24
N u 24 Fiestes d’El Remediu 2012 Edita Asociación de Vecines d’El Remediu DLAs/3853-2001 ¡Entainái que yá ta la sidra descorchao!

Revista El Glayíu Num 24 Fiestes d´El Remediu 2012

Embed Size (px)

DESCRIPTION

Revista El GlayíuEdita Asociación de Vecines d´El RemediuToda la informaciónhttp://desdeelremediu.blogspot.com.es

Citation preview

Page 1: Revista El Glayíu Num 24 Fiestes d´El Remediu 2012

Nu 24 Fiestes d’El Remediu 2012Edita Asociación de Vecines d’El Remediu

DLAs/3853-2001

¡Entainái que yá ta la sidra descorchao!

Page 2: Revista El Glayíu Num 24 Fiestes d´El Remediu 2012

El Glayíu Nu 24 Fiestes d’El Remediu 2012 2

PONTE DE FEVE. Por fin resolviéron-se los problemes d'espropiación dientro del nuevu proyectu de remodelación y punxéronse a la obra. La empresa axudicataria va executar tamién en Llames el pasu a nivel so la vía. Esperamos que se rectifiquen curves tantu al norte como al sur, que s'enan-chen los carriles sobre la ponte, suprímanse ramples y tengamos arcenes y cera pa caminar con seguridá. Pero nun vamos saber

quien fueron los responsables de que s'esbardiara dineru públicu y retrasárase l'usu de la obra más de dos años. La xuxticia de va-caciones.

SANEAMIENTU. Van avanzando les obres por Villamartín de Riba y La Calavera, superando dificul-taes y averándonos al oxetivu de tener tou El Remediu con sanea-mientu en funcionamientu, pa mayor comodidá del vecindariu y recuperación del mediu am-biente especialmente fontes y ríos.

CEMENTERIU. Como s'apuntaba nel Glayíu anterior yá se fizo el trespasu de la responsabilidá de la llimpieza del cementeriu a la Ilesia y ésta abrió una cuenta nueva pa ingresar cuotes. Ye una situación más normal dao que La Ilesia Católica ostenta la propiedá del cementeriu y dis-pon de tola información que se refier a ello.

La CASA RETORAL tien inquilina dende va un tiempu, bienvenía. Non hubo la delicadeza dende La Ilesia pa con esta Asociación Vecinal de dicì-y por qué pa la AAVV, non amás de cuntar col aval del Ayuntamientu, nin tam-pocu pa daquién de la parro-quia que precisa casa.

CAMÍN DE SANTIAGO. El Camín Real que dende l'antigüedá cru-cia pel valle central d'Asturies onde ta Nava, per Villamartín de Baxo y de Riba, camín de pasu ente l’oriente y l'occidente d'As-turies hasta la inauguración de la carretera Uviéu-Santander, ye un bien arqueolóxicu catalogáu. Agora l'Ayuntamientu estudia poner en valor El Camín de San-tiago coincidente col anterior casi al 100%, vía de pelegrinaxe dende la Edá Media que suma los viaxeros d'enantes a los pele-grinos a Santiago, camín de pa-su a les nueves idees, a la cultu-ra, de valor económicu por sigo mesmu, y pa ello creó una comi-sión que va ellaborar un infor-me. La declaración del Camín de Santiago como bien d'interés

OTRES OBRES. Tán bastante atas-caes. Sigue pendiente de termi-nar La fonte La Melendrera y otres que nin siquier entamaron y ello cuntando cola disposición de la AAVV a collaborar con tra-bayu. El Conceyu echó guijo nel camín del Texu, pero sigue fa-llando la información a la hora traer los materiales o facer la obra pa poder sacar rendimien-tu al trabayu conxuntu.

ESCURSIÓN. Fízose una escursión pel interior, conceyos de Bel-momte, Somiedu, Teberga, con-torna de La Babia en Llión, puer-tos de Somiedu y Ventana. Pai-saxes preciosos. La xente pasólo bien a pesar del mal tiempu.

Na NUECHI SAN XUAN cenamos na fonte El Forcáu, desficímonos de too lo malo que quemamos na foguera, saltámosla cuando mos lo permitó'l fueu, acompa-ñamos a les xanes del llugar na nuechi máxica del añu.

El rincón de la AAVV

Puente de Feve

Page 3: Revista El Glayíu Num 24 Fiestes d´El Remediu 2012

El Glayíu Nu 24 Fiestes d’El Remediu 2012 3

cultural traería consigo ventaxes pa la preservación del Patrimo-niu, culturales, turístiques y económiques. Tamién obligacio-nes pal Ayuntamientu y conse-cuencies urbanístiques pola afección de 30m a ca llau del camín. Paez interesante'l trabayu de la comisión que va favorecer poner en valor bienes culturales más o menos conocíos, más o menos apreciaos y apurrir lluz al Ayuntamientu pa tomar la me-yor decisión pa Nava y les sos xentes.

REGLAMENTU ORGÁNICU DE PAR-TICIPACIÓN CIUDADANA Y XUNTES VECINALES. Por fin esta corporación mueve ficha nel te-ma de la participación y nel Ple-nu del 12-07-2012 apreba prime-ramente esti reglamentu. Agora publicaráse en BOPA y abriráse un períodu, de 30 díes d'esposi-ción en tablón d'anuncios, n'él puen presentase allegaciones y reclamaciones. Si non hubiera aprebaríase automáticamente ensin otru Plenu. El Reglamentu nos sos 5 capítulos, 22 artículos y disposiciones finales quier regular y facilitar l'exerciciu de los dere-chos d'información y participa-ción ciudadana, y fomentar la vida asociativa. A lo llargo los artículos van esgranándose los derechos y les sos formes d'exe-cución. Son más novedosos el derechu a la iniciativa popular, a la consulta popular, a la partici-pacion en Plenos y Comisiones Informatives. Nuna 2ª parte dedícase a los fi-nes, costitución, composición, delimitación y funcionamientu de les Xuntes Vecinales, y dero-ga los Estatutos de Xuntes Veci-nales que taben a valir dende

Modernización del Gobiernu Local.- El Reglamentu nun tendría de ser pa burocratizar un pocu más, sinón pa integrar de verdá a la ciudadanía na vida pública con práctiques actives. - Propónse fomentar la participa-ción organizada y la vida aso-ciativa, pero les asociaciones tienen un escasu papel nesti re-glamentu, considerando espe-cialmente'l que deberíen xugar les de vecinos. - Nun s'entiende cómo les Xuntes Vecinales van fomentar la rella-ción Ayuntamientu - AAVV. Ensin una articulación el riesgu ye xusto lo contrario. - Paez un númberu escesivu de XXVV. Ensin un muérganu per enriba que los articule, pudiera ser un Conseyu, piérdese la visión global de la problemática del Conceyu, por tantu la posibilídá de propuestes más solidaries y la capacidá d'influencia real nes polítiques municipales.

