitta fram till sina lsare. De hr tre bckerna inne-hller berttelser som har mycket att ge mnniskor i olika ldrar. Av dem har redan gjorts teater, film och teve. Och nu ger vi dem vidare i en ny form, till nya mottagare!

    Finlands historia 6

    Fotbollsboken 11

    Frn stenldern till nutid 6

    Hamlet 5

    Handen 5

    Hej Flugo 10

    Hmnden 11

    Jag ser dig 10

    Kalkonerna 11

    Karin tvttar 7

    Ls och Gissa 1 & 2 12

    Ltta sexboken 6

    Malala Yousafzai Ett liv 6

    Mats bakar 7

    Nelson Mandela Ett liv 6

    Noa fr ont i magen 8

    Noa p flyget 8

    Orgelbyggaren 4

    P vstfronten intet nytt 5

    Razzia 11

    Simon fintar 9

    Simon mot Jakob 9

    Sista dagen av ensamhet 10

    Sjbergs affr-serien 13

    Skoterfrden 11

    Stora boken om en naken karl 7

    Stulen 11

    Svarta skogens hemlighet-serien 13

    Tavlans hemlighet 10

    Tusenblad 4

    Trar, krlek och efterrtter 7

    nglamakerskan 4

  • 44

    terberttad

    sknlitteratur

    Dr vi en gng gtt Kjell West

    Dr vi en gng gtt handlar om ngra mnniskor i Helsingfors i brjan av 1900-talet.

    Nr berttelsen brjar r Finland en del av Ryssland men r 1917 blir landet sjlvstndigt. Samma vinter bryter in-brdeskriget ut. P den ena sidan strider arbetarna som kallas rda, p den andra sidan borgarna som kallas vita.

    Dr vi en gng gtt berttar en viktig tid i Finlands historia. Peter Sandstrm har terberttat Kjell Wests bermda roman p lttlst svenska.

    16,50 (exkl. moms 15,00 )

    Orgelbyggaren RObeRt sbacKa

    Johannes Thomassons liv gick i spillror d hans hustru dog. I Orgelbyggaren mter vi honom femton r senare, nr han fortfarande kmpar fr att komma ver sin sorg. Orgelbyggaren handlar om hur man gr vidare efter att ha frlorat det viktigaste. Ibland fr livet ny mening p ovntade stt. Bosse Hellsten har terberttat Robert sbackas roman p lttlst svenska.

    16,50 (exkl. moms 15,00 )

    tusenbladbiRgitta bOucht

    Tusenblad r en gammal kvinna som halkar i sitt badkar och bryter benet. Det finns ingen som kan hjlpa henne, inte frrn hemtjnsten kommer om fyra dagar. Medan Tusenblad vntar berttar hon historien om sitt liv fr sig sjlv. Romanen handlar om livet och mnniskorna i Tusenblads liv, de som gjort henne ledsen och de som gjort henne glad. Jolin Slotte har terberttat Birgitta Bouchts gripande roman p lttlst svenska.

    16,50 (exkl. moms 15,00 )

    nglamakerskan camilla lcKbeRg (hegas)

    nglamakerskanr den ttonde och se-naste boken i den fristende serien om polisen Patrik Hedstrm och frfattaren Erica Falck.

    Ebba och hennes man Mrten flyttar tillbaka till Val, den som Ebba kom-mer ifrn. Genast hnder det obehag-liga saker. Men egentligen brjade det lngt tidigare.

    Nr Ebba var ett r gammal frsvann hela hennes familj sprlst. Gtan har aldrig ftt ngon lsning. Vad r det egentligen som pgr p n? Och vad hnde med Ebbas familj? Patrik och Erica dras in i mysteriet.

    Boken r terberttad och bearbetad av sa Sandzn och har bland annat ett frenklat sprk, tydlig kapitelindelning och inledande presentationer av per-songalleriet. Perfekt fr ldre ungdomar och vuxna som av olika anledningar vill ha eller behver ett mer lttlst alternativ.

    22,20 (exkl. moms 20,18 )

  • 55

    handenhenning manKell

    Poliskomissarien Kurt Wallander drmde om att flytta ut p landet och det hr huset verkade vara perfekt. P baksidan fanns en trdgrd med bde ppeltrd och vinbrsbuskar. Vinden susade i trden.

