Transcript
Page 1: Bukta Tidende, oktober 2009

M e d l e m s b l a d f o r V i n d f a n g e r b u k t a B å t f o r e n i n g

LLyynn oogg ttoorrddeennppåå ssjjøøeenn

Page 2: Bukta Tidende, oktober 2009

Jons side

2 Bukta t idene - oktober

Mon tro om det er slik det skal

være. En sommer med enbåtvennlig og solfylt juni, en

forferdelig juli måned, og en stakkarsuke med sol i august. Det gjelder å timeriktig med andre ord.Vi startet ferien vår i år som annonsert isiste BT, nemlig med en meget blidadmiral ved min side i et behagelig ogsakte tempo ut over fjorden. For oss blirdet liksom ingen sommer uten noendager på Svenner. Derfor måtte vi i år taen liten omvei på beskjedne 30 – 40 nmvia Svenner, på vår ferd til den planlagteKosterferien. Vel framme på Svennerrikket vi oss ikke før septiktanken var såfull at den bulet. Dagene hadde gått fort,og skulle det bli noen Kosterferie, såmåtte vi se å få beveget oss videre.Siden verken været eller værmeldingenvar spesielt bra, det var jo meldt storm,så vi satte kursen på skrå oppover fjord-en mot Engelsviken. Nyhetsdekningenav den kommende stormen ble mer ogmer skremmende ut over dagen. For åvære på den sikre siden, la vi ut det enefortøyningstauet tykkere og lengre enndet andre, selv om vi for så vidt menteat vi allerede lå trygt bak moloen. Nårså stormen kom inn over oss for fullstyrke ut over natten, må jeg nok inn-rømme at jeg var glad for alle tauenelikevel. Vinden var så kraftig at vi velegentlig var mer redd for det som kunneskjule seg inne i bølgene enn selvebølgene, der de slo over moloen og traffbåten med full kraft. Og så den lyden!Skremmende.Når så været endelig ga seg, ble det etpar hyggelige dager i Strömstad før vi laoss til på Koster. Der fikk vi en hel ukemed skyfri himmel, over 20 grader ivannet og med lite vind. På toppen avdet hele, fikk vi ligge helt alene i ensmal kanal mellom to øyer. En slik opp-levelse kan bare overgås av en uke på

Svenner! Det er på tide at de nye båt-plassene kommer, slik at flere kan få tadel i denne delen av båtlivet.

Vi har jo fortalt tidligere at vi i VBjobber parallelt på flere fronter for ikkeå tape tid i forhold til utbyggingen avden nye havna. Selv om vi nå er nødt tilå vente på kommunestyremøtet i februarfor å få svar på det fremlagte forslagettil endring av rekkefølgebestemmelsene,så har vi løpende møter med både kom-munen og forsvaret for å løse større ogmindre oppgaver som må være på plassden dagen vi får klarsignalet til å starteutbyggingen. Jeg må få benytte anled-ningen til å rose de ansatte i kommunenog i Nasjonale Festningsverk. Det utvis-es både velvilje og interesse for å løsede utfordringene vi står ovenfor. La osshåpe at politikerne gjør det samme.

I mens byråkratiet rundt båthavnsakenmaler videre, har vi nå full fokus på å taover ansvaret for administrasjonen avventelistene og tildeling av båtplasser.Mange har hatt den oppfatningen at VBallerede har stått for tildelingen av båt-plasser, men slik har det altså ikke værtfør nå. Dette innebærer at alle nå måsøke oss, og ikke kommunen, om kom-munal båtplass i Vindfangerbukta.Søknadsfristen er som tidligere 1. feb-ruar. Med over 900 navn på ventelisten,er det en kjempejobb vi har foran ossfør alle sammen er lagt inn i våre sys-temer. Siden det vil være et krav at søk-erne på ventelisten er medlemmer avforeningen, vil vi i forkant sende ut enforespørsel til alle ikke-medlemmer pålisten slik at de selv kan velge om de vilfortsette å søke båtplass hos oss ellerikke. Mer informasjon om dette vilkomme på nettsidene våre etter at vi haravholdt vår arbeidshelg nå i oktober. Iløpet av denne helgen håper vi på kunne

