Organització

Page 1: Punt km Altitud Referència - Andorra Ultra Trail€¦ · Podem observar el poble d’Ordino, seguim un camí ondulat i arribem a un replà (les planes de Sornàs). Agafem a mà dreta

Organització

Page 2: Punt km Altitud Referència - Andorra Ultra Trail€¦ · Podem observar el poble d’Ordino, seguim un camí ondulat i arribem a un replà (les planes de Sornàs). Agafem a mà dreta

0 km 1.280 m

Ordino

Sortida del centre del poble amb música encisadora. El públic admira els herois (o inconscients) que som. Un quilòmetre de pujadeta sobre asfalt per estirar el grup donant la volta a Ordino i comencem la pujada per un camí estret. Pujada continuada fins a la cota 1620, baixada dins el bosc, arribem a una pista que agafem de pujada durant uns 100 m i la deixem per una pujada forta... ja hem salvat els primers 370 m de desnivell.

4 Km 1.650 m

Camp del Remugat

Podem observar el poble d’Ordino, seguim un camí ondulat i arribem a un replà (les planes de Sornàs). Agafem a mà dreta un camí molt empinat dins del bosc, aconseguim un coll a la quota 1.990 abans de seguir amb una baixada molt agradable i aviat sortim de la zona emboscada: ja estem a l’Ensegur.

10 km 1.835 m

Ensegur

El camí segueix amb una successió de replans i pujades fortes per arribar al Coll d’Arenes, podem admirar les magnifiques vistes de les dues bandes del coll. Seguim la carena i desprès d’uns 800 m assolim la collada de Ferreroles. Als nostres peus, el llac de l’Estanyó.

17 km 2.532 m

Collada de Ferreroles

Baixada molt ràpida i una mica delicada, voregem l’estany, petit replà i ens endinsem al bosc, seguim el camí, travessem el riu i ens queda una petita pujada fins al refugi.

21 Km 1.962 m

Refugi de Sorteny Avituallament. Pujada molt curta fins el planell del Quer, petita baixada per entrar a la Vall de Rialp i voregem el riu passant pel refugi del mateix nom. El desnivell s’accentua progressivament, ens dirigim a l’est i assolim el coll.

Page 3: Punt km Altitud Referència - Andorra Ultra Trail€¦ · Podem observar el poble d’Ordino, seguim un camí ondulat i arribem a un replà (les planes de Sornàs). Agafem a mà dreta

26 Km 2.508 m

Portella de Rialb Vista magnifica de tots els costats, aprofitem per gaudir d’aquests moments privilegiats abans d’encetar la baixada, desprès d’uns 500 m de baixada trenquem a dreta pujant cap a l’estany esbalçat.

29 Km 2.280 m

Estany Esbalçat Seguim el camí relativament pla i clarament identificat, encetem una petita baixada fins a una bassa i tornem a pujar fins al restaurant de la Coma d’Arcalís.

31 Km 2.200 m

Coma d’Arcalís

Avituallament. Prenem el temps de recuperar pensant que ja hem cobert quasi el 20% del recorregut. Davant nostre es presenta el pic de Cataperdis, mirem-lo amb respecte ja que aviat passarem a la vora. Seguim les pistes d’esquí d’Arcalís, el desnivell és relativament suau en un principi per accentuar-se en els darrers 500 m.

34 Km 2.715 m

Bretxa d’Arcalís Una vegada més, gaudim d’un espectacle magnífic: davant, el circ de l’Angonella i els seus estanys, darrera, les pistes d’Arcalís. Encetem una baixada tècnica; quedem concentrats i ràpidament arribem als estanys que bordegem.

36 km 2.300 m

Angonella Agafem un corriol pedrós, el terreny esdevé tècnic, ens trobem algunes roques imposants i el pendent s’accentua fortament per arribar a la cresta. La seguim i arribem al pic.

Page 4: Punt km Altitud Referència - Andorra Ultra Trail€¦ · Podem observar el poble d’Ordino, seguim un camí ondulat i arribem a un replà (les planes de Sornàs). Agafem a mà dreta

39 km 2.612 m

Pic del Clot del Cavall

Podem córrer per un sender herbós tot baixant la cresta i allargant el pas. La vista és magnifica. Alentim el pas i compartim aquest moment encisador: la natura està recarregant les nostres bateries. Comencem una forta baixada en sender pedrós abans de passar sobre l’herba. Entrem en el bosc i arribem a unes bordes: les bordes dels Prats Nous.