    Nr Wallander gick omkring bland hstlven snavade han pltsligt p ngot som stack upp ur grset. Var det en trasig kratta eller en trdrot? Han stirrade p fremlet som stack upp ur marken. Det var skelettet av en hand.

    Henning Mankell r en av Sveriges mest populra frfattare. Han har slt ver 40 miljoner bcker och r versatt till fler n 40 sprk. Kurt Wallander r hans mest knda figur.

    12,80 (exkl. moms 11,64 )

    en ovntad vnskap PhiliPPe POzzO Di bORgO

    Berttelsen om den arbetslse Abdel som fick jobb som personlig assistent till fretagsledaren Philippe Pozzo di Borgo har vckt frtjusning, speciellt som film. Nu finns den ocks som lttlst bok ut-given av Vilja frlag. Berttelsen handlar om hur brckligt livet r, vare sig vi r rika eller fattiga.

    13,90 (exkl. moms 12,64 )

    bearbetade klassiker

    ett dockhem henRiK ibsen

    I Vilja frlags version har Ett dockhem bearbetats till en lttlst, aktuell och spnnande roman. Lsarna fr i frenk-lad och anpassad form stifta bekantskap med ett av vrldens mest bermda skdespel. Boken fljer hemmafrun Noras utveckling frn npen, ansvarsls dockhustru till en mogen kvinna som tar det desdigra men egna beslutet att lmna hemmet.

    13,90 (exkl. moms 12,64 )

    P vstfronten intet nytt eRich maRia RemaRque

    Denna roman beskriver frsta vrldskri-gets fasor och vansinne utifrn en tysk 19-rig soldats synvinkel. Paul Bumer och hans kamrater gr med i den tyska armn. De skickas till vstfronten, entu-siastiska och segervissa. ven om den militra drillen r hrd och frdande fr psyket uppstr ett fint kamratskap mellan soldaterna. Men kamraterna stupar en efter en. Ddandet och den-det tillhr krigets vardag och liknar inte den heroism som kamraternas lrare utmlade fr dem. r 2014 var det exakt hundra r sedan frsta vrldskriget brt ut. D var det lmpligt att P vstfronten intet nytt utkom i lttlst version.

    13,90 (exkl. moms 12,64 )

    hamlet William shaKesPeaRe

    Det r en svr tid fr prins Hamlet. Hans far dr, han anklagas fr att vara galen och hans lskade Ofelia drunknar. Nr Hamlet mste kmpa fr sitt eget liv r han inte lngre sker p om han vill fortstta leva.

    Denna blodiga historia utspelar sig p ett slott i Danmark. Den r full av krlek, svartsjuka, hmnd och mord, men ocks av Shakespeares speciella humor.

    William Shakespeares Hamlet r vrl-dens mest bermda pjs. Den finns nu i lttlst version, terberttad av dramati-kern och frfattaren Pamela Jaskoviak.

    22,20 (exkl. moms 20,18 )

    Den store gatsby F. scOtt FitzgeRalD

    Det r 1920-tal i USA. Nick flyttar till ett rikt omrde utanfr New York. Dr brjar han umgs med landets allra frmgnaste mnniskor. De arbetar inte, i stllet gr de p partyn, dansar och dricker drinkar. Granne med Nick bor en mrklig man som kallas fr Den store Gatsby. I Gatsbys vldiga hus hlls fantastiska fester. Men ingen knner Gatsby. Men vem r han?

    Den store Gatsby r en av 1900-ta-lets mest bermda bcker. Det r en berttelse om livet i lyx, men ocks om grymhet, svek och olycklig krlek. Hr r boken terberttad till lttlst svenska av frfattaren Johan Werkmster.

    14,40 (exkl. moms 13,09 )

  • 66

    lttlsta fakta

    ltta sexboken inti chavez PeRez

    Ltta sexboken r den frsta heltckan-de sexboken p lttlst svenska. Boken bygger p de mnga samtal Inti Chavez Perez har haft med ungdomar i sin roll som sexualupplysare.