utarbeide og finpusse det nye regle-mentet, rutinene og de nye reglene fordrift av havna tilpasset den nye hver-dagen vår. Det er svært mange hensyn åta. Tenk bare på hvor viktig det er at vihar rettferdige og vanntette regler forhvem som har prioritet når eksisterendebåtplassleiere som ønsker bredere plass,blir satt opp mot de som har stått påventelisten i kanskje 20 – 30 år.

Årsfesten nærmer seg med raske skritt.Arrangementskomitéen legger ned etmeget stort arbeid for at denne kveldenskal bli så vellykket og hyggelig sombare båtfolk fortjener. Jeg håper derforat så mange som mulig av dere haranledning til å komme.Jeg får dessverre ikke vært med på fest-en selv i år. Grunnen er at vi har vært såheldige å bli bedt i bryllup i India medtilhørende 7 dagers guidet rundtur. Jeghåper på forståelse for at vi prioritereren slik ”en gang i livet” mulighet.

Når vi først er inne på arrangements-komitéen og det fantastiske arbeidet delegger ned for å skape et godt maritimtog familievennlig miljø i foreningenvår, så må jeg få nevne årets vellykkedesesongavslutning. Vi hadde i år med ossto av våre minste matroser på 3 og 5 år,slik at de kunne få oppleve geitene påBergholmen og en skikkelig fiskekon-kurranse. Fisk ble det lite av, men enbøtte full av småkreps og krabber varmer enn nok til at gutta var særdelesfornøyde. Når det i tillegg vanket første-premier i fleng, var suksessen et faktum.Gutta blir med neste år også!

Spør ikke hva VindfangerbuktaBåtforening kan gjøre for deg,men hva du kan gjøre forVindfangerbukta Båtforening.

Bukta Tidende 2009Jon Bekkevold, Formannen har ordet

Glem ikke å nyte høstfargene og

den klare kalde høstluften

Page 3: Bukta Tidende, oktober 2009

Innhold / Redaksjonelt

3Bukta t idene - oktober

Velkommen tilBukta Tidende

Innholdsfortegnelse

Redaksjonelt:Etter sommeren i 2007 så sa ”alle”: Verre enn dette kan det ikke

bli! Vel, det kunne det. Etter 2 uker med rekordvarme i juni, så

har det stort sett regnet. I august var det kun 3 dager uten regn!

Vi har også hatt unormalt mye tordenvær denne sommeren, og

vår egen sikkerhet på sjøen i tordenvær er et tema i denne

utgaven av Bukta Tidende. I skrivende stund er båtopptaket i full

gang, og VB har gjennomført 2 fellesopptak. Vi har hatt en alvorlig

båtbrann i vårt farvann i sommer, og det bør være en vekker for

alle. Temaet brann i båt vil bli omtalt i julenummeret. Alle

medlemmer i VB ønskes med dette en god høst, og husk

arrangementene i Ruffen! Red.

Neste nr. av Bukta Tidende

kommer i desember.

Matriell frister 1.desember!

90 10 24 95

Alle tips mottasmed takk!

designer

Side 2 -Side 3 -

Side 4/5 -Side 6/7 -

Side 8 -Side 9 -

Side 10 -Side 11 -

Formannsord

Innhold / Redaksjonelt

Båtferie til København

Båtferie til København fort.

Annonser

Jon Petter Andersen, redaktør/journalist . Tlf. 90 10 24 95

Jon Petter Andersen, fotograf Tlf. 90 10 24 95

Forsidefoto av : Jon Petter

Bli med å skape Bukta tidende!Send oss stoff på mail [email protected]

eller ring 90 10 24 95. Takk!