41 km 2.010 m

Bordes dels Prats Nous

El camí esdevé ondulat, seguim, més o menys una corba de nivell abans d’arribar a una petita baixada. Deixem el GRP, arriba un gran replà i el refugi Joan Canut – Pla de l’Estany.

44 km 2.060 m

Refugi Joan Canut Pla de l'Estany

Avituallament. Pujada sobre sender herbós; El desnivell s’accentua progressivament abans d’entrar en el pur mineral. Anem a fer un desnivell de 880 m en 3 km. Tram molt rocós, siguem prudents i mirem bé on posem els peus. Assolim un collet (collada del forat dels Malhiverns). Ens queda uns 10 minuts de pujada molt tècnica per arribar al cim d’Andorra: el pic del Comapedrosa a 2.942 m. Prenem el temps d’aprofitar l’instant.

47 km 2.942 m

Pic del Comapedrosa

Afrontem la baixada prudentment en els rocs abans d’arribar més avall del petit collet anterior i comencem una llarga baixada per un sender pedregós on podem allargar el pas. Voregem l’estany Negre i les basses de l’estany Negre. Hem d’estar prudents, trepitgem neu. La baixada s’accentua, travessem un petit torrent i arribem a un replà, fem una petita pujada i arribem al refugi del Comapedrosa.

50 km 2.367 m

Refugi del Comapedrosa

Avituallament. Al sortir del refugi, retrobem el GRP: camí bastant pla durant mes o menys 1 km abans de començar a pujar un pendent bastant fort per un camí pedregós. Arribem de seguida a la cresta: la portella de Sanfons.

Page 5: Punt km Altitud Referència - Andorra Ultra Trail€¦ · Podem observar el poble d’Ordino, seguim un camí ondulat i arribem a un replà (les planes de Sornàs). Agafem a mà dreta

52 km 2.592 m

Portella de Sanfons Camí amb una petita baixada que s’accentua abans de vorejar el pic Negre i travessar el coll Petit; pujada d’uns 120 m de desnivell i assolim la carena que crestegem fins arribar al Port de Cabús.

56 km 2.302 m

Port de Cabús 3 km de baixada pels prats abans d’arribar a Setúria i pujar a traves les pistes d’esquí fins al coll de la Botella.

60 km 2.047 m

Coll de la Botella

Avituallament. Seguim el GRP, el camí esdevé estret, va planejant i s’endinsa en el bosc. A l’esquerra (est) podem admirar els cims que recorrerem d’aquí a unes hores. Travessem les pistes de Pal, tornem al bosc abans d’arribar a la magnífica collada de Montaner: caminem sobre la frontera hispano-andorrana.

64 km 2.084 m

Collada de Montaner

Deixem a mà esquerra el GRP i el recorregut del Celestrail i seguim amb el mateix itinerari que el Mític atacant una pujada severa pel bosc al principi, després pels abarsets i finalment per l’herba. Arribem a la cresta i la voregem. Si estem ben quiets, podrem admirar algun isard i envejar la seva agilitat excepcional en pendents vertiginosos. Les vistes ens deixen esbalaïts una altra vegada, però compte on posem els peus! Ja som al bony de la Pica.

66 km 2.406 m

Bony de la Pica Baixada complicada i molt tècnica en una canal. Siguem prudents i aprofitem per recuperar forces tranquil·lament abans d’arribar al petit coll de les Comes.

Page 6: Punt km Altitud Referència - Andorra Ultra Trail€¦ · Podem observar el poble d’Ordino, seguim un camí ondulat i arribem a un replà (les planes de Sornàs). Agafem a mà dreta

67 km 2.228 m

Les Comes

Baixada bastant forta pel bosc, el camí és estret i hem de vigilar amb les arrels. Sortim finalment del bosc i correm sobre l’herba fins arribar al poblet d’Aixàs (propietat privada que hem de travessar sense molestar ningú). Aprofitem l’ocasió per saludar la única família que hi viu i que és molt simpàtica. Veuen passar avui més gent que durant tot l’any.

