No feu foc No llenceu deixalles Acampada lliure no permesa Respecteu els éssers vius de l’entorn Seguiu les indicacions de la ruta Respecteu el patrimoni de l’entorn CONSELL COMARCAL DEL SOLSONÈS www.lavalldelord.com www.turismesolsones.com OFICINA DE TURISME VALL DE LORD Punt d’acolliment Centre BTT Ctra. de Berga, s/n. Sant Llorenç de Morunys T. (+34) 973 49 21 81 OFICINA DE TURISME DEL SOLSONÈS Carretera de Bassella, 1. Solsona T. (+34) 973 48 23 10 Telèfons d’interès Consultori mèdic de Sant Llorenç (+34) 973 49 25 10 Centre Sanitàri del Solsonès (+34) 973 48 11 72 Mossos d’esquadra (+34) 973 48 14 94 Agents Rurals (+34) 973 48 12 15 Bombers de Solsona (+34) 973 48 10 80 Telèfon d’emergències 112 Ruta 10 FOTOGRAFIES, PORTADA: Església de La Pedra. CONTRAPORTADA I CONTIGUA: Bosc del nucli de La Pedra. Església de La Pedra. INTERIOR: Pujol del Racó. (Totes de l’Arxiu de l’Associació de Turisme de la Vall de Lord). MHÀ, ESTUDI GRÀFIC · DL: Ll 186-2020 Llocs d’interès / Lugares de interés PENDIENTES PRONUNCIADAS 10,81 km Ruta circular / Ruta circular Dificultad moderada / Dificultat moderada 3 h 460 m Estacionalidad / Estacionalitat Sant Quirze i Santa Julita. Església parroquial de la Coma situada a la plaça Major. Està da- tada del segle XIX però conserva la porta de ferramenta romànica. Sant Quirze i Santa Julita: Iglesia parro- quial de La Coma ubicada en la Plaça Ma- jor. Está datada del siglo XIX pero conserva la puerta de herraje románico. Sant Sadurní de la Pedra. Església romànica del segle IX amb afegits posteriors. Conserva un altar barroc a l’absis principal. Sant Sadurní de la Pedra. Iglesia románi- ca del siglo IX con algunos añadidos poste- riores. Preserva el altar barroco en el ábside principal. Santa Creu del Roser. Ermita d’aparença ro- mànica, construïda al segle XX. Santa Creu del Roser. Ermita de aparien- cia románica construida en el siglo XX. RUTA LES ERMITES “CULTURAL A”

Page 1: LES ERMITES - Turisme Solsonèsturismesolsones.com/wp-content/uploads/2016/10/triptic-ruta-de-les … · Continuem carrer avall fins a arribar al carrer Major, darrere l’ajuntament

No feu foc No llenceu deixalles

Acampada lliure no permesa

Respecteu els éssers vius de l’entorn

Seguiu les indicacions de la ruta

Respecteu el patrimoni de l’entorn

CONSELLCOMARCALDEL SOLSONÈS

www.lavalldelord.comwww.turismesolsones.com

OFICINA DE TURISME VALL DE LORDPunt d’acolliment Centre BTT Ctra. de Berga, s/n. Sant Llorenç de MorunysT. (+34) 973 49 21 81

OFICINA DE TURISME DEL SOLSONÈSCarretera de Bassella, 1. SolsonaT. (+34) 973 48 23 10

Telèfons d’interèsConsultori mèdic de Sant Llorenç (+34) 973 49 25 10Centre Sanitàri del Solsonès (+34) 973 48 11 72Mossos d’esquadra (+34) 973 48 14 94Agents Rurals (+34) 973 48 12 15Bombers de Solsona (+34) 973 48 10 80Telèfon d’emergències 112

Ruta 10FO

Dificultad moderada / Dificultat moderada

3 h460 m

Estacionalidad / Estacionalitat

Sant Quirze i Santa Julita. Església parroquial de la Coma situada a la plaça Major. Està da-tada del segle XIX però conserva la porta de ferramenta romànica.

Sant Quirze i Santa Julita: Iglesia parro-quial de La Coma ubicada en la Plaça Ma-jor. Está datada del siglo XIX pero conserva la puerta de herraje románico.