    Ltta sexboken handlar om lust. Kun-skap hjlper oss att vlja vad vi vill gra med vr lust. I Ltta sexboken fr du mngder av fakta och tips kring allt frn handsex och samlagsstllningar till hur man trr p en kondom och nr man br testa sig fr knssjukdomar. Dukan ocks lsa om relationer, frdomar, grupptryck och samhllets syn p sex.

    Alla r unika. I Ltta sexboken kom-mer mngfalden till uttryck, bde i text och bild. Boken r rikt illustrerad av Sara Teleman. Ltta sexboken vnder sig till ungdomar men passar lika bra fr vuxna, att lsa ensam eller tillsammans.

    33,45 (exkl. moms 30,41 )

    nelson mandela ett liv FRances RiDley

    Nelson Mandela fddes 1918 i Sydafrika och dog, nstan hundra r senare, i samma land. Hr r en lttlst biografi om Nelson Mandela och hans kamp fr allas lika rttigheter. Det r en berttelse om hans liv. Boken r fylld med illustra-tioner som stder texten.

    Nelson Mandela var politikern, advokaten och statsmannen som hela livet kmpade fr allas lika rttigheter. Engagemanget kostade honom hans frihet och han satt i fngelse i flera r. r 1990 slpptes han ut ur fngelset och blev hela vrldens frihetskmpe mot apartheidsystemet. ren 19941999 var han Sydafrikas president, den frste som blev vald genom demokratiska val och med rstrtt fr hela befolkningen.

    13,90 (exkl. moms 12,64 )

    malala yousafzai ett liv matt DOeDen

    Boken skildrar Malala Yosafzais uppvxt i Pakistan och hur hon 2012 blev skjuten av talibanerna nr hon var p vg hem frn skolan. Brottet hon begtt? Att st upp fr sin och andra barns rtt till skolgng och studier.

    Malala Yousafzai har blivit en interna-tionell talesperson fr allas lika rtt till utbildning och har inspirerat elever och barn runt om i hela vrlden att st upp fr sina rttigheter att f utbilda sig.

    r 2014 fick hon Nobels fredspris fr vuxna, och strax drp ven Barnens fredspris eller Worlds childrens prize, som det ocks kallas, fr sina insatser fr allas rtt till utbildning.

    13,90 (exkl. moms 12,64 )

    Finlands historia, lttlst PeRtti Rajala

    Den bekanta lttlsta Finlands historia utkommer nu i ny ombrytning och med ett delvis frnyat material.

    25,30 (exkl. moms 23,00 )

    Frn stenldern till nutidPeRtti Rajala

    Historien berttar om det som har hnt i vrlden fre vr tid. I den hr boken kan du lsa om vrldshistorien.

    Boken berttar mer om Europas historia n om de andra vrldsdelarnas historia eftersom vi finlndare bor i Eu-ropa. Vrldshistorien berttar om stora frndringar som har skett under en lng tid. Det r lttare att frst det som hnder idag om vi vet vad som har hnt tidigare. Frutom grundtexten ingr i boken faktarutor med mer detaljerad information om bl.a. historiska personer och hndelser. Dessutom avslutas varje kapitel med en sammanfattning kallad tidens gng dr de historiska hndelser-na framstlls med hjlp av en tidsaxel.

    36,85 (exkl. moms 33,50 )

  • 77

    Tre riktigt lttlsta bcker fr vuxna av Louise Wramner och Eva-Marie Wadman. Bckerna har ytterst lite text per sida och trevliga frgillustrationer som stder lsningen.

    mats bakar

    Mats ska f besk av sin syster, och bestmmer sig fr att baka en kaka.

    Karin tvttar

    Karin tvttar sina vita lakan i tvttstu-gan. Men en rd strumpa har rkat hamna med i tvttmaskinen.

    evas halsband

    En dag nr familjen kommer hem, har de haft inbrott. Alla guldhalsband har blivit stulna.

    8,00 /bok (exkl. moms 7,27 )

    vriga ll-bcker fr vuxna

    trar, krlek, efterrtter biRgitta bOucht

    Det hr r inte en kokbok. Det r en lttlst bok om mnskor i olika ldrar, som tycker om att ta tillsammans. De tycker om varandra, men vet inte hur de ska sga det.

