Kartografska podlaga: DTK 1:25 000, GURS Ra~unalni{ka obdelava: Kozjanski park LEGENDA Vidova pot Pot na Svete gore Pot na grad Bizeljsko 1 ETNOGRAFSKA ZBIRKA 2 VINOTO^ SUMRAK 3 INFORMATIVNA TABLA A 4 BALON BELA GORCA " " 5 "POTEKARJEVO" 6 JEN@URKINA HI[A 7 "MIGLI^OVA KAPELICA" 8 VINOTO^ ZAGMAJSTER 9 REPNICA TKALEC 10 P TANOV KRI É @ 11 BLA@OVA GORCA 12 ODCEP DRAMELJ[EK - [PI^EK 13 KAPELA SV. TROJICE 14 NAJMANJ[I HRAM 15 LESEN KRI@ 16 KEVDR " " 17 REJTERI^EVA DOMA^IJA 18 KAPLANIJA 19 CERKEV SV. VIDA 20 KLET KELTIS " " " " OSKARJEVO CVETKOV KRI@ OSOJNIKOVA DOMA^IJA OSOJNIKOV (HRENOV) KRI@ RAUTNERJEVA DOMA^IJA SVETE GORE " " BO@JA NOGA 21 22 23 24 25 26 27 Kolofon Izdalo: TD Bizeljsko Besedilo: TD Bizeljsko (Vesna Kunej, Polona Martini, Brigita Heberle, Martin Najger) Kozjanski park (Barbara Plo{tajner) Prevod: Ne`a Kunej Fotografije: Vesna Kunej (Photographs by) Oblikovanje/tisk: KoloRtisk Kr{ko Naklada: 3000 izvodov (Text by:) (Translated by:) (Published by:) (Designed/Printed by) Maj 2006 MARIBOR BRE@ICE 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 21 20 22 23 24 25 26 27 Parkljevec Sv. Vid

Page 1: Y K C M LEGENDA Vidova pot Pot na Svete ... - bizeljsko.si · za Slom{kovo pot. ^e bi zavili desno proti Bizeljskemu, bi nas pot vodila mimo “Oskarjevega” (21) in Jel~i~eve doma~ije

Kartografska podlaga:DTK 1:25 000, GURS Ra~unalni{ka obdelava: Kozjanski park

Izdalo: TD Bizeljsko

Kozjanski park(Barbara Plo{tajner)

Prevod: Ne`a Kunej

Fotografije: Vesna Kunej(Photographs by)

Oblikovanje/tisk: KoloRtisk Kr{ko

26 27

Parkljevec

Sv. Vid

Page 2: Y K C M LEGENDA Vidova pot Pot na Svete ... - bizeljsko.si · za Slom{kovo pot. ^e bi zavili desno proti Bizeljskemu, bi nas pot vodila mimo “Oskarjevega” (21) in Jel~i~eve doma~ije

Kaplanija

Kapelica Sv. MarjeteStara gor'ca

"kevder s pre{o l. 1900"

"gor'ce" pod Sv. Vidom

Page 3: Y K C M LEGENDA Vidova pot Pot na Svete ... - bizeljsko.si · za Slom{kovo pot. ^e bi zavili desno proti Bizeljskemu, bi nas pot vodila mimo “Oskarjevega” (21) in Jel~i~eve doma~ije

Kozjanski Park, the countryside between the Savinja, Sotla and Sava, where alpine and pannonian worlds meet, is a protected area with the status of regional park, founded in 1981 (Treb~a Memorial Park Act, Ur.l. RS, no. 1/81 and Nature Conservation Act - Ur.l. RS, no. 56/99). The region, covering 200 km2, is a mosaic of alpine foothills, vineyard covered slopes, flatlands along the Sotla, preserved nature and a rich cultural heritage, which offers great opportunities for research, recreation and relaxation. The high level of biotic diversity ranks Kozjanski Park among the most important nature conservation areas in Slovenia and Europe, since the greater part of the park belongs within the special protection regions of European importance NATURA 2000. The remoteness of the Kozjansko countryside has created a unique co-existence of nature and culture, the traditional and the modern, which are the basis of contemporary sustainable development. Footpaths, bicycle trails, wine tourist roads, collections, exhibitions, workshops, concerts and numerous events depicting