Page 4: Bukta Tidende, oktober 2009

4 Bukta t idene - oktober

Tekst og foto: Jon Petter Andersen

A v og til kommer de rett over oss

når vi er på fjorden, og da erdet enkelte ting vi må tenke

på. Koble først og fremst ut eventuelllandstrøm. Dette er først og fremst forat du ikke skal få ødelagt det elektriskeopplegget i båten ved et eventuelt ned-slag. Er du utpå, så er det fornuftig å gåtil land slik at båten ikke er høyestepunktet. De fleste lyn søker nemlig lett-este og minste motstands vei til jord.Men hva er egentlig et lyn, og hvordanser det ut? Lynet er noen få cm i dia-meter, men har en lysstyrke tilsvarende1 million 100W lyspærer pr meter.Temperaturen i lynet er ca 30.000 grad-

Tordenvær på sjøen, hva gjør du?

er, og får luften rundt til å utvide segeksplosjonsaktig. Det er dette somforårsaker det kraftige tordenskrallet.Lynet er altså ca 5 ganger varmere ennsolas overflate! Strømstyrken i lynetkan oppnå flere hundre tusen ampere,men siden den stiger og synker inneforet par milliontedeler av et sekund, så erenergien til jord ganske begrenset, selvom effekten er stor. En typisk somm-ertordenværssky er ca 10 km høy, ogforårsaker 2-3 lyn pr minutt i ca 30minutter. Det er greit å merke seg atlynet kan slå i bakken opp til 30 kmunna der det dannes oppe i skyen.Været må altså ikke nødvendigvis være

rett over hodet på deg for at lynet kanslå ned. Det er umulig å forutse et punktder lynet vil slå ned, så man kan likegjerne beskue dette vakre lysshowet franaturen og la seg fascinere. Sommeren2009 har vært preget av mange lokaletordenbyger, men det har ikke værtregistrert lynnedslag i båter i vårt nær-område. Riktignok ble flyalarmen iSætre utløst av et lynnedslag natt til 16juli, men det var altså helt udramatisk.Flyalarmen kunne høres over store delerav Vestfjorden mellom tordenskrallene.

Glovarm sommerdag, ikke et vindpust, tropeluft og godt over 20 grader i vannet. Kan viha det bedre på fjorden? Etter noen slike dager så bygger det seg opp kraftige byger somgjerne treffer meget lokalt.

Page 5: Bukta Tidende, oktober 2009

sangbok kr. 30,-

Kontakt havnesjefen på

tlf.: 905 61 061

Konklusjonen påspørsmålet i overskriftenmå altså bli at du egentligikke kan gjøre noe særligfra eller til. Lynet gjør somdet vil, og slår ned ettereget forgodtbefinnende.

En trøst må være at dealler fleste lyn utladesmellom skyene høyt overhodene våres, og at detbare er en liten andel somslår i bakken.

Page 6: Bukta Tidende, oktober 2009

6 Bukta t idene - oktober

Vi møttes - Odd og Else i sin”Concordia lll ” en Riviera ogYngvar og Gun i sin ”Madelen”

en NB på Geitholmen og dro derframandag morgen 22. Juni.Det var 16 grader i vannet så isbadernetok årets første sommerbad. Det varknallblå himmel – sol og flatt vann. Vidro til St. Tjälleskjær hvor vi la oss tilfjellet. Man bør være obs på under-vannsskjær ved innseilingen.Fortsatte dagen etter til Ramsø, en kortetappe, ”men vi har jo ferie” sa Else.Det var en koselig liten havn med eld-gamle sjøboder og en grillplass helt nedtil vannet. Her traff vi Mette og Øyvindi ”Me`vind”.

Neste stopp var Grebbestad – det varstappfullt som vanlig selv om det ”bare”var juni. Der traff vi Mette ogØyvind igjen som syntes vi burde setteopp farten hvis vi hadde tenkt oss helttil Danmark! Men vi hadde god tid -ferie. Torsdag 25. Juni var det Else ogOdds bryllupsdag og vi feiret med åspise ute.