    Det blir missfrstnd av alla slag. Vera vill uppfinna en tankelsare. Alma har en magisk filthatt. Det hnder mrkliga saker i smnen, vid matbordet, p sjuk-huset, i den alldeles vanliga vardagen.

    16,50 (exkl. moms 15,00 )

    stora boken om en naken karl jOhan WeRKmsteR

    Johan Werkmsters omttligt populra serie ges nu ut i en samlingsvolym. I drplig och humoristisk anda lr vi knna herr Jansson och hans granne frken Lasker i de tre berttelserna En naken karl, En naken karl i Paris och En naken karl firar jul.

    Till samlingsvolymen har Johan Werkmster skrivit ett efterord om hur berttelserna om herr Jansson kom till. Dessutom en helt ny novell om herr Jansson och frken Lasker, Herr Jansson bjuder p middag.

    30,80 (exkl. moms 28,00 )

  • 8barn- och ungdomsbcker

    alva blir skadad

    I serien om Alva finns frn tidigare fem bcker, Alva rider, Alva i teve, Alva rd-dar Sara, Alva skejtar och Alva ordnar loppis. I den nya boken Alva blir skadad r Alva och Sara i stallet. Alva ryktar hsten Disco. Det r jobbigt och Alva blir varm. Hon tar av sig jackan. Sen tar hon av sig hjlmen. Och pltsligt fr hon en hrd spark i huvudet.

    11,45 (exkl. moms 10,40 )

    Tv nya Erik-bcker

    erik i full fart

    Eriks pappa har frsovit sig. Han skyndar sig att vcka Erik, som stter full fart. Han vill inte komma fr sent till skolan! Men vad hnder nr man har brttom? Allt, precis allt, gr fel. Och nr Erik kom-mer till skolan r det ocks fel.

    10,45 (exkl. moms 9,50 )

    erik upp och ner

    Erik och pappa r p Liseberg. De ska ka allt! Frst gr de till Helix. Erik har hrt att man ker upp och ner i den. Det ska bli s kul! Det tycker pappa ocks. Innan de har kt, vill sga. Nr de kom-mer av Helix r pappa inte lika tuff.

    10,45 (exkl. moms 9,50 )

    Tv nya brja-lsa-bcker om Noa

    noa p flyget

    Det dr med att flyga r inte ltt. Man mste ka hemifrn tidigt, fast man r jttetrtt. P planet gr Noa p toalet-ten, och dr somnar han.

    noa fr ont i magen

    Noa r i skogen och plockar br. Goda br! S hittar han svamp ocks. Den r skert god, Noa mste smaka. Men det finns ju giftig svamp.

    Pris per bok 8,30 (exkl. moms 7,55 )

    Daniel Deckare letar paket KaRsten s. mORgensen

    Daniel Deckare ska hjlpa tomten. N-gon har tagit scken med alla julklappar. Hittar Daniel scken?

    Daniel Deckare spelar fotboll KaRsten s. mORgensen

    Daniel r p VM. Han vill grna sjlv spela fotboll ocks, men frst mste han hitta pokalen som har frsvunnit.

    Pris per bok 9,10 (exkl. moms 8,27 )

    8

  • 9Om Simon som lskar fotboll finns frn tidi-gare tv bcker: Simon gr ml och Simon och Messi. Nu finns det tv nya bcker om Simon.

    simon fintar jRn jensen

    Simon trnar p en snygg fint han sett p teve. Men hur han n gr s blir det fel. Istllet fr att ltsas sparka p bollen, s trampar han p den och ramlar. Men han ger sig inte! Nr Jakob kommer ska han f se Simons fint. Och den blir riktigt snygg ven om bollen inte gr exakt som Simon hade tnkt.

    10,45 (exkl. moms 9,50 )

    simon mot jakob jRn jensen

    Simon och Jakob r i parken och sparkar boll. Jakob sger att han r bst p att gra ml, och Simon sger att han r bst. De bestmmer sig fr att tvla om vem som kan gra flest ml. Den som frst gr tre ml vinner. Lnge ligger de lika, Simon gr till och med sjlvml. Men det rknas vl ocks?