AVV El Remediu

1995 con una bien escasa ope-ratividá. Esti Reglamentu propón la creación de 16 Xuntes Vecina-les. A la Parroquia d'El Remediu pártila en dos: 1- QUINTANA: El Solanu, Sierra, Robléu, La Peruyera, Quintana, Ceneyu y El Rexáu. 2– EL REMEDIU: Villamartín de Riba, Villamartín de Baxo, La Ca-lavera, El Caleyu, La Pez y Los Riegos.L'Asociación Vecinal d'El Reme-diu tien espuesto nel so llocal so-cial una copia del textu y planté-gase facer un conceyu vecinal dientro'l períodu de los 30 díes pa reflexón y discutiniu sobre'l Reglamentu y si s'alcordara, pre-sentar les allegaciones y pro-puestes que se vean necesaries. D'una llectura rápida del testu y ensin maurecer collectivamente pue envalorase: - Ye una meyora na reglamen-tación de la partipación ciuda-dano pa utilizar y fomentar, pero los pasos son de los más peque-ños y medrosos dientro l'enca-mientu de la nuesa Constitción, El Conseyu d'Europa na REC 19, la Llei 57/2003 de Midíes pa la

Comiendo en Santu Emiliano (Babia)

Page 4: Revista El Glayíu Num 24 Fiestes d´El Remediu 2012

El Glayíu Nu 24 Fiestes d’El Remediu 2012 4

Hace unos meses salí en bici-cleta a recorrer caminos que fre-cuentaba en mi adolescencia, durante las vacaciones del curso escolar, hoy muchos de ellos muy mejorados y otros casi per-didos, y uno de ellos, en fondo de saco, casualmente termina-ba en un prau de la zona del Vi-llar (creo que de Jesús el de Ro-sario), en donde durante uno o dos veranos fue escenario de los partidos de fútbol diarios que jugábamos, después de haber despachado las labores propias de la época, a partir de las siete de la tarde y hasta que no veía-mos más. He de confesar que sentí una gran alegría a la vez que una gran emoción. Habían pasado nada más y nada me-nos que cincuenta años. Algunos de los componentes ya no se encuentran con nosotros. Antes de seguir adelante, in-dicar que emplearé palabras en bable que aprendí en aquella época.

A raíz del magnífico escrito de Celestino Vega titulado “El Co-rral de Rogelio”, publicado en el Glayíu nº 23, pensé en escribir unas letras sobre mis vacaciones juveniles en El Remediu, como homenaje y agradecimiento a familiares, amigos y vecinos. Al final tenía dudas, Jorge y Natalia me animaron a llevar la idea a término.

Allí me sentía como uno más de la familia. También recuerdo con cariño a los tíos y primos de Ovie-do que con frecuencia estaban por la Pría. ¡¡Qué tiempos aque-llos!!

Con cariño y agradecimiento me acuerdo de que, cuando llegaba a El Remediu en la se-gunda quincena de Junio, re-cién terminado el curso, los pri-meros días cuando encontraba

a la gente siempre me hacían tres preguntas: ¿Cómo estás? ¿Cómo están tus padres y her-manos? ¿Aprobaste todo? Las respuestas, gracias a Dios, siem-pre eran las mismas: bien, bien, sí. Aprobar todo no sólo significa-ba conservar la Beca para conti-nuar los estudios en La Universi-dad Laboral (auténtico lujo para la época), sino el disfrutar a tope

Haciendo balance de las va-riadas vacaciones disfrutadas a lo largo de la vida, he de reco-nocer que las correspondientes al curso escolar: Navidad, Sema-na Santa y verano principalmen-te, que coincidieron con mi es-tancia en la Universidad Laboral, entre los once y diecisiete años, han sido de las mejores. No en-cuentro palabras para describir la sensación de amistad, cariño

y libertad que sentía. Hubo dos etapas: en la prime-

ra conviví con mi abuelo Segun-do y con las tías Encarna y Luisa. De “criáu” estaba Joselín el de Sabino el sacristán, y más tarde Miguel (muy amante de los ani-males). En la segunda, había muerto mi abuelo y, los tíos Aure-lio y Carmen y los primos, habían ido a vivir con Encarna y Luisa.

Vacaciones inolvidables en El Remediu

La Güerta de D. Ramón

Page 5: Revista El Glayíu Num 24 Fiestes d´El Remediu 2012

El Glayíu Nu 24 Fiestes d’El Remediu 2012 5

lejos de la disciplina académica de entonces.

Las labores propias de un día laborable básicamente consist-ían en: esmarañar la hierba, es-coger felechu, ir a da-y vuelta a la hierba, hacer cucaxos y bala-gares, llevar les vaques al agua a la fuente d’El Forcáu (había que estar pendiente de si algún vecino había pasado con les suyes antes para evitar que al cruzarse se engardieren), enga-zar la pación pa les vaques, etc. Los días que estaban nublados se aprovechaban para ir con el carru a buscar la hierba y metelo en la tená. También había que hacer alguna vara de hierba, bien en la huerta al lado de ca-sa o en el prau, en este caso, recuerdo que teníamos que arrastrar los balagares teniendo que someter bien previamente la soga.

No puedo dejar de mencio-nar el trajín de carros de hierba, extraordinariamente cargados, con sus esquinas que parecía que se habían hecho con es-cuadra y cartabón, como los de la familia Corte Collada tirando los gües Rubio y Gallardo, los de Alfonsín el de Cuniella, o los de Luis el de Mondín (como aquél que trajo de Sariego que le rom-pieron les pértigues y tuvo que improvisar, con el tronco de un árbol entre las mismas, para lle-gar a duras penas hasta la Pría y, era tan grande, que ocupaba todo el ancho de la carretera), el cantar de los carros de exa, (como los de Tino el de Pachu y Generosa Gabino), los praos con balagares, el ir y venir de las per-sonas con gadañes, traentes, engazos y demás aperos de la-branza.

La "Huerta del Valle”, uno de los mejores, céntrico y llano. La “Vega de la Eugenia”, algo irregular pero céntrico. El “Villar”, bastante llano pero lejano. Recuerdo un año que estaba recién segáu y lleno de topineres. Con consentimiento de su dueño, jugamos allí toda la campaña y al final de la misma quedó completamente limpio. En menor asiduidad también re-cuerdo jugar en el “Praón” de Luis Cardín y en el “Pielgu” de Juan Cañal.

A lo largo de los años han ido variando los componentes que jugábamos aquellos partidos, pero a sabiendas de olvidarme de alguno que considero impor-tante, no me resisto a mencio-nar a: Jesusín y Joaquín los de Leonides, Celestino y Roberto Vega, Aurelio Corral, Pepín y Abelardo Corte, Benedicto y Ramón Puente, Ángel Luis, Vi-cente el de María, Luis Ángel, Manolín el de Kilo, Vicente el de Remedios, Gelín y Alberto González, Manuel el de Felicita, Mino, mi hermano Vicente, etc. Hoy, con conocimiento de causa, me asombro de la forta-leza física de los que trabajaban en la mina: madrugar para ir a trabajar en el relevo de la maña-

Los días festivos eran diferentes. Se procuraba que no hubiese hierba pendiente de cu-rar. En caso de ne-cesidad lo que quedaba pendien-te se hacía en po-co tiempo. La misa era a las nueve o a las once de la ma-ñana, desde allí solíamos ir para el apiaderu a ver jugar a los bolos en la bolera de Blanca, a una hora prudente subíamos para comer y a prime-ra hora de la tarde a jugar al fútbol hasta que no aguantára-mos más. En alguna ocasión des-pués de terminar el partido aún nos quedaban fuerzas para ir corriendo por la vía a bañarnos a Rianes.

Uno de los momentos más agradables del día y que vivía-mos con intensidad era el parti-do de fútbol. A la hora estableci-da los que residíamos en la Pría nos concentrábamos cerca de casa de Consuelo y se decidía a donde íbamos a jugar. Algunas veces era un problema ya que el prau tenía que estar recién segáu, sin balagares y que su propietario hiciese la vista gorda, ya que en aquella época la “pación” tenía mucho valor. Los lugares más frecuentados eran: La “Huerta de D. Ramón”, bien en la parte baja, cerca de Cu-ñella (no era muy plano pero tenía la ventaja de estar un po-co escondido de la vista de la Eugenia, aunque las voces y el griterío nos delataban), o en la parte alta cerca de la carretera y de la panera.

