> e komen langs Megève en willen even dit stadje verken- nen, dat ook wel het Saint-Tropez van de Haute-Savoie wordt genoemd. Dames paraderen er in dure bontjassen en stappen winkels van Gucci en Yves Saint Laurent binnen, nadat ze net met een Porsche Cayenne zijn afgezet. Het meest overdadige is een kerstboom buiten, volgehangen met Swarovski- kristallen. We hebben het niet zo op al dit uiterlijk vertoon en maken dat we wegkomen. De Espace Diamant begint pas bij het vijf kilometer verderop gelegen Praz-sur-Arly, dat gelukkig een en al gemoedelijkheid uitstraalt. Het prijspeil is hier normaal, dus zo’n 40 procent lager dan in Megève. Gelukkig, wintersport is al duur genoeg, vinden we. Aangekomen in Praz-sur-Arly, vinden we al snel een prachtig plekje op de camping Les Prés d’Arly, dat vlak bij de liften en de pistes ligt, ideaal dus. De volgende ochtend worden we gewekt door de eerste zonne- stralen, die over de bergkammen prikken en de flanken in een gouden gloed zetten. Na het ontbijt kunnen de stoeltjes al uit de garage en verdrijft de zon het laatste restje slaap uit onze ogen. Wintersport is echt afzien... Een heftig, sissend geluid doet onze hond verschrikt de camper in vluchten. Wat is hier aan de hand? Het antwoord laat zich al snel zien: twee, drie, vier reusachtige ballonnen stijgen vlakbij boven de bomen uit. Majestueus klimmen ze in de azuurblauwe lucht omhoog, af en toe de stilte verstorend met het uitstoten van een gasvlam. Kriebels in de buik Begin januari vindt jaarlijks in Le Praz een internationaal ballonfesti- val plaats, waar ballonvaarders uit heel Europa elkaar ontmoeten. We haasten ons naar de ballonweide en daar wordt een aantal ballonnen klaargemaakt voor vertrek, een kleurrijk spektakel. We maken kennis met Stephane Vasseur, die vol trots vertelt dat hij sinds vier jaar erkend pilote is en zijn eigen ballon heeft, samen met twee vrienden, die hem assisteren bij de ballonvluchten. Na enig heen en weer gepraat is hij bereid ons mee te nemen in zijn mandje. Verrassende vormen Wintersport in de Espace Diamant Tekst en foto’s Leo van Dooren Wintersport met de camper is voor ons gesneden koek en we hebben in de loop van de jaren al heel wat gebieden ontdekt. In de Espace Diamant zijn we echter nog niet geweest. We ontdekken er verrassende vormen van sneeuwpret. W NKC Kampeerauto nr. 2/2014 | 59

Verrassende vormen - Savoie Mont Blanc · de onvermijdelijke kriebels in de buik. Na een uur zet Stephane de landing in, die nog best lastig is, omdat er in dit landschap weinig ruimte

• >

e komen langs Megève en willen even dit stadje verken-nen, dat ook wel het Saint-Tropez van de Haute-Savoie wordt genoemd. Dames paraderen er in dure bontjassen en stappen winkels van Gucci en Yves Saint Laurent

binnen, nadat ze net met een Porsche Cayenne zijn afgezet. Het meest overdadige is een kerstboom buiten, volgehangen met Swarovski-kristallen. We hebben het niet zo op al dit uiterlijk vertoon en maken dat we wegkomen. De Espace Diamant begint pas bij het vijf kilometer verderop gelegen Praz-sur-Arly, dat gelukkig een en al gemoedelijkheid uitstraalt. Het prijspeil is hier normaal, dus zo’n 40 procent lager dan in Megève. Gelukkig, wintersport is al duur genoeg, vinden we.Aangekomen in Praz-sur-Arly, vinden we al snel een prachtig plekje op de camping Les Prés d’Arly, dat vlak bij de liften en de pistes ligt, ideaal dus. De volgende ochtend worden we gewekt door de eerste zonne-stralen, die over de bergkammen prikken en de flanken in een gouden gloed zetten. Na het ontbijt kunnen de stoeltjes al uit de garage en

verdrijft de zon het laatste restje slaap uit onze ogen. Wintersport is echt afzien...Een heftig, sissend geluid doet onze hond verschrikt de camper in vluchten. Wat is hier aan de hand? Het antwoord laat zich al snel zien: twee, drie, vier reusachtige ballonnen stijgen vlakbij boven de bomen uit. Majestueus klimmen ze in de azuurblauwe lucht omhoog, af en toe de stilte verstorend met het uitstoten van een gasvlam.