Sant Sadurní de la Pedra. Iglesia románi-ca del siglo IX con algunos añadidos poste-riores. Preserva el altar barroco en el ábside principal.

Santa Creu del Roser. Ermita d’aparença ro-mànica, construïda al segle XX.

Santa Creu del Roser. Ermita de aparien-cia románica construida en el siglo XX.

RUTA

LES ERMITES “CULTURAL A”

Page 2: LES ERMITES - Turisme Solsonèsturismesolsones.com/wp-content/uploads/2016/10/triptic-ruta-de-les … · Continuem carrer avall fins a arribar al carrer Major, darrere l’ajuntament

3 876 9 10 10,81 km1 2 4 5

Direcció esquerra / dirección izquierda

Disponible en GPSTurisme Solsonès

Wikiloc

Cómo llegar al punto de salida? Desde Sant Llorenç de Morunys cogemos la carre-tera C-462 dirección La Coma i La Pedra; seguimos por esta hasta que llegaremos al pueblo de La Coma. En este, una vez hayamos dejado a la izquierda el desvío del Ayun-tamiento, encontraremos a mano derecha un parking. Aquí dejamos el coche y em-pezamos la ruta. 0 Km. 0. Descendemos por

la calle que baja por la dere-cha del restaurante Cal Nin, dirección a la iglesia de Sant Quirze i Santa Julita de La Coma. Continuamos calle abajo hasta llegar al carrer Major, detrás del Ayuntamien-to. Poste indicador. Bajamos por las escaleras que se con-vierten en una senda que nos lleva al río. Cruzamos por el puente y cogemos la pista que coincide con el Camí verd de la Vall de Lord. Seguimos las marcas del GR 7 dirección Sant Llorenç de Morunys. 1 Km 1,7. Carretera de

Sant Llorenç a La Coma. Subimos a la izquierda hasta encontrar el cruce hacia La Pedra y la fuente Puda. Su-bimos por la pista asfaltada dirección a la ermita de Sant Serni de La Pedra. 2 Km 2,8. Ermita de Sant

Serni de La Pedra. Subimos las escaleras hacia el cemen-terio y seguimos la senda arriba. Cruzamos la pista y continuamos subiendo por unas escaleras pasando por delante de una casa, siguien-do la señal de dirección. En-contramos marcas amarillas que nos ayudarán a seguir el camino bien trazado que va pasando por el lado izquierdo de un alambrado de ganado.3 Km 3,4. Dejamos el

alambrado y tomamos una senda que asciende a la izquierda. 4 Km 4,4. Cruzamos la pis-

ta y seguimos la senda con las marcas.5 Km 4,9. Cruce de cami-

nos. Un poste indicador nos

marca las diferentes rutas a seguir. Cogemos la senda a la izquierda hacia la ermita de El Roser. Encontramos de nuevo la pista y la seguimos a la izquierda. Coll de la Creu y Ermita del Roser. La ermi-ta queda a unos metros de la izquierda. Poste indicador. Se-guimos la pista a la izquierda que va de llano dirección a la sierra del Verd. 6 Km 6,1. Antes de la casa

en ruinas de Cal Dam encon-tramos un poste indicador que nos marca la ruta hacia Santa Julita de La Coma. Te-nemos que saltar la valla pro-tectora y bajar por una senda bien trillada. Encontraremos marcas amarillas que nos in-dican el camino. La senda va bajando por la izquierda del río, que oímos abajo. 7 Km 7,1. Llegamos al río

Mosoll que cruzamos a vado y continuamos la senda por la izquierda, por debajo de las rocas del Minguell. 8 Km 8,1. Casa Minguell

y fuente del Minguell. Pa-samos por la derecha de la casa del Minguell y vamos siguiendo las marcas que nos indican el camino sin perder altura. Seguimos rectos por el camino de la izquierda hasta llegar a la Casa del Pujol del Racó.9 Km 8,9. Casa de Pujol

del Racó. Cruce de pistas. Seguimos la pista de la iz-quierda que nos lleva hacia a La Coma. Más adelante to-maremos una senda a la de-recha. Esta senda sigue plana por el bosque y luego des-ciende fuerte por el lado de un muro de piedra y las ruinas de una casa. Estamos encima del núcleo de La Coma. 10 Km 10,3. Cogemos una pista al lado de un depósito que nos llevará al punto de inicio de la ruta. 11 Km 10,81. Llegamos al núcleo de La Coma; segui-mos la carretera pocos metros hasta llegar al parking en el cual hemos empezado la ruta. Fin de la ruta.