El Villar

Page 6: Revista El Glayíu Num 24 Fiestes d´El Remediu 2012

El Glayíu Nu 24 Fiestes d’El Remediu 2012 6

na, por la tarde atender la hier-ba y el ganao, segar hierba para curar al día siguiente y, finalmen-te después, ir a jugar al fútbol. ¡¡Qué genios !! Para formar los equipos había una rigurosa elección. Dos volun-tarios que eran a la vez de los más representativos, se coloca-ban a una distancia prudencial e iban contando alternativa-mente paso a paso y elegía pri-mero el que montara la alparga-ta del otro. Los dos representan-tes iban eligiendo alternativa-mente los que a su juicio eran los mejores. Los que llegaban una vez empezado el partido se aco-plaban a uno y otro equipo. Jugábamos unas dos horas y los tanteos finales más se aproxima-ban a un partido de balonmano que a uno de fútbol. Puedo ase-gurar que no había tácticas de-fensivas. Se aplicaba a rajatabla la máxima que dice que “no hay mejor defensa que un buen ata-que”. Cada uno hacía lo que podía, pero destacaban, a mi modesto entender: la calidad de

quitó la Eugenia. La buena de ella me lo llevó por la noche a casa y al día siguiente a jugar de nuevo. También recuerdo que jugando en el Villar en el saque de un corner choqué con Ramón Puente y quedé sin co-nocimiento.No quiero terminar sin hacer una referencia a mi infancia en El Re-mediu (las primeras vacaciones), los seis primeros años de mi vida, en Otura, con mi abuela Elvira y mi tío y padrino José María, a quien iba a “escontrar” muchosdías a Santa Rosa, cuando venía de la mina, para que me llevara en bicicleta hasta casa. A ellos mi agradecimiento y gratitud. Finalizo esta reseña dando las gracias a todas las personas que de una u otra manera han con-tribuido a que mis vacaciones en El Remediu hayan sido de lo más gratificante.Un cordial saludo y, buenas fies-tas para todos de

Pepe Faya

Celestino, Roberto, Vicente el de María y Alberto; las internadas de Gelín por la banda derecha, los “trallazos” de Joaquín, Ma-nolín y Ramón y, el oportunismo de saber estar en su sitio de Pepín Corte, el goleador. A éste prefería tenerlo de compañero porque así había muchas posibi-lidades de ganar. Tenerlo en contra corría el riesgo de perder.

Como anécdotas mencionar que durante algunos años juga-mos con un balón de reglamen-to que me había regalado mi hermano José Luis, que se lo habían traído los Reyes, una joya para la época, ya que era sin cordón exterior, que molestaba mucho cuando le dabas de ca-beza. Recuerdo que en una ocasión se nos pinchó en una “alambrera”. Llevé un gran dis-gusto, pero afortunadamente el bueno de mí tío José María el de Remedios, lo llevó a reparar a Oviedo y a los dos días me lo tra-jo como si fuera nuevo. En otra ocasión estábamos jugando en la Huerta de D. Ramón y nos lo

Page 7: Revista El Glayíu Num 24 Fiestes d´El Remediu 2012

El Glayíu Nu 24 Fiestes d’El Remediu 2012 7

Light n’inglés debe ser lixero, como la mayonesa esa que trae llinies delgadines y en colores rancios que quieren dicir que nun engorda. Pues eso, que tra-larí tralará yera mui light pa títulu de nada, y lo que te-nemos agora nel platu nun ye asina de light. Deprendemos dende bien neños qu’hai que ser bueninos, llevanos toes mui bien y querenos munchu. Y amás de dicilo na tele, yá lo de-prendimos na es-cuela. Y hai unes lleis que “punximos ente toes” y qu’hai que respetar, y a la mínima qu’ún se sal de lo establecío míraselu torcío, y cuando nos alteramos ta mal, y si nun mante-nemos les formes ta mal, y lo úni-co que se pue facer ye acumu-lar rabia, rabia y más rabia, y cuando va estallar llega la impo-tencia porque claro, “tenemos que ser buenines”... y asina nos va. Too tien unes formes, unos cauces, pues reclamar esto na-quella ventana, d’aquello yá se te pasó’l plazu, teníes esta ayu-da pero yá ye tiempu de que busques trabayu (sólo se trata de buscalu, porque naide diz que se pueda atopar), esto nin lo sueñes que ta too mui axus-tao, en definitiva ¿qué ye que

vidumbre voluntaria, que ningún sistema de dominación se man-tién sin un grau d’dentificación grande de los dominaos con quienes los dominen. Y asina ye,

en bien de casos asumi-mos el discursu: error, palabra d’Etiene. “Los funcionarios nun dan palu al agua, y los mayestros nun digamos nada, que se quexen porque-yos ponen un par d’hores más, pa lo que trabayen...” “Pues agora los mineros an-den quexándose, yá quisiera yo tener los reti-ros y prexubilaciones que-yos dieron”. “Non, pues claro, con tantes fuelgues y protestes cómo nun van marchar

les empreses”. Estos son dalgu-nos exemplos evidentes d’asunción del discursu, d’identificación cola ideoloxía dominante, pero hai otru bien peligrosu y que ye’l primeru que tenemos que baltiar: esi encoye-se d’hombros, nún “qué se va facer”, mientres que tas viendo como nun par de meses vas quedar sin trabayu. Asumir que nun hai nada que facer ye ser perdíu; por fortuna, d’un tiempu p’acá hai bien de xente que yá nun lo asume. Mentanto, en Moncloa, tán bien entretenidinos: de rescate en rescate y tiro por que me to-ca, tralarí, tralará.

Pablo Redondo Viado

nun oyes la radio? ¿nun ves la tele? ¿nun llees la prensa? ¿TOVÍA NUN T’ENTERASTE DE QUE TAMOS EN CRISIS? Pues sí, nin, yá ves, tamos en

crisis y ta feo que lo diga en públicu, pero ye que ye un cho-llu: a cuenta del cuentu puedo xustificar casi cualquier cosa. ¿Casi? ¡Non! Puedo xustificalo too. Acabasti nin, game over, equí manda’l mercáu y nun hai más nada que falar. ¿Democracia? Yá taba caduca-da enantes de nacer, ¿nun ves que venía del griego?: “sistema de gobiernu nel que’l pueblu exerce la so soberanía”, pero claro, yá dicíen perende qu'eso yera nun griego mui mui antiguo, asina qu’eso pasó a la hestoria. Pues equí entramos nun pun-tu delicáu porque too esto tien unos cómplices imprescindibles: nosotros mesmos. Dicía Etiene de La Boétie nel so Tratáu de la ser-

Light

Page 8: Revista El Glayíu Num 24 Fiestes d´El Remediu 2012

El Glayíu Nu 24 Fiestes d’El Remediu 2012 8

Se iniciaba el año 1.697. Re-inaba en Las Españas Carlos II y con él se terminaría la dinastía de Los Austrias. Son los tiempos llamados del Antiguo Régimen y la concentración de privilegios en Nobleza y Clero. En Asturies se había sufrido en 1.694 una nueva crisis de subsistencia con bajada de población por las malas co-sechas, hambre y epidemias. El concejo de Nava tiene unos 500 vecinos y unos 1.800 habitantes. Villamartín d'Abajo pertenece a la parroquia de S. Bartolomé de Nava. El santuario de la Virgen de los Remedios goza de mu-cha celebridad y es un foco de peregrinación. Por el lugar discu-rre el Camino Real, Camino de Santiago, transitado por viajeros y peregrinos. En las cercanías se encuentran las capillas de Santa Catalina, San Blas, San Pedro, Nuestra Sra. de la Soledad.

En una casona de Villamartín de Baxo un escribano de la épo-ca redacta un acta:

“ En el lugar de Villamartín

d’Abajo, concejo de Nava, a

29 días del mes de enero de

1697, .......... parecieron pre-

sentes Juan del Pidal y Cata-

lina La Rivaya su mujer, y

María del Pidal viuda de

Martín Mañana, difunto, y

hermana de dicho Juan del

Pidal, y todos vecinos de este

dicho lugar........dijeron que

como mejor pueden y el de-

que esté decente para cele-

brar en ella el Santo Sacrifi-

cio de la Misa para dicho

día..............y después de fa-

bricada para que esté siem-

pre jamás manteni-

da ..................le dan y do-

nan........”