Kriebels in de buikBegin januari vindt jaarlijks in Le Praz een internationaal ballonfesti-val plaats, waar ballonvaarders uit heel Europa elkaar ontmoeten. We haasten ons naar de ballonweide en daar wordt een aantal ballonnen klaargemaakt voor vertrek, een kleurrijk spektakel. We maken kennis met Stephane Vasseur, die vol trots vertelt dat hij sinds vier jaar erkend pilote is en zijn eigen ballon heeft, samen met twee vrienden, die hem assisteren bij de ballonvluchten. Na enig heen en weer gepraat is hij bereid ons mee te nemen in zijn mandje.

Verrassende vormen

Wintersport in de Espace Diamant

Tekst en foto’s Leo van Dooren

Wintersport met de camper is voor ons gesneden koek en we hebben in de loop

van de jaren al heel wat gebieden ontdekt. In de Espace Diamant zijn we echter

nog niet geweest. We ontdekken er verrassende vormen van sneeuwpret.

W

Tétras is het hard

werken om de camper

sneeuwvrij te houden.

Veel geblaas en vuur zorgen ervoor dat de kolos binnen een kwartier overeind staat en even later kunnen we instappen. Stephane beroert de gashendel en weldra verliezen we het contact met de aardbodem, een heer-lijke en tegelijk angstaanjagende ervaring. Het zweven boven deze wondere witte wereld is fascinerend en we genieten dan ook volop van onze luchtdoop, ondanks de onvermijdelijke kriebels in de buik. Na een uur zet Stephane de landing in, die nog best lastig is, omdat er in dit landschap weinig ruimte is om te manoeuvreren. Door knap teamwork loopt het echter goed af, waarna de bal-lon kan worden ingeladen, een vermoeiend klusje. Terug in de camper heffen we het glas op ons avontuur en de baptême.

Heerlijk gevoelOp de piste zien we de volgende dag een aantal mensen afdalen, zittend op een soort miniski met handvat, boch-ten makend als echte skiërs. Daar moeten we meer van weten. We spreken instructeur Patrick aan en hij vertelt ons dat dit een van de nieuwste ontwikkelingen is op het gebied van sleeskiën en dat er zelfs officiële wedstrijden worden gehouden. We huren er een en proberen het eerst uit op een blauwe piste: piece of cake!De afdaling van de hoogste, rode piste is sensationeel. Zittend, vlak bij de grond, met de armen en benen los, zoeven we naar beneden en voelen geen moment angst, want de controle is groot en de keren dat het misgaat, geven alleen maar plezier, omdat de afstand tot de grond slechts centimeters bedraagt. Heerlijk gevoel, gaan we vaker doen.

WinterspelenLe Praz is bijzonder sneeuwzeker, ondanks de relatief lage ligging op 1.100 meter hoogte. Het gebied bevat maar liefst 185 kilometer aan pistes, onderling verbonden door liften en gratis skibussen. Ook de wandelaars en langlau-fers, hier ski de fond genoemd, kunnen hun hart ophalen, terwijl de skipistes vrijwel geheel onder de bomengrens

liggen, dus lekker luw. De skidorpen zijn nog behoor-lijk authentiek en de voor de hooggelegen Franse

ski gebieden kenmerkende lelijke hoogbouw ont-breekt hier totaal. Zelfs nieuwe chalets en hotels zijn opgetrokken in traditionele stijl, met veel hout. We wanen ons in het gemütliche Oostenrijk.

Na een week Le Praz verhuizen we naar het op 1.650 meter gelegen Les Saisies, dat in 1992 het

decor vormde voor de Olympische Winterspelen. Hier werden de cross country en de biathlon afgewerkt. Ook hier is weer veel met hout afgewerkte laagbouw

en het dorp ademt ondanks de drukte en de vele

winkels een en al wintersportpret uit.