70 km 1.530 m

Aixàs 50 m d’asfalt, baixem vorejant els camps fins a una petita bassa abans d’encetar la pujada al coll Jovell.

71km 1.582 m

Coll Jovell

Gaudim d’una vista magnífica de la vall d’Andorra la Vella i d’Escaldes abans de baixar-hi. Entrem ràpidament al bosc, la baixada s’accentua per un camí estret i el bosc es fa més dens. Creuem un riu petit i trobem una font que tindria virtuts afrodisíaques (potser ho podrem comprovar i informar-ne l’organització). Arribem a les primeres cases, 100 m de macadam i ja estem a l’edifici de les escoles de la Margineda.

73 km 1.074 m

La Margineda

Avituallament-base de vida. Aprofitem per canviar-nos i alimentar-nos tranquil·lament. El públic ens congratula. Al sortir, ens enfilem per un camí empedrat que aboca a la carretera general. Hem de ser prudents, el transit pot ser important. Arribem al magnífic pont romànic de la Margineda.

74 km 948 m

Pont de la Margineda

Estem al punt més baix del recorregut, travessem el pont i després de 800 m de camí pla (que ens permet digerir una mica l’avituallament), emprenem una pujada molt severa pel bosc (camí de Costa Seda). Passem per un petit collet deixant a ma esquerra el recorregut del Mític d’on percebem una vista molt maca de Sant Julià i més enllà, Espanya. Encetem la baixada fins al poble de Certés i posteriorment Llumeneres.

Page 7: Punt km Altitud Referència - Andorra Ultra Trail€¦ · Podem observar el poble d’Ordino, seguim un camí ondulat i arribem a un replà (les planes de Sornàs). Agafem a mà dreta

80 km 1.280 m

Llumaneres

Desprès de passar sota una magnifica cascada, pugem per un sender bastant estret, travessem uns camps utilitzant una amplia pista, arribem a una carretera que seguim durant uns 150 m abans d’entrar al bosc per un camí clarament indicat. Prop del poble d’Auvinyà seguim una pista i posteriorment una carretera durant uns 300 m per arribar a l’hotel Comabella.

86 Km 1.390 m

Coma Bella

Avituallament. Aquí podem descansar, alimentar-nos i hidratar-nos tranquil·lament, els nostres acompanyants estan aquí per recolzar-nos i comunicar-nos tota l’energia (si fos necessari) per tirar endavant. Travessem la carretera i retrobem el GRP endinsant-nos al bosc. El desnivell es important sobre el camí molt recte, la pujada es difícil, hem de gestionar un ritme molt regular. Assolim els 2.000 m d'altitud al parc temàtic de Naturlandia, la pendent se suavitza i seguim la pista forestal durant uns 2 km per arribar al refugi de Roca de Pimes.

93 km 2.165 m

Refugi Roca de Pimes

Molt curta baixada abans d'atacar una pujada bastant dura sobre la pista vorejada de gespet, poc a poc entrem en el mineral, el paisatge es magnífic. Per moments la pendent se suavitza, no dubtem en aixecar el cap, respirar a fons i aprofitar de la natura, aquesta ens carrega d'energia. El Pic negre us dona la benvinguda.

97 km 2.645 m

Pic Negre Seguim tota la carena sobre una amplia pista abans d’emprendre una baixada fins a la collada de la Caulla on retrobem el recorregut del Mític. seguim un camí que planeja i s’enfila suaument pel bosc, el torna a deixar abans d’arribar al refugi de Prat Primer.

103 km 2.240 m

Refugi de Prat Primer

Deixem el refugi i, immediatament, retrobem el vessant abrupte, el camí estret herbós i, més tard rocós s’enfila fins a arribar al coll del Bou Mort.

Page 8: Punt km Altitud Referència - Andorra Ultra Trail€¦ · Podem observar el poble d’Ordino, seguim un camí ondulat i arribem a un replà (les planes de Sornàs). Agafem a mà dreta

104 km 2.501 m

Coll del Bou Mort Iniciem un descens ràpid per un sender rocós, entrem en una zona d’herba, continuem la baixada, creuem un riu i arribem al refugi de Claror.