    10,45 (exkl. moms 9,50 )

    FILIP-bckerna

    Filip i djurparkensabiRa sthlbeRg

    Filip tycker om hajar och riktigt farliga djur. Han ska beska djurparken med sin moster och sin kusin Sofia. Filip tycker att djuren i djurparken r snlla och inte alls farliga. Snlla djur r trkiga, tycker han. Moster smugglar med sin hund in i djurparken, fast Sofia sger att hon inte fr. Nr hunden rymmer rkar Filip ut fr ett spnnande ventyr. Kanske snlla djur inte r s trkiga nd ... Filip i djurparken r den fjrde boken i den lttlsta serien om Filip.

    6,05 (exkl. moms 5,50 )

    Filip och tunnelnsabiRa sthlbeRg

    Det r lrdag. Filip, mamma och pappa ker till varuhuset. Idag ska Filip f en ny mobiltelefon. Den gamla har gtt snder. Pltsligt r mamma och pappa frsvunna. Filip ppnar en drr och hamnar i en mrk och farlig tunnel. Illustrerad med teckningar.

    6,05 (exkl. moms 5,50 )

    Filip och btensabiRa sthlbeRg

    Det r Filips fdelsedag. Han blser ut ljusen p trtan och nskar ... Farmors present r en btresa. Farmor och Filip str ute p dck, men farmor brjar frysa och gr in. D hr Filip ett konstigt ljud bakom en lda med flytvstar. Vad r det som skrapar?

    6,05 (exkl. moms 5,50 )

    Filip och flygetsabiRa sthlbeRg

    Filip tittar p flygplansbilden han laddat ner till sin telefon. Snart ska han sjlv sitta i ett flygplan, men frst ska han g genom skerhetskontrollen. Telefonen stts i en lda och skickas genom en maskin. Vad har hnt? Det r pltsligt en kattbild p telefonens skrm!

    6,05 (exkl. moms 5,50 )

    Paket med alla fyra bcker 16,50 (exkl. moms 15,00 )

    Kp Filip i djurparken

    som e-bok p

    www.kirja.elisa.fi/ekirja

    5,90 (inkl. moms)

    9

  • 10

    Djvulsbacken Daniel zimaKOFF

    Djvulsbacken har tre gupp. Man mste vara modig fr att klara den backen p cykel. Och man mste ha en riktigt bra cykel. Erik tnker cykla nerfr hela Djvulsbacken. Han vntar bara p sin fdelsedag, fr d fr han en ny cykel. Det r han sker p. S han slr vad med sina kompisar att han visst kan klara Djvulsbacken.

    Men det blir inte som Erik har tnkt sig. Han fr ingen ny cykel. Istllet fr han storebrors gamla risiga cykel. Hur ska han nu klara Djvulsbacken?

    12,35 (exkl. moms 11,23 )

    hej Flugo teDD aRnOlD

    Vad gr du om du krockar med en fluga? Och om du vldigt grna vill ha ett husdjur? Fngar den sklart!

    En fluga trffar en pojke. Det blir br-jan p en underbar vnskap. Men kan en vanlig fluga vara ett husdjur? Flugo r ju frsts ingen helt vanlig fluga. Han kan gra mnga roliga tricks, men fram-frallt kan kan sga pojkens nam - Buzz!

    Hej Flugo!r den frsta i en lng serie om flugan Flugo och pojken Buzz. Det r en fin historia med mycket humor. Tedd Arnold bde skriver och illustrerar med glimten i gat. Stt Flugo i hnderna p nrmaste nybrjarlsare!

    13,25 (exkl. moms 12,04 )

    En spnnande serie med vernaturliga hn-delser r serien om Ella och hennes tvillingsys-ter. Det finns fem bck-er i serien, som man kan lsa oberoende av varandra. Passar frn 10 r och uppt.

    tavlans hemligheteWa chRistina jOhanssOn

    Tant Tea finns bara p en tavla. nd r det nog hon som gr att det hnder konstiga saker i huset. Ella ser att det r ngot fel med tavlan. Hon frsker f de andra i familjen att se det ocks, men ingen lyssnar.

    Kan det ha ngot att gra med de svarta prlorna? De som frsvann fr lnge sedan. Ella brjar sakta frst. Men hon vet inte vad som finns dr klip-porna slutar och havet tar vid ...