Dagen etter ankom vi Väderøerna. Etkoselig lite samhelle. Vi opplevde nest-en tropevarme her og 17 grader i vannet- så antall isbadere hadde økt til 2. Hertraff vi Bente og Dag i ”Vindfangern”.Færden gikk til Kjäringøen ; navnet harblitt til fordi kjærringene brakte jord tiløya i skjørtene sine. Det står en stor sta-tue der av en ”Kjæring”. Et fint stedsom kan anbefales.Så var vi kommet til Marstrand. Væretvar fortsatt strålende. Vi la oss i seiler-havna og skuet rett opp på Carlsten fest-ning. Her er man avhengig av linefergeinn til sentrum for å handle mat ogsånn….

Da vi ankret opp i Källø Knippla var detså langt anker feste at vi måtte skjøtetauene. Denne gang var det Gun og

Yngvar som hadde bryllupsdag,”Brygghuset” var et fint sted å spise (forøvrig det eneste tror vi).

Turen til Varberg var en kjempefin turca. 4 timer i 12 knop og strålende vær.Vi fikk plass inntil en ”fastliggendesnekke med servering” det virket i hvertfall sånn! Nå var det Yngvars bursdagsom skulle feires.I Halmstad gjestehavn var det fint åligge, men å fylle diesel på vei ut varikke enkelt. 30 liter diesel og så stopp –pumpen måtte på plass og kortet dras på

nytt for å få mer! Odd gjentok 4 gangerda gadd han ikke mer, Yngvar ga oppetter 2 ganger.

Så kom vi til Helsingborg. Der var detfolksomt, vi lå helt inn til sentrum ogdet strømmet mennesker forbi heletiden. Det viste seg at det var enkjempestor park og badestrand lengerbort hvor vi gikk etterpå. Her var derlek, grilling, spill og bading av, ja detmåtte være bortimot tusen voksne ogbarn. Svenskene er flinke til å legge tilrette for fritidssysler.

Av: Else/ Odd & Gun/ Yngvar

Båtferie til KøbenhavnEn planlagt båtferie med seniorer og respektive koner langs svenskekysten til Flakfortet,København via Sjælland og Jylland. Det ble en lang fin tur hvor vi besøkte uthavner og innhavner,23 i alt. På grunn av mye vind de siste dagene ble hjemturen lagt om Læsø, Trubaduren fyr og opplangs svenskekysten.

Odd firer det Norske flagget på Källø

Page 7: Bukta Tidende, oktober 2009

7Bukta t idene - oktober

Noen tekniske opplysningerfor spes. Interesserte Startet i Drøbak posisjon N 59gr.

40.635` EO 10gr. 37.438` og

båtturens sydligste punkt var Grenaa

N 55gr 24.284`. EO 10gr.55.469`.

Turens tottale distanse ble: ca.741

nm, Motor gangtid: 84 timer,

Forbruk tot. ca. 1346 liter diesel.

Gjennomsnitts fart ca. 8,9 kn.

Ca. 16 liter/time, eller

1,79 liter/nm. Motorkraft 184 hk.

Fremdeles flatt vann og full sol da viankom Flakfortet, som er en kunstigoppbygget øy og aktiv som forsvars-fort fra 1910, men i dag åpent foralmenheten.

Det tok bare en halvtimes tid fraFlakfort til Langeline i København. Vivar heldige og fant plass i havna – manmå være tidlig ute har vi lært. Enhyggelig danske sto klar til å ta imottauet og ønsket velkommen! Været varoverskyet, men fortsatt fin temperatur.Vi spaserte til sentrum – Nyhavn. Vihadde aldri opplevd det så folksomt iKøben – men det var sommer, søndagog jazzfestivaler – herlig!Vi lå i Køben et par dager og fylte ikkeøl, men diesel i Tuborg hamn. Det tid-ligere industri- og båtverkstedområdevar nå omgitt av luksusblokker medpriser opptil 20 mill for en toppleilighet!Et stykke fra gjestehavnen i Gilleleiefant vi plass. Om ettermiddagen gikk vi