Siguen en el Acta de funda-ción los nombres de las propie-dades que dan a la Capilla, con su extensión, sus linderos y lo que rentan al año para manutención del que sea su capellán.

Son fincas que aún hoy reco-nocemos en Cortina, Ribuli, llosa de S. Pedro, El Cotayu, Les Valli-nes (incluye un molino), y sobre todo muchas en la llosa de S. Miguel que abarcaba la llosa

recho dispone es su voluntad

el fundar como por la pre-

sente fundan una capellanía

que ha de ser colativa y títu-

lo de SANTA ROSA DE VI-

TERVO la cual se obligan

con sus personas y bienes

muebles y raíces presentes y

futuros a su costa y espen-

sas.......... a la hacer y fabri-

car en este lugar en territo-

rio suyo propio y precedida

licencia del ordinario ecle-

siástico del Obispado, dentro

de 2 años contados desde el

día de S. Miguel en setiem-

bre venidero y para dicho

día se obligan a la tener aca-

bada y perfeccionada para

En Villamartín de Baxo a finales del siglo XVII

La capilla de Santa Rosa

Estado actual capilla de San Pedro. Parecida en forma y tamaño de-bió ser la de Santa Rosa

Page 9: Revista El Glayíu Num 24 Fiestes d´El Remediu 2012

El Glayíu Nu 24 Fiestes d’El Remediu 2012 9

actual desde El Fomiguel a Les Rabes. En total unos 50 días de bueyes que producen carros de yerba, fanegas y copinos de castañas y pan (escanda). Des-de comienzos de siglo se está difundiendo el cultivo de maíz en Asturies, pero aquí aún no se cita. El de la pa-tata será bas-tante más tar-de.

La mayoría de los terrenos lindantes que citan pertenecen en aquella época al convento de S. Pelayo (Oviedo), a la capi-lla de Sambrás, a la de Santa Catalina, a la de S. Pedro, al san-tuario de La Virgen de los Reme-dios y menos a otros propietarios del lugar.

La Capilla de Santa Rosa se fabrica en un castañedo junto al cruce de caminos, entre el camino a Cuñella y la fincona que está por encima. En ella se obligan a poner también una imagen de Santa Eugenia y otra del Santísimo Cristo con su cruz. Deben decirse al menos 10 mi-sas rezadas al año. El Capellán debe ser presbítero y tener más de 24 años.

¿Quiénes son Los Pidal? Una familia de hidalgos medianos propietarios de tierras que tenían seguramente su casona en la finca que así se llama ahora, La Casona, junto a la bolera en El Castañéu. Hace pocos años se allanó la hondonada que debió coincidir con el subsuelo de la

prestigio social y su influencia en la sociedad fuertemente jerar-quizada y estamentalizada de la

época.Con el tiem-po se funda en la capilla otra Cape-llanía, la de El Sagrado Corazón de Jesús, cuyo patronato rige la fami-lia Centi (de Siero) y lle-ga a tener propieda-des en los

alrededores . A comienzos del S. XIX la Capellanía de Santa Rosa tiene por capellán a D. Jerónimo Faya y los derechos del Patrona-to están en la familia Mañana. La línea directa de Los Pidal ya se ha extinguido.

En 1.843 un descendiente de los Mañana vende Capilla y sus numerosas propiedades a J. Bautista Pacho y Bernardo de la Vega. La capilla ya no tiene ca-pellán y apenas presta servicios eclesiásticos. Comienza su final. A comienzos del s. XX está derruí-da. Hacia 1.960 desaparecieron los últimos restos de cimentación.

En este proyecto de Los Pidal se incluían palabras grandilo-cuentes, ... “ para siempre

jamás”... “perpetuamente”... 2012. Sólo nos queda el nom-

bre de ese lugar, Santarrosa en El Castañéu, los recuerdos que ahora recuperamos y las tierras que siguen ahí, muchas identifi-cables con el mismo nombre aunque distintos dueños.

Roberto Vega

casona y remontándonos a la primera mitad del siglo pasado aún quedaba en la memoria po-

pular quien relacionaba casona y capilla. El apellido o lugar de Los Pidal aparece documentado en Villamartín d'Allende y luego Villamartín de Baxo desde el siglo XIV.

Juan del Pidal y Catalina tie-nen un hijo ausente; otro, Domin-go, es protagonista también puesto que tiene órdenes meno-res y quieren llegue a presbítero para ser el capellán de la nueva capellanía; además una hija lla-mada Serafina. La viuda María del Pidal no tiene hijos.

Juan y Catalina se reservan para sí el Patronato de la Cape-llanía, es decir la propiedad de sus bienes y la potestad de nom-brar el Capellán, y el derecho a transmitirlo a sus descendientes.

Sin duda existirían fines religio-sos en la construcción de la ca-pilla, pero no cabe duda que al lado del Camino Real, Camino de Santiago, en aquellos tiem-pos de fuerte religiosidad, dona-ciones y limosnas, era una fuente de ingresos que se aseguran pa-ra su familia, sin olvidarnos del

Page 10: Revista El Glayíu Num 24 Fiestes d´El Remediu 2012

El Glayíu Nu 24 Fiestes d’El Remediu 2012 10

Últimamente tengo mui poco que dicir. Pa qué. Nun me gusta quexame y menos nestos tiem-pos: les llamentaciones y los ayes valen pa desfogase un ratiquín, pero al empar alimenten l’angustia propia y aburren a la qu’ escucha. Que tamién tien lo suyo que contar. Que tampoco-y punxeron una alfom-bra de roses pa caminar pente esti absurdu em-boláu. Los llantos son amigos d’ilesies, les quexes de curanderos y l’autocompasión de te-rapies. Un suspiru, una llárima, un glayíu, de cuando en cuando, has-ta pueden ser sanos, en cuantes qu’espresión del mal que se nos mete per dientro y que nun hai vacuna que lu repela. Pero nestos tiem-pos, cuando’l nivel d’agresión a los derechos llaborales, sociales, personales y colectivos ye una constante al alza, nun se pue responder con llamentos. Sí con palabres. Sí con acciones. Y digo qu’últimamente tengo poco que dicir porque nun quie-ro dicir lo qu’había dicir. Nun quiero verbalizar lo que la lóxica me dicta, lo que la razón, la que nun ta separada de la emoción, me insinúa. A lo primero (va tres o cuatro años) lleía tolos artículos d’economía, intentaba enten-delo. Agora, cuando tol mundo anda tres de los vaivenes de la prima de riesgu, yo yá toi cuasi

esperanza. Escaézse-yos comen-tar que les vides más llargues son les regalaes, les allanaes pol bon dineru, y non les del mineru, la llimpiadora o el albañil. Éses son más curties, son hasta rentables: tola vida cotizando y pocu gastu públicu. El negociu ye redondu. Y después ta lo otro. La xente de

la minería nun acepta callando l’aparente ine-vitabilidá del desastre. Pide que se cumplan los alcuerdos porque, si se llega a un alcuerdu y ésti nun se cumple, ¿qué te queda? ¿Con quién vas tratar y de qué ma-nera? Llámenlos terroris-tes, asina, a lo xó. Y a ver: “terrorismu”, según la Real Academia de la Llingua Española signifi-

ca “dominación por terror” y “socesión d’actos de violencia executaos pa esparder el terror”. Préstame tamién, por concisa y clara, la definición que da l’Academia de la Llingua Asturia-na: “Usu de la violencia y del mieu (pal llograr oxetivos políti-cos)”. Creo que ta bien claro quién tien la mayor participación nel terror y la violencia y quién la ta usando ensin contemplaciones “pal llograr oxetivos políticos” y económicos: dende la violencia más evidente de les fuerces “de seguridá” reprimiendo salvaxe-mente cualquier protesta ciuda-dana, hasta toles midíes políti-ques y económiques que te me-ten el mieu nel cuerpo un día sí y

convencida de que ye namás un instrumentu (la prima). Un ins-trumentu de distracción masiva. Les causes d’esti engedeyu nun son nueves: va pa más de diez años que se denunciaron nel Movimientu Anti-Maastrich, nel antiglobalización o na crítica a la entrada nel euru. Tamién vie-

mos va unos años lo que fixo’l FMI n’Arxentina: arramplar con tolo público, mentes la banca robó les perres a la xente. Y la clas política nun escuende de-masiao los sos oxetivos: esfarra-plar los servicios públicos, privati-zalos, pa que sían los sos amigui-nos y amiguines los que faigan negociu de la salú, de la educa-ción, de l’atención a les perso-nes dependientes (y a costa del dinero públicu, qu’esi nun va a desapaecer, simplemente va dir directu a manes privaes). Y pa enriba con mano d’obra escla-vo. Dicen que si tenemos una es-peranza de vida mui llarga y allarguen la edá pa retirase. Y oi, hasta parez que ye pecáu tener