We gaan niet op de camperplek

staan, omdat deze erg vol is en geen stroom heeft, maar rijden door naar de buiten het dorp gelegen camping Le Grand Tétras.We worden verwelkomd door Marie Pierre, die ons een plek wijst en ons meteen atten-deert op de gratuit vin chaud die om zes uur aan alle campinggasten geser-veerd wordt. Een mooie gelegenheid om de buren te leren kennen en ons Frans bij te spijkeren, want buitenlanders zijn op deze kleine, knusse camping niet te bekennen. Wij zijn de enige étrangers.Die nacht valt er een kleine veertig centimeter verse sneeuw, dus dat is eerst travailler comme un cheval om de camper sneeuwvrij te maken. Als tegen koffietijd de zon begint door te prikken, gaan we op weg om de omgeving te verkennen.

Echte olympiërsLanglaufen is niet zo ons ding, maar omdat we de olym-pische piste toch graag willen verkennen, vragen we bij het Office du Tourisme naar een cursus langlaufen nieuwe stijl, dus met de moderne schaatstechniek. Onze instruc-teur Jaques leert ons de fijne kneepjes van dit schaatsen op ski’s en zegt ons dat we ook kunnen schieten op de originele biathlonbaan. Of we dat willen? Na de nodige uitleg in verband met de veiligheid liggen we weldra op een mat en richten we het vizier op het piepkleine doel, vijftig meter verderop. Dat valt nog behoorlijk tegen! Ons respect voor de atleten die hier met een hartslag van 180, liggend, knielend en staand doelen moeten raken om zo extra strafrondjes te ontlopen, groeit met de minuut. Na elke rake treffer en een formidable! van Jaques, groeit ons ego en wanen we ons echte olympiërs.

Bloedstollende minutenWe oefenen nog een uurtje op het schaatsen en zoeken vervolgens doodvermoeid een van de vele restaurantjes op. De fondue Savoyarde, die we hier eten, smaakt voor-treffelijk en de apremont-wijn maakt het feest compleet.Les Saisies maakt uiteraard deel uit van de Espace Diamant en het is heerlijk dat de camping pal aan de piste ligt, zodat we onze ski’s naast de camper kunnen onderbinden en na een vermoeiend dagje, zo de warme camper in kunnen. Natuurlijk maken we ook kennis met de nieuwste attractie in Les Saisies, de Mountain Twister, een combinatie van een bobbaan en een achtbaan, prach-tig aangelegd in het bestaande landschap. Na een paar bloedstollende minuten komen we weer veilig beneden en moeten we terug naar de camping, want morgen gaan we weer op weg.Twee weken in de Espace Diamant, het waren twee heer-lijke weken... on reviendra!

terwijl de skipistes vrijwel geheel onder de bomengrensliggen, dus lekker luw. De skidorpen zijn nog behoor-

lijk authentiek en de voor de hooggelegen Franse skigebieden kenmerkende lelijke hoogbouw ont-breekt hier totaal. Zelfs nieuwe chalets en hotels zijn opgetrokken in traditionele stijl, met veel hout. We wanen ons in het gemütliche Oostenrijk.e

decor vormde voor de Olympische Winterspelen. Hierwerden de cross country en de biathlon afgewerkt.Ook hier is weer veel met hout afgewerkte laagbouw

en het dorp ademt ondanks de drukte en de vele

winkels een en alwintersportpret uit.

We gaan niet opde camperplek

BloedstWe oefenvervolgenop. De fotreffelijk Les SaisieDiamant piste ligt, onderbindcamper inde nieuwseen combtig aangebloedstolmoeten wweer op wTwee weklijke weke

60 | Kampeerauto nr. 2/2014 NKC

• 5 6

3 4

In de Espace Diamant liggen de volgende skidorpen: Praz-sur-Arly, Hauteluce, Notre-Dame-de-Bellecombe, Flumet, Saint-Nicolas-la-Chapelle, Crest-Voland, Cohennos en Les Saisies. De pistes zijn vooral blauw en rood en prima geschikt voor gezinnen met kinderen.

Websites: www.espacediamant.com; www.valdarly-montblanc.com; www.coursdeski-savoie.fr; www.lessaisies.com; www.alpes-montgolfiere.fr; www.labellemontagne.com en www.prazsurarly.com.

Campings: www.legrandtetras.fr en www.campinglespresdelarly.com.

Camperplek in Les Saisies: sitecode 2281 op Campercontact.nl.