    Den frsta boken i serien om Ella och hemligheterna. De vriga heter Kortets hemlighet, Nyckelns hemlig-het, Spegelns hemlighet och Korpens hemlighet.

    20,80 /del (exkl. moms 18,91 )

    jag ser dig mRten melin

    Jag gr genom parken. Vid Dda bron ska jag rakt fram. Men s ser jag ngon uppe p brorcket. Ngon som gr dr. Balanserar. Det ser livsfarligt ut.

    Jag tror att det r en tjej. Jag blir rdd och brjar springa ditt. Just d snubb-lar hon till! Det r Annika. Jag r sker p att det r Annika.

    Ronja r ny p Apelskolan. Redan fr-sta dagen trffar hon Annika. Men saker och ting r inte alltid som man tror En bok fylld med spnning, mystik och starka knslor som krlek och sorg om vartannat. Passar fr lsare frn 14 r och uppt.

    19,25 (exkl. moms 17,50 )

    sista dagen av ensamhet Pamela jasKOviaK

    Det ringde p drren. Dr stod Roger. Han var snygg och luktade citron. gonen var lika grna som fr sju r sedan. Yvonne vet inte hur det gick till, men tre minuter senare lg de i soffan och hnglade. D ringde telefonen. Det var Laban. Killen hon lskat med hela natten. Jag har en kompis hr. Kan jag ringa om en stund? ljg hon. Sista dagen av ensamhet handlar om underbar krlek, svek och lngtan, i ltt pocketformat.

    5,90 (exkl. moms 5,36 )

    10

  • 11

    Tv bcker i en serie om mopeder, som pas-sar frn 12 r och uppt. Spnnande om trim-ning, razzior, att kra p stllen dr man inte fr.

    Razzia leiF jacObsen

    Polisen r i byn. Det r slut med trim-made mopeder! Med bde bilar och motorcyklar stter de upp en kontroll...

    Samtidigt str Petter och hnger vid skolan nr kompisen Lukas kommer krande.

    Snuten str nere vid Fiket!Vad? En razzia, eller?Typ!Det blir brjan p en hndelserik och

    spnnande kvll. Och en razzia som tjejerna och killarna i den lilla byn sent ska glmma.

    stulenleiF jacObsen

    Min moped r borta! Ngon har snott min moppe!

    Petter, Lukas och Krille r i skogen fr att leka av sig med mopederna. Eller trekka, som de sjlva kallar det.

    Under en paus r det ngon som snor Krilles moped. Mitt framfr gonen p dem!

    Nu brjar en lng och spnnande mopedjakt genom skogen. Tjuven fr helt enkelt inte komma undan!

    20,80 /del (exkl. moms 18,91 )

    Kalkonerna bengt-eRiK enghOlm

    Akta er s jag inte slpper ls kalko-nerna p er! Jag tittade p Petter. Han tittade p mig. Petter slppte gubbens moped med ett brak rakt ner i gruset. Sedan sprang vi. Det skulle bli en hemmakvll med godis, musik och spel. Med Petter, precis som det brukade vara.

    Men ingenting blev som jag tnkt. Kalkonhotet var inte det vrsta. Det blev vrre, mycket vrre. Och ingenting var som frut. En ungdomsbok om vnskap, besvikelser och nstan lite fr mycket spnning. Om grnsen mellan barn och ung och hur man nr den grnsen p olika stt och i olika takt.

    20,80 /del (exkl. moms 18,91 )

    hmnden tOny samuelssOn

    Inez, sa jag, nu r mamma hr igen. Jag tittade p hennes gonlock. nskade att hon skulle reagera p min rst. Men Ines lg som tidigare. Orrligt, medvetsls. Varfr hade Ines krt av v-gen? Var det fyllehunden Grnkvists fel? I Hmnden bestmmer sig Inez mamma fr att hmnas. Men hmnas hon p rtt person? Och r hmnd den bsta lsningen? Boken r i ltt pocketformat.

    5,90 (exkl. moms 5,36 )

    skoterfrden lena stiessel

    Nr Gustav vaknade var det mrkt. Det var kallt omkring honom. Han lg i snn. Ett flsande kom nrmare. Han fick en otck andedrkt i nsan. Allt han sg var vita huggtnder och lysande gon.