Y a mi qué la to prima

Page 11: Revista El Glayíu Num 24 Fiestes d´El Remediu 2012

El Glayíu Nu 24 Fiestes d’El Remediu 2012 11

otru tamién. Mieu a perder el trabayu, mieu a nun volver a to-palu, mieu a nun poder pagar la hipoteca, mieu a quedar na cai, mieu a que te dean d’hosties y/o te detengan cuando te manifies-tes, mieu a que nun haya futuru pa les criatures nueves, mieu a ponese mala (y nun poder finan-ciar les melecines, y nun ser pro-ductiva pa siguir alantre), mieu a nun poder estudiar, mieu a ser una bisarma humana, mieu a que continúen cola escalada d’amenaces (que se cumplen). ¿Hasta ónde pueden siguir? La historia enséñanos (guerres, na-zismu, fascismu, totalitarismos…) que los sistemes autoritarios lo primero que trespasen ye la vida humana, y que’l siguiente pasu ye la tortura: por condena a la miseria, por violencia directa, por crear cárceles tamañu ciudá mediana, por esperimen-tos delirantes en carne humana (y viva a ser posible). Personalmente, pa defende-me del mieu, avezo a inxerir una dieta rica n’omega tres y fierro: pescao azul, brócoli, espina-ques… Como Popeye. Pa tar fuerte. Dicen que ye bono pal celebru, pa que nun se debilite y nun caer na depresión. Pa man-tener la cabeza alta y que nun me dea la llorera cada vienres. Tamién se m’ocurren idees, pa-sionales y racionales. Les pasionales son les de la rabia, les que tol mundo conoz. Les racionales, por llamales de dalguna manera, en cuenta del camín de la venganza directa, dicen que taba guapo dar la vuelta a la tortiella: que toes eses élites polítiques y económiques que nos piden que nos sacrifi-quemos por elles, traguen la

mos unes cuantes bones. Por-que, como una bola de nieve que baxa pel monte, si nun l’apares a lo primero, faise cada vez más grande y acaba estra-payándote. Como un sapín na carretera. Yo, polo menos, nun-ca tuvi vocación de sapu. Y que conste que nun tengo nada contra los sapos, qu’hasta cuan-do yera neña teníemos ún nel portal de casa, Pepe, que nes nueches de branu facía “tip, tip” dientro d’una madreña. Pero nací persona. Y, por muncho qu’esti sistema lo intente, nun se m’acaba de quitar.

Beatriz R. Viado

mesma receta. Dexales vivir con 600 euros; poneles a trabayar diez hores diaries; qu’aguanten a un/a xefa incompetente que les mangonee y-yos escatime’l xustísimu (por pequeñu) salariu; que nun tengan families numbe-roses, porque nin siquiera tán los tiempos pa ser una unidá unifa-miliar; qu’arrastren dolores y achaques porque nun tienen tiempu y/o dineru pa permitise’l luxu de la salú; qu’echen maña-nes nel INEM pa que-yos digan too a lo que nun tienen derechu. Y asina… Será por idees. Ésta val pa esbozar una sorrisa de revancha. Pero seguro qu’ente toes tene-

Page 12: Revista El Glayíu Num 24 Fiestes d´El Remediu 2012

El Glayíu Nu 24 Fiestes d’El Remediu 2012 12

Sí, los niños de mi época, mis amigos y yo, nos bautizamos en la borrachera entre los 9 y los 12 años. El progreso conlleva en mu-chas ocasiones el borrado de la historia y por ello pienso, que po-cos saben a estas alturas, que la llegada del Plan Redia y por en-de, el ensanchamiento y mejora de nuestra carretera nacional (N-634), se llevó por delante las ca-sas de Sebastiana y de Kilo, si-tuadas en el mismo cruce. Aquilino Redondo(Kilo) era uno de esos personajes singula-res que dejan huella. A pesar de sus problemas físicos, limitaciones de movilidad, no impedían su permanente buen humor y su predisposición a contar historias, aunque ya por aquel tiempo me parecía la existencia de alguna mentirijilla. A nivel personal me producía gran respeto y procuraba hacer-le la pelota, porque sabía que era uno de los varios confidentes que mis padres tenían en El Re-mediu para vigilar que los tres hermanos tuviésemos un com-portamiento correcto. Corrían los años 50 cuando uno de los máximos terratenien-tes decidió vender la madera de sus fincas y con ello, desde La Carretera General hasta Les Pe-ñes del Rebollalín quedó "desplumáu" El Remediu. Una vez más, no puedo olvidar el impac-to desastroso en el entorno de El Cantu con árboles centenarios, robles y hayas principalmente.

entrada a la escuela era a las dos y serían las dos y media, cuando en medio de un gran jolgorio nos dirigíamos a la es-cuela y de repente vemos que venía a buscarnos nuestro maes-tro D. José(El Pato), con una ca-ra que no hacía presagiar nada bueno Efectivamente, llegamos y, al igual que la película de Berlanga "Todos a la cárcel", nosotros to-dos de rodillas. Tras unos minutos de tensión, una cascada de risas se produjo, lo que llevó a D. José a coger la cuadrada y poco ca-riñosa regla y dar los correspon-dientes reglazos al primero y al segundo, pero viendo que no conseguía aplacar las risas, cambió de actitud y oliendo al tercero y al cuarto se incorporó y desde el centro de la tarima, so-lemnemente dijo: !!! Coooncho, están borrachos ¡¡¡.

Celestino Vega González

Pero Kilo necesitaba leña pa-ra su cocina y entonces se le ocurrió organizar un concurso para que los niños compitiése-mos subiendo ramascos de la madera cortada desde El Rebo-llalón hasta su casa, creando un jurado cuyo único miembro era él. El premio consistía en una invi-tación en casa de Magdalena a base de higos pasos cocidos en vino tinto con azúcar y donde la pareja ganadora tendría dere-cho a una cantidad superior de higos y vino. Formó parejas equilibradas(mayor-menor) y no hubo gana-dor porque él se encargó de ca-da día cambiar los criterios de valoración (ramas más pesadas, más largas, mejor leña...). Llegado el día "d", todos fuimos al mediodía a nuestras casas con poco apetito y mucha prisa, nos esperaba Magdalena. Ante tal exquisitez, aquellos higos y aquel vino caliente y dul-ce, no nos acordamos de que la

La primera borrachera

Escueles d’El Remediu

Page 13: Revista El Glayíu Num 24 Fiestes d´El Remediu 2012

El Glayíu Nu 24 Fiestes d’El Remediu 2012 13

Page 14: Revista El Glayíu Num 24 Fiestes d´El Remediu 2012

El Glayíu Nu 24 Fiestes d’El Remediu 2012 14

Estos últimos meses han sido un no parar. La asociación de vecinos ha trabajado intensa-mente contra el proyecto de la Línea de Alta Tensión “Costa Ver-de” que pretenden nos atravie-se. Hay algunas acciones y no-vedades que merecen ser men-cionadas.