til fiskebutikken for å kjøpe ferskereker, og vi var jo i Danmark – så desolgte selvfølgelig vin i fiskebutikken!Storfornøyde satte vi oss ved utebordfor å kose oss. Det var faktisk en strek iregningen da vi oppdaget at rekene varfrosne! Vi koste oss lell – med frosnereker og varm hvitvin! Morgenen ettergikk vi for å bade i et fantastisk salt,grønt og rent hav – det var sikkert 22grader og masse folk som tok morgen-bad. Det var etter hvert blitt ganskesterk vind, så vi ventet til nærmere kl 15før vi dro videre. Da kom det først etskikkelig skybrudd (fikk vasket båt-ene)og deretter ganske frisk sjø i ca. 2timer.

Det var fullt i fiskehavna i SpodsbjergHundestad, men vi fikk plass i en nyhavn – som når den ble ferdig skullekunne ta imot 200 båter. På dette guds-forlatte stedet ble vi liggende i 3 døgn.Vinden var oppe i 12 -14 sm.

Skjønt på Väderøene i pent vær Småfolk i Køben

Reker og Hvitvin Utsikt over fiskehavnen

fortsettelse på side 8

Page 8: Bukta Tidende, oktober 2009

8 Bukta t idene - oktober

Den 11. Juli klokka 15 dro vi tilSjællands Odde i frisk sjø og vind.Dette var en aktiv fiskehavn, medgjestehavn langs moloen. Klokka 10dagen etter dro vi til Grenaa i frisk vindog brukte ca. 2 ¼ time i 15 kn.

Før vi hadde lagt til i Grenaa pro-klamerte Else at vi skulle spise påSkakkes Holm om kvelden for der vardet gratis drikke! Det var ingen spøk –vi fikk gratis vin og øl til maten som varkjempegod. Grenaa – er Drøbaks venn-skapsby. Vi tok bussen inn til sentrumYngvar ville hilse på ordføreren; hanhadde med gave – VB-vimpel! Menordføreren var ikke å treffe… Klokka10 dagen etter forlot vi Grenaa i fint værog smul sjø og brukte ca. 2 timer tilØster Hurup. Her er det en kjempefinstrand – veldig langgrunt – hvit sand oglunkent vann – vi vasset – herlig!Yngvar måtte fylle diesel, men de tokbare danske kroner, så han måtte gå tilsentrum å finne en minibank. Hanavtalte med havnefoged Brian om åfylle kl 9 morgenen etter. Vi var der,

Brian var der, men ingen strøm tilpumpen. En elektriker ble tilkalt og allejobbet på spreng og etter ca. 45 min.fikk vi kjøpt diesel.I Læsø blåste det så kraftig at vi ble deri 2 døgn, da vi skulle dra kl 6 dagenetter var det igjen problem med diesel-fyllingen, vi fikk bare fylle litt om gang-en – de stoler nok ikke på folks kreditt!Nå hadde vi fin overfart og nesten flattvann og litt sol. Vi havnet på KälløKnippla etter ca. 3 timer og ble her tildagen etter. Rekene kostet kr. 239.- forkiloen her, men de var ferske! Vi sattved bord på brygga og nøt en spesieltfin kveld.Ps. Odd fikk det ærefulle oppdrag ogfire det norske flagget i en seanse dersju flagg skulle fires i tur og orden tiltrompetfanfare.Vi la oss i indre led mot Grundsund detvar ca. 47 nautiske mil og vi brukte 5timer, men tok en lunchpause underveis.Det ble sent før vi kom fram så her vardet helt fullt. Men Else visste råd; hunringte havnesjefen: ”Vi er to 30 fotsbåter, hvor kan vi legge oss?” ”Vet `a