Com arribar al punt de sortida? Des de Sant Llorenç de Morunys agafem la carretera C-426 en direcció a la Coma i la Pedra; seguim per aquesta via fins que arribem al poble de la Coma. Un cop hàgim deixat a l’esquerra el desviament de l’Ajun-tament, trobarem a mà dreta un aparcament. Aquí deixem el cotxe i comencem la ruta.

0 km 0. Descendim pel carrer que baixa per la dreta del restaurant de Cal Nin, en direcció a l’església de Sant Quirze i Santa Julita de la Coma. Continuem carrer avall fins a arribar al carrer Major, darrere l’ajuntament.

Pal indicador. Baixem per les escales que es converteixen en un corriol que ens porta al riu. Creuem pel pont i agafem la pista que coincideix amb el camí verd de la Vall de Lord. Seguim les marques del GR-7 en direcció a Sant Llorenç de Morunys.

1 km 1,7. Carretera de Sant Llorenç a la Coma. Pugem a l’esquerra fins a trobar el trencall cap a la Pedra i la font Puda. Pugem per la pista asfaltada en direcció a l’ermita de Sant Serni de la Pedra.

2 km 2,8. Ermita de Sant Serni de la Pedra. Pugem les escales cap al cementiri i seguim el corriol amunt. Creuem la pista i continuem pujant per unes escales passant per davant d’una casa, seguint el senyal de direcció.

Trobem marques grogues que ens ajudaran a seguir el camí ben traçat que va transitant pel costat esquerre d’un filat de bestiar.

3 km 3,4. Deixem el filat i agafem un corriol a l’esquerra que ens porta amunt.

4 km 4,4. Creuem la pista i seguim el corriol amb les marques.

5 km 4,9. Cruïlla de camins. Un pal indicador ens marca les diferents rutes a seguir. Aga-fem el corriol a l’esquerra cap a l’ermita del Roser. Trobem de nou la pista i la seguim a l’esquerra.

Coll de la Creu i ermita del Roser. L’ermita queda a uns metres a l’esquerra.

Pal indicador. Tornant de l’ermita agafem la pista a l’esquerra que planeja en direcció a la serra del Verd.

6 km. 6,1. Abans de la casa en runes de Cal Dam trobem un pal indicador que ens mar-ca la ruta cap a Santa Julita de la Coma. Hem de saltar la tanca protectora i baixar per un corriol poc marcat però ben fressat. Trobarem marques grogues que ens indiquen el camí. El corriol va baixant pel barranc, per l’esquer-ra del riu que sentim a baix.

7 km 7,1. Arribem al riu Mosoll, que creuem a gual, i continuem el corriol per l’esquerra, transitant per sota les roques del Minguell.

8 km 8. Casa del Minguell i font del Min-guell. Passem per la dreta de la casa del Min-guell i anem seguint les marques que ens as-senyalen el camí sense perdre altitud. Seguim recte pel camí de l’esquerra fins a arribar al Pujol del Racó.

9 km 8,9. Casa del Pujol del Racó. Cruïlla de pistes. Seguim la pista de l’esquerra que ens porta cap a la Coma. Més endavant agafem un corriol a la dreta. Aquest corriol marxa pla pel bosc i després baixa fort pel costat d’un mur de pedra i les runes d’una casa. Som a sobre el nucli de la Coma.

10 km 10,3. Agafem una pista al costat d’un dipòsit que ens portarà al punt d’inici de la ruta.

11 km 10,81. Arribem al nucli de la Coma; se-guim la carretera pocs metres fins a trobar l’aparcament on hem començat la ruta. Fi de la ruta.