Nos hemos esforzado en tra-bajar de manera conjunta con otras asociaciones de vecinos afectadas y otros colectivos contrarios al proyecto porque estamos convencidos que el tra-bajo en equipo es el único váli-do y eficaz en esta situación. Es-to nos ha permitido avanzar de manera muy importante en al-gunos aspectos: Celebración del Día Mundial del Medio Ambiente en El Reme-diu El domingo 3 de junio se ce-lebró el Día Mundial del Medio Ambiente en El Remediu con la participación de una veintena de agrupaciones ecologistas y asociaciones de vecinos: Celles,

ción administrativa del proyecto. A finales de marzo, se aprobó un Decreto Ley (13/2012) que sus-pendía las autorizaciones admi-nistrativas para la construcción de instalaciones eléctricas de transporte hasta que no se reali-ce una revisión exhaustiva de los proyectos. ¿En qué nos afecta? Este decreto, por el momento, no permite a Red Eléctrica obte-ner la autorización para la cons-trucción de la Línea Costa Ver-de, pero es importante no bajar la guardia. Red Eléctrica como empresa promotora del proyec-to intentará en esa revisión de-mostrar el carácter estratégico de la línea y llevar a cabo su construcción. Además, cuenta con el apoyo de la administra-ción autonómica para llevar a cabo sus objetivos.Por tanto, de-bemos estar preparados porque en el mejor de los casos, este parón supondrá solamente un aplazamiento del proyecto y no su anulación definitiva. Y en eso estamos.

Mercedes García Diez

La Madera, Serín, Valdornón, Co-llao, Bimenes y El Remediu. La protesta de este día se centró en las líneas de alta tensión y la elección de El Remediu fue inevi-table ya que somos una de las parroquias de Asturias con ma-yor número de tendidos de alta tensión. La celebración consistió en una marcha por la zona que concluyó con la lectura de un manifiesto y dio paso a una co-mida popular. La música fue una parte importante de la celebra-ción.Recaudación de Fondos para la Defensa Jurídica mediante un Bono-Rifa La contratación de un infor-me jurídico a un despacho de abogados que tiene experiencia en ganar contenciosos a Red Eléctrica Española ha supuesto la necesidad de fondos. Por este motivo, las asociaciones involu-cradas estamos vendiendo bo-nos-rifa a 2 euros donde se obse-quia con un número válido para el sorteo de un viaje a canarias de 7 días (incluyendo vuelos, traslados aeropuerto-hotel, es-tancia en hotel de cuatro estre-llas con pensión completa). El sorteo será en combinación con la lotería nacional del 15 de sep-tiembre (los bonos-rifa siguen a la venta). El dinero recaudado servirá, además, para la crea-ción de un fondo que financie los futuros gastos judiciales. Por otro lado, hay novedades importantes en cuanto a la situa-

Seguimos contra las líneas de alta tensión

Día Mundial del Mediuambiente n’El Remediu

Día Mundial del Mediuambiente n’El Remediu

Page 15: Revista El Glayíu Num 24 Fiestes d´El Remediu 2012

El Glayíu Nu 24 Fiestes d’El Remediu 2012 15

Page 16: Revista El Glayíu Num 24 Fiestes d´El Remediu 2012

El Glayíu Nu 24 Fiestes d’El Remediu 2012 16

Tien 61 años y ye un neñu. Un neñu grande. Rise como un ra-pacín y a vegaes enfádase. Pero de lo uno y de lo otro escaezse al minutu. Conmigo, non. Yá nun m’alcuerdo cuando s’enfocicó. Recíbeme siempre con una sorrisa. Ye una de les coses que más me satisfái nos últimos años. Velu sorrir ye lo más guapo. Yo

búscolo cada vez que toi con él. Cuando nun hai futuru y el pre-sente ye tan curtiu, paezme qu’hai que facelu lo más intensu posible. Dicía que ye como un neñu, un neñu que nunca pregunta pero gusta-y contestar, sobre too si sabe la respuesta. Nun tardé en decatame que’l trucu pa consiguilo taba nel pasáu. Cada persona, cada llugar, cada historia que reco-noz, pon-y esi xestu allegre na cara que nun tien preciu.

-¡El Rial! Y otra vegada más la risa de satisfaición. -Y na Piedra vivía Másimo y.,. -¡Vicenta! -Yá tamos na Pría. La primera casa ye la de la… -¡Eugenia! -Y al llau ta la de… -¡Leonides! –Un poquiñín pa riba, tirando pa la Llosa ta casa… -¡Pepe Manulu! -¿Cómo se llamaba la muyer? -¡Amparo, Amparo Diego! -Mirando pa casa la Eugenia y casa Leonides, ¿Quién vive allí? -Eso ye La Pría-. Dende peque-ños pa nós La Pría yera esa ca-sa. (La de los nuesos güelos). -Y dende la ventana la cocina de mio güela vese casa… -¡La Zoa! -¿Cómo se llamaba l’home? -¡Marcelo!-, diz con esa natura-lidá, con esa risa que se con-taxa. -Delantre les cases, ¿quién vivía na primera?... -¡La Belarma! -¿Y al llau? -¡Ángel y Albina! Dacuando, a la vez que se ríe, paez que colos güeyos te diz: “Tú yes fatu,¿como nun voi saber eso?”.–Nunca sintisti falar a Rogelio de la Peta y el tíu Celesto? –Nun sé, creo que sí-. Y queda seriu.-Y pegáu a casa Ángel el Ferre-ru, ¿quién vivía?... -¡La Vangelina! -¿Alcuérdeste de so madre?-. Queda calláu. –¡Si ho! Una mu-

Asina qu’una y mil veces, una semana y otra tamién, repito-y les mesmes coses que sé que-y presten. Unes veces empezamos per Ribuli y terminamos na Carretera, pasando per tolos requexos on-de hai cases. Otres facémoslo al revés. -¿ Cómo se llama la casa que ta pa riba Mondín?

-Nun m’acuerdo. - A ver: Leonardo… -¡Ribuli!, diz yá cola so risa. -¿Quién vivía en H.ueyos? -La Rosa, la Rosa El Piloñu. -Y pa baxo Ribuli ta… -¡Mondín! -Allí vivía… -digo-y -Concha la de…-¡Dulio! -Y también…Adolfo… -¡Mondín! -Y al paisanín coxu que siempre diba con dos muletes llamába-mos-y…

Futuru, presente y pasáu

Día El Remediu delantre casa Pinu

Page 17: Revista El Glayíu Num 24 Fiestes d´El Remediu 2012

El Glayíu Nu 24 Fiestes d’El Remediu 2012 17

yer a la que diba la xente cuan-do desiguaba un brazu. –Josefa, paezme que Josefa-, duda.–Sí home sí, alcuérdeste meyor que yo, ye que soi más vieyu-. Y vuelve-y la sorrisa. -Depués ta casa la tía… -¡Rosario!-, diz tan contentu. -Y apegao, casa… -¡Amparo la de Pepe El Cutu! – -Y llueu casa…- -¡Consuelo la de Leoncio! -Un poco más pa baxo ye ca-sa… -¡Segundo!. Hai que guialu, a vegaes hai que dici-y la primera sílaba d’un nome.

Y así faciendo’l recorríu per toles cases pasamos tardes y tar-des tan contentos y entreteníos, como otros falando de fútbol, de muyeres o de política. Hai diís que-y recuerdo coses que-y pasaron a él o a dalgún vecín y tamién-y presten pola vida. Estes histories y siguir recorriendo’l pueblu dexámoslo pa otru Glayíu. (¡Ah, gracies Vicente y Inacio! Yá sabéis por qué.)

Arturo Redondo Cueto

–Hubo una tiendina que llamá-bamos casa…-. Queda calláu y dices-y: “En…”, y tou contentu respuende: “¡Encarna! Casa la Encarna”. -¿Alcuérdeste cómo se llamaben los hermanos? –Másimo el carteru, La Luisa Se-gundo, Remedios la de José María, Carmina la de Aurelio… -¿Y otru home? –Nun me doi cuenta. - ¡Si ho el que taba casáu con Amparo la hermana José María’l d’Isolina!... -¿Vicente? -Si eso, Vicente como el nuestru primu.