Telefon, telephone: 03 800 71 00 (uprava, administration), ponedeljek-petek, od 8.00 do 16.00 ure ali Monday-Friday, from 08.00 to 16.00 or03 5 806 118 (grad Podsreda, Podsreda castle), vsak dan razen ponedeljka, od 10.00 do 18.00 ure daily except Monday, from 10.00 to 18.00

e-mail: kozjanski-park @ kp.gov.si

Kozjanskipark

Informacije, information:

Zavod za podjetni{tvo in turizem Cesta prvih borcev 18, 8250 Bre`ice

tel.: ++ 386 (0)7 499 06 80, gsm: ++ 386 (0)41 530 427fax.: ++ 386 (0)7 499 06 81e-mail: turizem-brezice@ siol.net, www.visitbrezice.com

KS Bizeljsko, Kumrov{ka c. 5, 8259 Bizeljskotel.: ++ 386 (0)7 452 00 86, fax.: ++ 386 (0)7 452 00 87SUTLA - SOTLA www.rc-brezice.si/VTC

Ob~inska turisti~na zveza Bre`icetel.: ++ 386 (0)7 499 07 50, gsm: ++ 386 (0)41 677 327

e-mail: otz.brezice @ siol.net

Turisti~no dru{tvo BizeljskoBizeljska c. 47, 8259 Bizeljskogsm: ++ 386 (0)31 786 949

i

kKozjanski ParkPodsreda 453257 Podsreda

Kozjanski park, pokrajina med Savinjo, Sotlo in Savo, na stiku alpskega in panonskega sveta, je zavarovano obmo~je s statusom regijskega parka, ustanovljeno leta 1981 (Zakon o spominskem parku Treb~e - Ul. RS, {t. 1/81 in Zakon o ohranjanju narave - Ul. RS,

2{t.56/99). Obmo~je, veliko 200 km , je mozaik alpskega sredogorja, vinogradni{kega gri~evja, obsoteljskih ravnic, ohranjene narave in

bogate kulturne dedi{~ine, ki nudi veliko mo`nosti za raziskovanje, u`ivanje in sprostitev. Visoka stopnja biotske raznovrstnosti uvr{~a

Kozjanski park med najpomembnej{a naravovarstvena obmo~ja v Sloveniji in Evropi, saj spada ve~ji del parka v evropsko pomembna posebna varstvena obmo~ja NATURA 2000. Odmaknjenost kozjanske pokrajine je ustvarila edinstveno so`itje narave in kulture, tradicije in sodobnosti, ki so temelji sodobnega trajnostnega razvoja. Pe{poti, kolesarske steze, vinsko-turisti~ne ceste, zbirke, razstave, delavnice, koncerti in {tevilne prireditve s prikazi tradicije ter sodobne ustvarjalnosti povezujejo naravne lepote, kulturne spomenike in ljudi.