105 Km 2.290 m

Refugi de Claror

Avituallament . Descens ràpid seguit d’un replà, creuem un riu i pugem per un sender pedregós abans d’arribar a un magnífic petit estany (el més maco d’Andorra segons alguns: l’estany de la Nou). Baixada petita, replà i travessem un altre riu per arribar al refugi de Perafita.

108 km 2.200 m

Refugi de Perafita Repetim una pujada bastant forta pel bosc, després el pendent es fa més suau i podem allargar de nou les cames en una gespa agradable. Arribem a la collada de la Maiana.

110 km 2.424 m

Collada de la Maiana

Davant nostre: la vall del Madriu (del nom del riu del fons de la vall) declarada patrimoni mundial per la Unesco. La baixada comença sobre gespa abans d’endinsar-nos al bosc, el pendent és força pronunciat i arribem al fons de la vall, paratge magnífic que podem apreciar. Deixem el GRP en uns cents metres abans de travessar el Madriu mitjançant una passarel·la de troncs. Tornem al GRP.

111 km 2.035 m

Estall Serrer El camí fàcil, ombrejat, voreja el riu dins el bosc que deixem progressivament per passar molt a prop de petits estanys. Girem-nos de tan en tan oblidant el cronòmetre: és magnífic. Arribem al refugi de l’Illa sota el llac del mateix nom.

116 Km 2.485 m

Refugi de l’Illa Avituallament. Al sortir del refugi seguim el mateix recorregut que el Mític, molt aviat l’abandonarem girant a mà dreta direcció est.

Page 9: Punt km Altitud Referència - Andorra Ultra Trail€¦ · Podem observar el poble d’Ordino, seguim un camí ondulat i arribem a un replà (les planes de Sornàs). Agafem a mà dreta

117 km 2.540 m

Port de Vallcivera Baixada amb fort pendent sobre un sender rocós i posteriorment herbós vorejant el riu de Vallcivera per arribar a la cabana dels Esparvers.

121 km 2.046 m

Cabana dels Esparvers

Deixem el GR 11 i agafem el GR 107 cap al nord-est al fons de la vall d’Engaït, seguint el riu del mateix nom. El desnivell mig és relativament suau però s’accentua als últims 500 m abans d’arribar a la Portella Blanca.

124 km 2.516 m

Portella Blanca Aquí trepitgem les tres fronteres (Espanya, França i Andorra) i abandonem el GR girant a esquerra per tirar directament cap al nord sobre un terreny herbós fins al coll dels Isards.

126 km 2.552 m

Coll dels Isards Aprofitem la vista magnífica. Es tracta d’una baixada per un sender rocallós fins al llac de les Abelletes. Atenció amb la boira molt freqüent en aquesta zona. Voregem el riu et la part baixa de les pistes fins a la nostra tercera base de vida.

130 km 2.080 m

Pas de la Casa

Avituallament - Base de vida. Travessem la carretera per agafar una “passarel·la” de fusta que voreja el poble abans d’entrar-hi per la part baixa. Deixem el poble passant per sota del viaducte que passa per sobre de l’Ariège (frontera franco-andorrana) i voregem la frontera fins al Rebaixant del Maià.

Page 10: Punt km Altitud Referència - Andorra Ultra Trail€¦ · Podem observar el poble d’Ordino, seguim un camí ondulat i arribem a un replà (les planes de Sornàs). Agafem a mà dreta

133 km 1.850 m

Rebaixant del Maià

Canviem de direcció (cap a esquerra) per anar cap al nord-oest seguint el fons de vall i el riu de Sant Josep. El desnivell és fort, sobretot arribant al Port Dret a 2.565 m d’altitud. Aquí ens retrobarem de nou amb el recorregut del Mític. El darrer tram és pla fins al Pas de les vaques

138 km 2.575 m

Pas de les vaques Baixada forta que després es fa més suau, un replà per vorejar el llac de Siscaró i començar un fort descens fins arribar a una zona plana i ampla amb el refugi al fons.

141 km 2.150 m

Refugi de Siscaró

Deixem el GRP. Baixada forta per un camí estret a la vora d’un riu, la flora està al seu apogeu, foc d’artifici de colors, és una meravella, deixem córrer el nostre pensament, oblidem el crono i retrobem-nos. Entrem al bosc per arribar a un camí ample i pedregós. Arribem al fons de la vall d’Inclès on podem retrobar els acompanyants.