    Allt hade brjat med en hftig skoter-frd och fest i skogen med killarna. P vgen tillbaka ramlar Gustav av skotern. Ingen mrker ngot och han lmnas ensam.

    Men ett mystiskt mte rddar hans liv. Vad som hnde den natten kommer Gustav aldrig att glmma. En ungdoms-bok som startar med spnning och fart och avslutas med romans.

    20,20 (exkl. moms 18,36 )

    Fotbollsboken tOmas DmsteDt

    Alla i laget fr varsin dagbok. Dr ska de skriva allt de tnker omsin trning. Men Martin tnker ju p s mycket mer. r fotbollenlika kul som den brukade vara? Nu nr de som fr spela match inte r de som trnar mest, utan de som trnar bst?Och vem r den dr tjejen?Kas-sandra, hon med Blicken

    Tomas Dmstedt, erfaren lttlstfr-fattare, berttar stilskert och med stark inlevelse om hur det r attbrottas med tusen knslor samtidigt. Hur svrt det kan vara attbertta om sina knslor fr ngon. Och om att vga vara rligmot sig sjlvoch gra det man verkligen vill. En trovrdig och aktuell bok som passar bde tjejer och killar i de tidiga tonren.

    22,20 (exkl. moms 20,18 )

    Lrum frmedlar nu ven bcker frn Hegas frlag!

    11

  • 12

    Tips p lttlsta serier fr olika ldrar

    emil 11thOmas halling

    Thomas Halling r vlknd hos svenska skolbarn. Berttelserna om Emil, 11 r, r hans senaste lttlsta serie fr Nypon frlag. Flj Emil p ventyr i skolan och hemma. Vardagliga hndelser som alla kan knna igen sig i, och skratta t. En m-bra bok fr mellanstadiet, illustrerad i fyrfrg. Till serien finns, som till alla Nypons bcker, kostnadsfritt lrar- och elevmaterial att jobba kring bckerna med.

    SkolfototEmil r nervs. Det har han varit i flera veckor. nda sedan skolfotot togs.Det var inget bra kort. Han kommer att bli retad. Och nu ska skolkatalogen delas ut. Det blir precis s som Emil har tnkt sig, och nd blir det riktigt bra.

    Hemlig hamsterEmil r avundsjuk p sina klasskamrater. Alla har ett husdjur, alla utom Emil! Hans frldrar sger nej. Men en hamster r ju ganska liten. Kanske kan man ha en utan att mamma och pappa mrker ngot?

    Frbjudet Emils kompis kper godis p rasten. Det vill Emil ocks. Men han har inga pengar. Hur ska han fixa det? Emil gr ngot rik-tigt dumt. Han stjl pengar ur en jacka som hnger i korridoren. Han fattar att det r fel, nd gr han det. Tack vare en klok lrare ordnar det sig till slut.

    Bara brkEmils frldrar brkar. En morgon stter sig Emils mamma ner och vill bertta en sak fr Emil. Han anar det vrsta, att de ska skiljas, och springer hemifrn. I bo-ken fr man flja hur frtvivlad Emil r och hur han frsker finna en frklaring till vad som hnder. Trots all frtvivlan slutar boken positivt.

    Pappas nyaEmil r elva r. Hans mamma och pappa ska skiljas. Pappa har trffat en ny. Nu vill pappa att Emil ska trffa henne. Det vill inte Emil! Emil har bott med sin mamma och pappa i hela sitt liv. Elva r. Men nu r det slut. Och allt r pappas fel. Han har trffat en ny. Nu vill pappa att Emil ocks ska trffa henne. De kanske kan komma p Emils innebandy-match? Men det gr ju bara inte!

    14,30 /bok (exkl. moms 13,00 )

    Gtbcker

    ls och gissa 1 och 2hans PeteRsOn

    Ls och gissa 1ochLs och gissa 2r tv lttlsta gtbcker som r versatta och bearbetade av Hans Peterson.

    Gtan str p ena sidan och svaret fr man nr man vnder blad. Lngst ner p varje gtsida frklaras svra ord med sm bilder.