VVIDOVA POT

Pot, ki je pred nami, nas bo popeljala od Parkljevca (predel med Brezovico in Pi{e{ko cesto) do cerkve Sv. Vida ali pa {e naprej do romarskega sredi{~a Svete gore ali celo do Grajske poti. Pot za~enjamo pri Etnografski zbirki Marije Su{nik (1), ponos Bizeljskega, ki predstavlja `ivljenje in delo treh generacij na Filovi doma~iji in je resni~no vredna ogleda. ̂ e bi v Parkljevcu zavili proti Kojancam, bi pri{li na gostoljubni doma~ijo Sumrak (2).Mi pa se odpravimo na rahlo vzpenjajo~o Vidovo pot, ki vijuga med vinogradi. Tu sre~ujemo zanimive stavbe, znamenja, razgibano bizeljsko pokrajino in seveda prijazne doma~ine, ki radi ponudijo kozar~ek bizelj~ana. Pri informativni tabli (3) previdno pre~kamo Pi{e{ko cesto in si zapomnimo, da bi desno po cesti pri{li do kme~kega turizma Balon “Bela gorca” (4), levo pa v Pi{ece. Na{a pot vodi preko Pi{e{ke ceste navzgor, kjer nas na ravnini pozdravi vrt, spomladi odet v cveto~o glicinijo, ob katerem je kri` lepo cvetje, ki se inbohoti okrog obeh bli`njih hi{. To je “Potekarjevo” (5), kjer so neko~ imeli svojo poletno domovanje lekarnarji - apotekarji iz Gradca. Naprej ves ~as sledimo asfaltni poti. Na desni strani kmalu vidimo Jen`urkino hi{o (6), na levi pa dolino potoka Dramlje in Zgornje Podgorje. Levo zgoraj je stara doma~ija z lipo, na levo vidimo Podgorje, desno pa Gradi{~e. Tu se pot rahlo spusti, levo vodi v Podgorje, desno po kolovozni poti pa preko Gosijeka v @upjek, kjer je gnezdi{~e pti~a ~ebelarja (Merops Apiaster). Mi gremo naprej mimo »Migl~ove kapelice« (7) do lepe hi{e na levi doma~ija Zagmajster (8). Na levi nas ob poti {e vedno spremlja pogled na Podgorje, na desni pa porasla pe{~ena bre`ina, na koncu katere je lepa doma~ija Tkalec, ki ima manj{o repnico (9) z mo`nostjo ogleda. Prispeli smo do kri`i{~a pri Pètanovem kri`u (10). Leva asfaltna cesta, ki je del Bizeljsko-Sremi{ke vinsko turisti~ne ceste pelje v Pi{ece, desna asfaltna pot pa v Nimnik in Gradi{~e. Ustavimo se pri stari hru{ki in si v daljavi oglejmo Bizeljski grad, pod nami Nimnik, naravnost poslopje Bla`ove gorce (11), povsod okrog vinograde Jane`eve gorce. Pri Bla`ovi gorci se levo navzdol odcepi strma pot, ki vodi v Dramelj{ek in naprej na [pi~ek (12), najvi{ji vrh Orlice, ki je vedno bolj priljubljena izletni{ka to~ka, katero najve~ Bizeljancev obi{~e za 1. maj. Na vrhu hriba pred nami ̀ e vidimo cerkev Sv. Vida in kaplanijo, na levi pa Kelharjevo doma~ijo med vinogradi. Naprej nas pot pelje mimo stare hi{e z balkonom, kjer je bila neko~ vini~arija. Ko pridemo do razpotja, krenemo levo mimo kri`a. Na poti opazimo ve~ kri`ev, kar pri~a, da je tod vodila romarska pot na Svete gore. ^e bi {li po desni poti, bi mimo kapelice Sv. Trojice (13), kjer je vsak dan ob 18. uri ma{a, pri{li v Jane`evo gorco. Nas pa pot pelje mimo najmanj{ega hrama v Sloveniji (14), ki je pokrit s slamo. Levo se odpre pogled na Podgorje in Orlico, spodaj je Dramelj{ek. Naprej hodimo med vinogradi, kjer nas jeseni pozdravlja klopotec in `e spet smo na razpotju. Tu zavijemo desno in po kraj{em useku pridemo do kleti z lesenim kri`em (15). Grmi~evje na levi skriva razli~ne starinske grme: glog, beli kruh (kova~nik), dobrovito, trdolesko in druge. Pod nami je doma~ija, imenovana “Opati~no” , ker so tu neko~ bivale nune (hrva{ko opatice), na desni pa je lep pogled na Jane`evo gorco, osr~je Bizeljskega s cerkvijo Sv. Lovrenca, Sv. Anton, Lusthaus ter v ozadju Sljeme nad Zagrebom. Mimo starega lesenega hrama na desni se vzpnemo po kolovozni poti, ob kateri opazimo lep “kevdr” s son~nimi vrati (16), naprej desno v daljavi pa s slamo krit Kelharjev hram. Kmalu zavijemo ostro levo proti stari Rajteri~evi doma~iji (17), od koder je lep razgled na Vitno vas, Bo{t, zadaj so Gorjanci. Potem gremo mimo “kevdra” s pre{nico l. 1900 in naprej mimo lesenega Osojnikovega hrama. In `e smo pri stari obnovljeni kaplaniji (18) in cerkvi Sv. Vida (19), kjer je vsako leto ma{a na Vidovo nedeljo in ob godu Sv. Roka.^e smo {e `eljni hoje, pot nadaljujemo med vinogradi proti Vrhovnicam. Nedale~ od cerkve Sv. Vida bomo pri{li do razpotja. Naravnost vidimo doma~ijo Kelhar z vinsko kletjo Keltis (20), desno bi pri{li v center Bizeljskega, lahko pa krenemo levo proti Svetim goram in se dr`imo oznak za Slom{kovo pot. ̂ e bi zavili desno proti Bizeljskemu, bi nas pot vodila mimo “Oskarjevega” (21) in Jel~i~eve doma~ije na levi ter mimo s slamo kritega Kelharjevega hrama na desni. Pot na levo vodi mimo Kelharjeve kapelice in lepega starega hrama na Beli{u, navkreber in skozi gozd, kjer pridemo do Cvetkovega kri`a (22). Dr`imo se leve smeri in pridemo do Osojnikove doma~ije (23) s kri`em. Pot nadaljujmo naprej navzgor in pridemo do razpotja, kjer je blizu kamniti Osojnikov (Hrenov)