26.532Llotería de Navidá de la AVV d’El Remediu

Pues comprar esti númberu nel práu la fiesta y depués nel Centru Social de La Pría

Colallo

tería

d’ElRe

mediu

estonu

n teva

pasar…

Page 18: Revista El Glayíu Num 24 Fiestes d´El Remediu 2012

El Glayíu Nu 24 Fiestes d’El Remediu 2012 18

En el Castañeu hay días que da pena mirar la zona de conte-nedores, toda la basura esparci-da, mal situada y trastos que no deberían estar ahí, ¡no se puede depositar basura fuera de los contenedores! , ¡ni fuera de una bolsa, si es basura orgánica!,¡ ni dejar muebles ni maderas y otros trastos ahí!, para eso el Ayunta-miento dispone de un servicio de recogida especial llamando al Tlfo.985 718 412 recoge trastos, muebles, electrodomésticos y enseres varios, te lo recoge en tu casa para que no este tirado por ahí y es gratis. No más trastos al lado de los contenedores.

Todo suma a la hora de cola-borar con el medio ambiente ya que mas del 90% de la basura que generamos se puede reci-clar desde tu hogar, también lograras aportar tu granito de arena si te animas a reciclar la basura. Aquí te explicamos cómo hacerlo. Lo primero que tenemos que preparar en nuestras casas son unos recipientes para separar. Una simple caja de cartón don-de puedes poner revistas, perió-dicos, cartas y todos los envases de cartón y papel que estén lim-

comida, pañales, restos orgáni-cos, ceniza fría, papel y plástico sucio. El vidrio es el material con el que más se ahorra en el recicla-je, no meter en el contenedor cristales de ventana ni vasos, contienen plomo, así como cor-chos y tapas de metal. En el Centro Social hay conte-nedor de aceite de cocina y pi-las para el resto de materiales hay contenedores especiales en Nava pilas, ropa, bombillas de bajo consumo, aparatos electrónicos, muebles y enseres.

El pueblo no lo heredamos de nuestros padres, lo tenemos pres-tado de nuestros hijos, cuidémos-lo.

Jorge Puente Santos

pios y que depositaremos en el contenedor azul. Para el contenedor amarillo, este es el que mas usaremos casi todo va al contenedor amarillo, en otro recipiente o bolsa me-terás todos los plásticos, los en-vases de casi todo (tetrabriks, latas, garrafas, tarrinas de yogu-res, botellas de plástico y de pro-ductos de limpieza, corcho blanco, tubos de pasta de dien-tes, sprays de cosmética, aeroso-les, envases ligeros, aluminio, ta-pas de botes de cristal, tapones de plástico, etc.) es recomenda-ble pasar por agua los envases para evitar la contaminación del reciclado. En otro recipiente ira la basu-ra orgánica el contenedor de color verde, todo lo que pone-mos en este contenedor no se recicla de ahí la importancia de separar, aquí ponemos restos de

Vamos a tener el pueblo limpio.

Cómo reciclar en casa

Page 19: Revista El Glayíu Num 24 Fiestes d´El Remediu 2012

El Glayíu Nu 24 Fiestes d’El Remediu 2012 19

Page 20: Revista El Glayíu Num 24 Fiestes d´El Remediu 2012

El Glayíu Nu 24 Fiestes d’El Remediu 2012 20

Desgraciadamente, con al-guna frecuencia, a través de los medios de comunicación, nos presentan a personajes que están siendo juzgados por críme-nes contra la humanidad, por actos cometidos, principalmente en tiempos de guerra. Ahora bien, según La Corte Penal Internacional, se concept-úa crimen contra la humanidad "cualquier acto inhumano que cause graves sufrimientos o aten-te contra la salud mental o física de quien los sufre, cometido co-mo parte de un ataque generali-zado o sistemático contra una población civil". La presente crisis económica ha hecho que se empiece a hablar, eso sí muy tímidamente, de otros crímines contra la humanidad: los econó-micos. El enorme sufrimiento de millones de familias por la pérdi-da de derechos fundamentales como el trabajo y la vivienda, que les aboca a la pobreza, está creciendo de forma imparable.

Mientras tanto tenemos que asistir a una información que nos presenta a los mercados como responsables. Por cierto, estos mercados de muy mal carácter porque a la mínima se nos enfa-dan. Nos parece pueril, por lla-marlo de una forma suave, que-darse con esa información. Detrás de los mercados hay ins-tituciones concretas que defen-dieron la liberización de los mer-cados financieros y ejecutivos y empresas que se beneficiaron de los excesos del mercado du-

dad y no viceversa. Es curioso que sólo un país, no precisamen-te grande como Islandia, persi-guió a los responsables de la cri-sis y se negó a inyectar dinero público a sus bancos.

Como España es diferente y somos muy dados a poner "el raposu" a cuidar de las gallinas, entre otras cosas no muy presen-tables, hemos premiado al máxi-mo representante en España de Lehman Brothers hasta su quie-bra en 2008 con un sillón en la mesa del Consejo de Ministros.

Que venga Dios y lo vea.

Celestino Vega González

rante el boom financiero. Empre-sas como Lehman Brothers o Goldman Sachs, bancos que permitieron los créditos basura, auditoras que supuestamente garantizaban las cuentas de las empresas y personas como Alan Greenspan, jefe de la Reserva Federal norteamericana, que se opuso a la regulación de los mercados financieros.

Al igual que en su día se crea-ron instituciones y procedimien-tos para perseguir los crímenes políticos contra la humanidad, la situación actual nos exige con urgencia que hagamos lo mismo con los crímenes económicos y que de una vez por todas regu-lemos los mercados para que se pongan al servicio de la socie-

Los otros crímenes

Page 21: Revista El Glayíu Num 24 Fiestes d´El Remediu 2012

El Glayíu Nu 24 Fiestes d’El Remediu 2012 21

Ensin dulda Xovellanos fue un de los asturianos más influyentes na Hª d'Asturies y tamién de la España del so tiempu. Pensaor, escritor, políticu, d'espíritu refor-maor, colos sos ensayos so agri-cultura, mines, t resporte, economía, política, dellos sobre Asturies, punxo pilancos aprove-chaos col pasu los tiempos. Xovellanos pasó pol Remediu en dalgún de los sos viaxes, naquella dómina a pie o a ca-ballu, y menciónamos nos sos papeles. Yera muy curiosu como bon illustráu y de lo que vio y escuchó tomó nota nos sos diarios de viaxes y dexó coses escrites como estes que pongo ente comines y lletra negruca. Lo que va darréu ye del 3er viaxe que va de Xixón, pol norte, nuna espedición de mines pa facer un informe sobre'l carbón, situación y perspectives de consumu. Por cierto que'l so informe valió pa que se lliberalizase parcialmente en 1793 la esplotación del car-bón. Nesti día, 19 de setiembre de 1.790, sal de la posada nueva de Centi, na Pola Siero y …

“ ...a dormir a Nava. Buena cosecha de pan en todas partes, y abundan-tísima de castaña, pero es-casísima de maíz, aunque en los concejos de Nava y Gijón hay heredades buenas; menos mala en los altos que en la vega; poca yerba y corta, aunque de mucha

Nava a ver una hermana que vive’n palaciu Villabona.

“...montañas cónicas de piedra caliza con grandes derrumbamientos a una y otra banda; forma de cráter por bajo de la fuente de la Marrana hacia Villamartín de Abajo. ... vistas de los dos Sariegos desde el divisorio de este concejo y el de Nava; vista del Arbazal por la parte de acá, y del famoso pozo de Sariego, el muerto, en un prado de D. Francisco Valvidares; vista a la dere-cha en la capilla de la er-mita del Remedio, bello y frondosísimo sitio. Se corre por la parroquia de Nava, territorio frondoso, fértil y bien cultivado. Llegamos a casa de mi hermana Doña Catalina a las diez y media, perdiendo varias veces el camino.”