fan” svarte han ”måste tenka”. Vi fikkplass på et vis. Grundsund er et sværtgammelt fiskested/havn med utroligmange eldgamle hus.Dagen etter reiste vi til Fjällbacka, menmye trafikk – særlig gjennomSotenkanalen gjorde at vi kom sentfrem. Vi fant plasser, men fikk vite at vimåtte flytte oss om eierne kom ogskulle ha plassen. Det var skiftende værog kvelden den 20. Juli blåste det kraft-ig opp – 12 - 14sm inne i havna! Denene båten etter den andre kom inn p.g.a.vinden og la seg utenpå hverandre så vikunne gå ”tørrskodd”, men ikke påbrygga der skvulpet bølgene over! Vigikk inn til sentrum og spiste”Kladdekake” og drakk kaffe på ”StoraHotellet”, nå var det nemlig Guns burs-dag.Den 22. Juli kl 8 forlot vi Fjällbacka ogsatte kursen hjemover via Havstenssundog ut i Kosterfjorden, skilte lag og drohver til vårt etter en etter alles meningfantastisk fin tur.Hilsen sjøfarerne Else/ Odd & Gun/ Yngvar

Else og Odd full fart med Conkordia mot Norge

- Delesalg

- Verksted

Båtfolkpå internett

Norges største og beste forum for båtfolk:

www.baatplassen.noDette er et forum hvor båtfolk kan utveksle

informajon og synspunkter.

ele

ktri

ker:

NYHET!Seaside Båtservice har nå kommet med

nettbutikk. Handle enkelt og rimelig på

www.seasideboat.noAlt du trenger til båten!

Erik Andersen, tlf: 900 68 548

www.al-tec.noTlf: 901 02 495

Båtelektro

Ladesystemer

Batterier

Page 10: Bukta Tidende, oktober 2009

10 Bukta t idene - oktober

Klara Johanne

Å rets sommerferie startet medstore ambisjoner om åoppnå to ting. Det ene var å

besøke Tønsberg, og det andre var etbesøk på Bolærne. Tønsberg gjeste-havn er verdt et besøk. Maken tiloppgradering av fasiliteter har visjelden sett. Helt moderne og lekkertsanitæranlegg, flott kiosk/butikk ogfortsatt veldig hyggelig betjening. Atprisen for båter inntil 40 fot er kr180,- mot tidligere 150,- synes vi ikkegjør noe. Tidligere måtte du kjøpepolletter til dusjene, og du var sjeld-en tørr da du forlot dusjrommet. Nåer dusj inkludert i havneavgiften,men den sjenerte har en litenutfordring. Du har ikke lenger ditteget lille avlukke. Nå er det fellesdusjfor herrer og fellesdusj for damer.Vaskemaskin og tørketrommel ernok de samme som har vært i bruken stund. Likevel, det fungerer og dufår en hyggelig prat med likesinnedesom står i kø for å få vasket og tørketklær.

Vi er nok spesielt glade i Tønsberg.Byen byr på så utrolig mye. Revy,konserter og bryggedans er noen avingrediensene som vi har fått opp-

Tekst : Eddy Marvin Johansen

Foto: Jon Petter Andersen

leve. Postgirobygget holdt sin årligesommerkonsert utenfor OsebergKulturhus. Fullt hus og stormendejubel. Jahn Teigen har hatt sittsommershow i byen, og har fått veld-ig gode tilbakemeldinger med fullehus og ekstraforestillinger. Vi haddehåpet å få med oss Hege Schøyen ogØyvind Blunck, men det rakk vi ikkedenne gangen.

Likevel er det matfronten som harvært vårt høydepunkt. Et kulinariskmåltid på Havariet var noe vi haddesett frem til siden vi besøkte stedet ifjor. Vi gikk bortover bryggen ogpasserte det ene halvfulle stedet etterdet andre. Hvor var det kø? Jo uten-for Havariet. Det var nok flere somvisste å sette pris på dette stedets for-treffelige kjøkken.