    Ls och gissar utmrkta bcker fr lsovana elever, elever med begrnsat ordfrrd eller elever som har svrt med lsfrstelse. Alla lskar att gissa gtor. Prova sjlv!

    Ls och gissa 1innehller gtor om vlknda djur och om naturen runt omkring oss.

    Ls och gissa 2innehller gtor om saker som finns runt omkring oss i vardagen.

    13,10 /bok (exkl. moms 11,91 )

    12

  • 13

    Fantasyserie

    svarta skogens hemlighet Den underbart illustrerade serien bestr av fyra delar som br lsas i ordning.En farlig nskanr frsta delen, och andra delen heterUt ur skuggan. Tredje delen heter Smycket, ochKronan i Svarta sjnr sista delen i serien. Serien finns ocks p engelska (kontakta Lrum-frlaget fr prisuppgifter).

    En farlig nskanSvarta skogen r mrk, mystisk och vacker. Nr Soli och Lucy var sm lekte de dr. Nu pratar de om krlek och drmmar. Men nr Lucy sviker Soli frndras allt. Lucy vet att det r farligt att sga hgt vad man nskar i Svarta skogen. Men det vet inte Soli. Hon ns-kar ngot. Och mardrmmen brjar.

    Ut ur skugganLucy och Soli r bsta vnner trots att de r s olika. Lucy r modig och framt. Soli r tystlten och vill vara ifred. Lucy r ledaren och Soli hnger med. Lucy str mitt i ljuset och Soli hller sig i skuggan av henne. Nu r Lucy fnge hos feerna. Hennes enda sllskap r den arga fen Kilian. Lucy kan inget gra. Men det kan Soli. Det r Solis nskan som gjort Lucy till fnge. Nu mste Soli kliva fram och rdda sin vn.

    sjbergs affr-serien

    Serien om Sjbergs affr r charmiga vardagsberttelser fr vuxna. De hand-lar om livet fr de anstllda p Sjbergs affr och r skriven p den allra lttaste nivn. Serien finns som vanliga bcker, men ocks med ljudbok (kontakta Lrum-frlaget fr prisuppgift om ljud-bok). Sjbergs affr ges ut av LL-frlaget i Sverige, och till alla deras bcker finns arbetsmaterial p webben.

    Ny i butikenNy i butiken handlar om Kalle som hatar att g i gymnasiet. Istllet fr han praktik i Sjbergs affr, dr hans mamma arbetar. Men arbetet i affren r ocks trkigt, tills den dag han trffar Karolin som jobbar extra p helgerna.

    Brk i bilenBrk i bilen handlar om Fadi som ofta kommer fr sent till jobbet p morgo-nen. Det r fr att han ker sprvagn. Johan erbjuder Fadi skjuts. Det r per-fekt, tycker Fadi. Det tycker inte Johan. Fadi pratar hgt, ter i bilen och skrpar ner. Och s vill han att hans syster ska ka med! Johan vet inte hur han ska lsa situationen.

    Ut med hundenUt med hunden handlar om Alexandra och hennes hund Laban. Nr Alexandras frldrar dog blev hon mycket ledsen och ensam. D kpte hon hunden La-ban. Sedan dess har Alexandra och La-ban varit oskiljaktiga.Men nu har hen-nes flickvn Lotta flyttat hem till henne, och Lotta r allergisk. Mste Alexandra slja Laban, eller kommer Lotta att flytta ut? Som tur r jobbar hon p Sjbergs affr, och dr hjlper arbetskamraterna alltid varandra att lsa problemen.

    16,65 /bok (exkl. moms 15,14 )

    SmycketLucy sitter fngslad hos drottning Calandra. Soli mste hitta henne och f hem henne. Men frst vill drottningen ha Svarta kronan. S Soli ger sig ut i skogen fr att leta efter kronan.

    Kronan i Svarta sjnSoli letar efter kronan fr att rdda Lucy. Samtidigt upptcker hon nya saker om sitt liv och sin mamma. Och Lucy trffar en mystisk frmling.

    Inget r sig likt lngre. Lgner, san-ningar och krlek kantar deras vg i feernas rike.

    16,73 /bok (exkl. moms 15,21 )

    13