(3) El cráter que diz Xovellanos nun dexa de ser una dolina que pue vese tovía nos praos que tan per baxu la fuente Llaguna, La Mar-rana, y pudieren ser l’orixe del nome Llaguna nun tiempu que tuviere cegada la dolina.

Roberto Vega

sustancia , como en año seco. En todo el camino gran cantidad de pértigas que conducen sobre la cabeza hasta niñas de siete años.” ... “Antes y después de Nava, grandes hayas en El Reme-dio, y hermosas; de la Pola allí, legua y media mortal; árboles grandes, robles hue-cos; dentro de ellos, castaños, fresnos, acebo.” “ ... se trata de quitar de Nava el monje-cura y di-vidir la parroquia en tres; está ya mandado por El Rey, y lo ejecuta El provisor con audiencia de interesados: un cura en Nava, otro en El Remedio, otro en Tresali.”

(1) El pan al que se refier Xovellanos ye centeno y escanda.

(2) Tenía razón Xovellanos no que diz de dividir la parro-quia, pero tardó más de 100 años en cumplise.

Xovellanos tien muncha rel-lación con Nava y ya nel 1.757, a los 13 años, l’obispu impúso-y la 1ª tonsura pa ser presentáu como beneficiáu simple diaconil de la iglesia de Nava porque una tía suya, Isabel Xove Ramírez Xovellanos yera Abadesa del conventu de Nava y tenía’l De-rechu de presentar el párrocu y los beneficiaos. Esti otru viaxe ye`l sestu, un 6 d’agostu, y va de Xixón pol Puertu Campu, Sariegu, El Reme-diu pa S. Sebastián, pasando per

Gaspar Melchor de Xovellanos Un illustráu del sieglu XVIII n’El Remediu

Fuente Llaguna-La Marrana

Page 22: Revista El Glayíu Num 24 Fiestes d´El Remediu 2012

El Glayíu Nu 24 Fiestes d’El Remediu 2012 22

La Nueva Castaña

LOCAL

PSOE NAVA El ex Edil ¿Socialista? Claudio Escobio devolverá parte de los ingresos per-cibíos durante’l so mandatu. Según informaciones llegaes a esti mediu, Escobio después d’una llarga reflesión decatóse de que yera inmo-ral dafechu que les vecines de Nava-y pagaremos un sueldu abondo su-perior al que perciben los sos em-pleaos. “Nun entiendo por qué co-braba más qu’un de los mios obreros, taba enquivocáu, nun me daba cuenta”, declaró.

CIENCIA

VACUNA EN DESARROLLU Según un estudiu de la Universidá de Melendreros, la esperada vacuna escontra la estupidez humana nun va ser posible hasta el sieglu XXXIIIV. El xefe del equipu d’investigación Josechu Letón aseguró a esti mediu que nel añu 3.800 ye más que posi-ble que la humanidá nun exista y poro va ser muncho más cenciellu’l desarrollu de la vacuna. Miestres tan-tu l’equipu del Dr. Josechu Letón propón una estaca de maera pa calmar la enfermedá.

ECONOMÍA Y LLABORAL

REFORMA LLABORAL Les dos últimes reformes llaborales que’l PSOE impulsó y aprobaes el 9/9/2010 y el 10/6/2011 nun yeren en serio. Según un portavoz socialista: “Nosotros ya sabíamos qu’anque enforma agresives pa la clase traba-yaora nun recortaben tolo que qui-siéramos. L’oxetivu namás yera picar al PP a ver si tenía güevos a facer una tovía peor”. Según comentarios del mesmu portavoz, dende’l PSOE reconocen l’esfuerzu del PP: “tamos orgullosos del nuesu gobiernu”

LA LLUZ PUE SUBIR UN 40% La comisión nacional de enerxía propón que la lluz suba un 40% pa facer frente al costu de la produc-ción. Dende dicha comisión recal-quen la importancia de nun confun-dir costu de producción, co-la producción de “costu” y ye que después de les polítiques seguíes en materia enerxética nun ye difícil que la ciudadanía piense que lo que-yos pasa ye que tan colocaos.

DEPORTES

LA ROJALa selección Española de Fútbol re-conoz que nun tien méritu. Los cha-vales agobiaos por tanta entrevista y tantu cuentu, quixieren acabar cola hestoria d’una vez por toes. “Nacimos con habilidaes pa facer esto, hai que entrenase pero ensin esa capacidá nun hubiéremos lle-gao tan arriba. Además tenemos sueldos millonarios, cobramos primes desorbitaes y defraudamos a hacienda” Poro dende la AEFM (Asociación Española de Futbolistes Millonarios) reclamen admiración y respetu pa les que se llevanten tolos días a les 6 de la mañana a trabayar por una miseria. Eso si ye esfuerzu y superación y non lo nuestro.

Arturo Redondo Viado

NACIONAL

RAJOY INVOCA AL DEMONIU Mariano Rajoy invocó ayer tarde al demoniu mientres asistía al cursu d’Inglés nel que se matriculó pa su-perar les sos dificultaes cola llingüa Inglesa. Mariano intentó pronunciar la fra-se I’ll be back on Sunday”, pero non algamó’l so oxetivu y entamó a soltar toa una riestra de pallabres incom-prensibles. Según la profesora Dolo-res Fuertes “Falaba como al revés y púnxose tou coloráu, dementres emitía soníos muncho más paecíos al Llatín qu’al Inglés”. Al tiempu apae-ció na estancia una cabra colos güeyos coloraos y un fuerte golor a azufre.La profesora Dolores Fuertes co-mentó con esti mediu que nun ye’l primer sucesu que sufre na so clase, sin dir más lloñe, la selmana pasada Cristóbal Montoro tuvo a puntu d’abrir una brecha interdimensional al intentar escribir “Google” na piza-rra.Dende’l gobiernu plantéase la posi-bilidá de poner a la cabra como 2ª ministra de economía.

REPRESIÓN SEGÚN INGRESOS Los cuerpos de seguridá del estáu aseguraren en rueda de prensa que nun van siguir consintiendo la repre-sesión que se ven obligaes a exercer de manera indiscriminada escontra la ciudadanía en llucha polos sos drechos. Según representantes poli-ciales nun tien xacíu nengunu l’exerciciu de la fuerza ensin conside-rar la situación del que tienes enfren-te, poro a partir d’agora namás s’enfrentarán a paraes de llarga du-ración, indixentes, y persones con movilidá limitada. “Asina vamos dis-frutar lo mesmo pero con un criteriu”, aseguraren.

EL REI ABDICA EN FAVOR DE GEORGIE DANDepués de les últimes tropelíes del monarca y enfotáu en que la monar-quía perdure como garante de que la transición nunca esistió n’España, la casa Real propón como rei al fa-mosu cantante. Según el responsa-ble de la mesma, al cantante nun-y presta matar elefantes nin calcala fuera del matrimoniu, además los sos

ingresos non proceden d’escuros negocios sinon de la venta d’ésitos veraniegos. Dende la Zarzuela tan convencíos de que con esti cambiu la imaxen de la monarquía meyorará enforma. Per otru llau Felipín ante la posibilidá de tener que ponese a trabayar (si topa onde) declaró enfuruñáu a esti mediu: “Esto nun ye lo que falé con papa”.

Nu 23.517 añu 353 A.C

El diariu de les noticies imposibles.

Page 23: Revista El Glayíu Num 24 Fiestes d´El Remediu 2012

El Glayíu Nu 24 Fiestes d’El Remediu 2012 23

Clara Rosa Quintana

Page 24: Revista El Glayíu Num 24 Fiestes d´El Remediu 2012

� �