kKOZJANSKI PARK

Page 4: Y K C M LEGENDA Vidova pot Pot na Svete ... - bizeljsko.si · za Slom{kovo pot. ^e bi zavili desno proti Bizeljskemu, bi nas pot vodila mimo “Oskarjevega” (21) in Jel~i~eve doma~ije

dEtnografska zbirka Su{nik - Sv. Vid: 3 kmSv. Vid - Svete gore: 4 kmSvete gore - Grajska pot: 2 km

^as, potreben za hojo:Etnografska zbirka Su{nik - Sv. Vid: 1 uraSv. Vid - Svete gore: 1 ura 30 minSvete gore - Grajska pot: 30 min Oprema: lahka pohodni{ka obutev in veliko dobre volje

Dol`ina poti:

tTHE FOOTPATHS OF BIZELJSKO - VID'S FOOTPATH

This footpath leads from Parkljevec (the area between Brezovica and the Pi{ece Road) to the Church of St. Vid. From there you can continue to the Svete gore (the Holy Mountains), a pilgrimage site, or even further to the Castle footpath. Vid's footpath begins at Marija Su{nik's Ethnographic Collection (1), the pride of Bizeljsko, which represents the life and work of three generations on the Fila homestead and is truly worth seeing. From Parkljevec you can turn towards Kojance to reach the hospitable Sumrak home stead (2).Today you will follow the slightly rising Vid's footpath winding through the vineyards. Along the way you will see many interesting buildings and marks, the versatile landscape of the Bizeljsko region, and friendly local people, always ready to offer a glass of Bizeljsko wine. At the information board (3) cross the Pi{ece Road, bearing in mind that if you follow the road to the right, it leads to the Balon “Bela gorca” tourism farm (4), whereas to the left the road leads to Pi{ece.From the Pi{ece Road, Vid's footpath leads uphill. Where it levels out you are greeted by a garden, in the spring abounding with wisteria in full bloom. Notice the cross beside the garden. The nearby houses, which are surrounded by beautiful flowers, bear the local name “Potekar's”(5), since this used to be the summer residence of pharmacists from Graz (“apotekar” is an archaic Slovene expression for a pharmacist). From here on follow the asphalt track. On the right you soon catch sight of Jenžurka's house (6). If you look left, you can see the Dramlja brook gully and Zgornje Podgorje, as well as an old farmhouse with a lime tree in front. A little further on you can see Podgorje on your left and Gradi{~e on your right. Here the footpath descends slightly. The path on the left leads to Podgorje, while the dirt track on the right leads through Gosijek to Župjek where bee-eaters (Merops Apiaster) nest. Vid's footpath leads past “Miglc's chapel” (7) to a beautiful house on your left, the Zagmajster wine shop (8). On your left you can still see Podgorje, but on your right you will soon notice a sandstone slope, at the end of which you will find the Tkalec homestead where you can see a small “repnica” (manmade sandstone cave now used for storing wine) (9). You have now reached the crossroads at Petan's cross (10). The asphalt road on the left, which is part of the Bizeljsko-Sremi~ Wine Road, leads to Pi{ece, while the asphalt track on the right leads to Nimnik and Gradi{~e. Stop at the old pear tree to enjoy the view of Bizeljsko Castle in the distance, Nimnik below you, the building of Blaževa gorca (11) strait ahead, and the vineyards of Janeževa gorca all around. Note that “gorca” means vineyard in the local dialect. At Blaževa gorca the steep path to your left leads down to Dramelj{ek and from there to Špi~ek (12), the highest hill of Orlica and the

lEthnographic collection Su{nik - St. Vid: 3 kmSt. Vid - the Svete gore: 4 kmthe Svete gore - Castle footpath: 2 km

Length of footpath

Time needed for the walk: Ethnographic collection - St. Vid: 1 hourSt. Vid - the Svete gore: 1 hour 30 minutesthe Svete gore - Castle footpath: 30 minutes Equipment: light hiking boots and lots of goodwill