142 km 1.836 m

Vall d’Inclès Avituallament. Reprenem el camí amb una pujada bastant forta que s’aplana ràpidament. El camí vorejant el riu esdevé molt agradable i arribem en un replà herbós, creuem un riu i retrobem el GRP que ens porta al refugi i al llac de Cabana Sorda.

146 km 2.312 m

Refugi de Cabana Sorda

Descansem una mica i respirem ben fort. Mengem, ens hidratem i, sobretot, admirem el magnífic circ i aquest llac extraordinari. Ja estem a punt per afrontar la penúltima pujada forta del recorregut; en primer lloc per un sender pedregós (podem girar-nos i contemplar el llac des de dalt) i després a través de la gespa. Assolim la cresta mitjançant una última rampa molt severa. Aquí el paisatge encara és més sumptuós... aprofitem-ho.

Page 11: Punt km Altitud Referència - Andorra Ultra Trail€¦ · Podem observar el poble d’Ordino, seguim un camí ondulat i arribem a un replà (les planes de Sornàs). Agafem a mà dreta

147 km 2.657 m

Cresta de Cabana Sorda

Baixada sense cap dificultat especial per un camí pedregós. Arribem al refugi de Coms de Jan després d’una petita pujada..

150 km 2.219 m

Refugi de Coms de Jan

Avituallament. Afrontem la nostra última pujada. D’entrada, el pendent no és molt fort però s’endureix sobre els darrers 400 m. Girem-nos de tant en tant per poder admirar els magnífics llacs a la part baixa. Arribem a una cabana just a sota del coll; ja hem fet la totalitat del desnivell positiu, som a la Collada dels Meners.

153 km 2.719 m

Collada dels Meners

Oblidem el crono, obrim els ulls, dilatem els porus, deixem els mals. Som uns privilegiats per poder gaudir de tot això; som els reis del món. Ara només ens queda la baixada... Deixem-nos anar, el camí és fàcil, els cims que ens envolten ens protegeixen. Un riuet que baixa, les eugues i les vaques que pasturen, una cabana de pastor, un collet per passar, un torrent i el pendent es fa més lleuger abans d’arribar a l’últim refugi del nostre periple, el refugi de Sorteny.

158 km 1.962 m

Refugi de Sorteny Avituallament. Continuem el descens per un camí molt ample amb alguns revolts pronunciats i l’abandonem per enfilar un corriol estret, el pendent s’accentua, entrem en un bosc vorejant el torrent. Travessem el poble del Serrat.

162 km 1.526 m

El Serrat

Creuem el riu, el camí és bastant estret abans d’arribar a una pista de terra. Travessem la carretera i ens enfilem per la ruta del ferro. Entreveiem el petit pont de Llorts que deixem a la dreta. El camí ample i planet continua, observem les escultures que decoren la ruta del ferro, voregem el riu. Alguns corredors van dir que dormien m’entres caminaven. Passem prop del poble d’Arans, deixem el camí per agafar la carretera abans d’entrar al poble de la Cortinada.

Page 12: Punt km Altitud Referència - Andorra Ultra Trail€¦ · Podem observar el poble d’Ordino, seguim un camí ondulat i arribem a un replà (les planes de Sornàs). Agafem a mà dreta

167 km 1.330 m

La Cortinada

Alguns carrerons i tornem a agafar el camí a la vora del riu fins arribar al poble d’Ansalonga i de Sornàs. Agafem la carretera, només ens queden 900m, sentim la música i l’animació de l’arribada al poble d’Ordino. La nostra alegria és immensa, ja no ens fa mal res, ja hi som...

170 km 1.280 m

Ordino Hem acabat, som finishers d’una de les curses més dures...

Som els reis del món. BRAVO !!!!

Vigila: encreuament de recorreguts de l’AUTV

Page 13: Punt km Altitud Referència - Andorra Ultra Trail€¦ · Podem observar el poble d’Ordino, seguim un camí ondulat i arribem a un replà (les planes de Sornàs). Agafem a mà dreta

La informació que conté aquesta guia és a títol indicatiu. L’organització es reserva el dret de fer canvis mínims al recorregut descrit.