From the top of the hill you can see the Kelhar homestead among the vineyards, as well as your destination, the Church of St. Vid and the chaplain's house. From here the footpath leads past an old house with a balcony, which used to be a vinedresser's cottage. When you reach the intersection turn left past the cross. Along the footpath you will notice numerous crosses which used to mark the old pilgrimage route to the Svete gore. The path to the right leads past the chapel of the Holy Trinity (13), where Mass is held every day at 6 pm, to Janeževa gorca. However, you should follow the footpath past the small straw-covered “hram” (ancient wooden hut where wine was stored), which is the smallest “hram” in Slovenia (14). On your left Podgorje and Orlica come into view, with Dramelj{ek down below. Follow the footpath through the vineyards where “klopotec” (the wind-powered bird-scaring rattle) greets you in the autumn. At the intersection turn right through a short cutting to reach the wine cellar with a wooden cross (15). The shrubbery on your left reveals several ancient bushes: hawthorn, honeysuckle (also known in these parts as “white bread”), wayfaring tree, spindle tree, and others. Below you is a homestead where nuns used to live, hence the name “Opati~no” (“opatica” is a Croatian expression for a nun), while to your right there is a splendid view of Janeževa gorca, the Church of St. Lovrenc (Lawrence) in the heart of Bizeljsko, the Church of St. Anton, the Lusthaus, and the Sljeme Mount in the background with Zagrab below. Ascend the dirt track past the old wooden “hram” on the right and you will come across a beautiful “kevdr” (ancient stone hut for storing wine) with sun doors (16). If you look right, you can see the straw-covered Kelhar's “hram” in the distance. Soon you should make a sharp left turn towards the old Rajteri~ homestead (17), which offers a nice view of Vitna vas and Bo{t with the Gorjanci in the background. The footpath then passes a “kevdr” (larger stone hut for storing wine) with a wine press dating from 1900, and further on the wooden Osojnik 's“hram”.You have now reached the renovated ancient chaplain's house (18) and the Church of St. Vid (19) where Mass is held every year on St. Vid's Sunday and on St. Rok 's day. If you want to prolong your walk, continue through the vineyards towards Vrhovnice and you will soon reach an intersection. Straight ahead you can see the Kelhar homestead with the Keltis wine cellar (20). Here you can turn right towards Bizeljsko, or left towards the Svete gore. The footpath towards Bizeljsko leads past “Oskar's” (21) and the Jel~i~ homestead on your left, and the straw-covered Kelhar's “hram” on your right. If you decide to turn left towards the Svete gore, follow the signs for Slom{ek's footpath (Slom{kova pot). This footpath ascends past Kelhar's chapel and a beautiful old “hram”, and then leads through the woods to Cvetko's cross (22). Keep left and you will reach the Osojnik farmhouse (23) with a cross in front. Follow the ascending path to reach the intersection with the 400-years-old Osojnik's (or Horseradish) stone cross (24). The path on your left leads to Podsreda Castle, and the path on your right to the Rautner homestead (25) where a guesthouse Mountain Home used to be. In minutes you will reach the peak of the Svete gore, 521m, with its five churches (26). The hilltop offers a magnificent view of the Sotla Valley (Obsotelje) and the hills of the Kozjansko region. From the Rautner homestead you can return to the beginning of Vid's footpath, or you can turn right and follow the asphalt road to the main road Bizeljsko-Bistrica ob Sotli, and from there continue to Bizeljsko Castle. After about 400 metres you will rich a spring called “God's foot” (27) on the left side of the road, where you can stop to quench your thirst with the cool spring water. When you cross the main road follow the Castle footpath to Bizeljsko Castle, and from

Rautnerjeve doma~ije (25), v~asih gosti{~e Gorski dom. Od tu je le {e nekaj minut do vrha Svetih gor, 521 m, kjer je pet cerkva (26). Z vrha je ~udovit razgled po Obsotelju in kozjanskih gri~ih in hribih. Pri Rautnerjevi doma~iji se lahko vrnemo na izhodi{~e ali pa krenemo desno po asfaltni cesti, ki vodi do glavne ceste Bizeljsko - Bistrica ob Sotli in naprej do Bizeljskega gradu. Po pribli`no 400 m hoje je na levi strani izvir imenovan Bo`ja noga (27), kjer si lahko s hladno studen~nico pogasimo `ejo. Ko pridemo do glavne ceste, jo pre~kamo in se podamo proti Grajski poti, ki vodi do Bizeljskega gradu ter ~ez Bizeljsko vas in Ore{je v center Bizeljskega.

Pa smo pri koncu poti. Spoznali smo en del bizeljskih vinorodnih gri~ev,