Det var også på matfronten vi møttevår største, men dog eneste, skuffelsei løpet av våre dager i Tønsberg. Vihar alltid kjøpt deilige ferske rekerhos Roar i Bua tidligere, og vet at vida betaler mer enn i vanlige butikk-er. Vi forventer da også høy kvalitetpå det vi kjøper. Stor var overrask-elsen da rekene vi hadde kjøpt til kr

190,- pr kg viste seg å være noen avde minste rekene vi noen gang harsett. Hvis det hadde vært kun noenfå av rekene som var så små, haddevi nok ikke reagert på det, men i vårpose på ca 1 kg var nærmere entredjedel under det vi vil kalleminstemålet. Eddy tok en tur tilbaketil selgere hos Roar i Bua for å klage,men der var det ikke mye kunde-vennlig betjening. Så, Roar. Det varen stor skuffelse. Neste gang kjøpervi reker hos Meny påFarmannsstredet til under halveprisen og atskillig større format.

Vi måtte få med oss en tur tilBolærne. Værmeldingen varsletvarmere vær og mindre vind. Tok12:05 åpningen til broen i Tønsbergog stevnet mot Bolærne. Tidspunktetviste seg å være riktig. Hadde vikommet noen timer senere ville viikke fått plass. Noe å tenke på hvisman ønsker å besøke gjestehavnenpå Østre Bolærn. Her blir det fortfullt. De har også slitt med økonomi-en her ute. Det merkes med at kiosk-en kun har en ungdom til å betjeneden. Han gjorde så godt han kunne,men dette var ikke mye kundevenn-lig. Håper dette bedrer seg til nesteår. Uansett, vi koser oss alltid påBolærne. Et fantastisk sted. Vikommer tilbake neste år. Har alle-rede en avtale om å møte eieren tilen Sandvik 945 fra Vallø, påBolærne.

I skrivende stund den 11. oktober,har vi for et par dager siden kjørtbåten ned til Vallø for sitt vinteropp-lag inne på hotellet. Sesongen overfor i år. Kunne nok ha brukt båtenenda mer, men til trøst så har vibrukt båten atskillig mer i år enn ifjor. Ha en fin vinterdvale til sesong-en er i gang igjen neste år med nyemuligheter og opplevelser.

Med magisk båthilsen fra Eli ogEddy Marvin

Reisebrev fra Klara Johanne

Som mannskap på MB Klara Johanne, har jeg skrevet iBukta Tidende tidligere. Denne gangen er også skipperEddy Marvin med på å gi et lite bidrag til BT.

PS. Hvor var du da stormen kom i sommer? Jo, vi var i Tønsberg

havn godt fortøyd. Så fullt har vi aldri sett det i Tønsberg havn

tidligere. Godt at båtfolket følger med på værmeldingen.

Page 11: Bukta Tidende, oktober 2009

11Bukta t idene - oktober

Arrangementskomitéen

Tekst og foto: Halvor Roxrud

Vi er ferdige med første arrange-

ment som var sesongavslut-ning på Bergholmen. Her ble

det arrangert fiskekonkuranse fra land.Oppfinsomheten ble stor da det ikke varsatt noen regler for fiskeutstyr. Det blefisket sild, torsk, reker, mort og krabber.Den yngre garde skulle blitildelt dobbelt sett med poeng. Det visteseg at dommerpanelet hadde bestemt ather skulle det ikke være noen taperemen bare vinnere. Hyggelig. Det varhyggelig samvær etter konkurransenhvor man koste seg rundt griller somble benyttet som bål etter grillingen.18 båter deltok.

Neste arrangement er temakveld9.oktober.Her prøver vi oss på temaet ”brann ibåt”. Hvem som kommer er ikke heltspikra ennå, men det ser lovende ut.Dette arrangementet blir annonsert iAmta og på hjemmeside.

Etter temakvelden så er det årets festsom står for turÅrsfesten lørdag 24.oktober.Arrangementskomiteen fikk veldigmange positive tilbakemeldinger fra desom deltok. Derfor blir det omtrentsamme opplegg som i 2008.

Erter kjøtt og flesk på Folkvang. Her erdet bare å avsette kvelden. Innbydelseblir sendt i posten til alle medlemmer

Årsfesten er siste arrangementi 2009.

Arrangementskomiteen har blitt flinketil å annonsere arrangementene påhjemmesiden så det er bare å følgemed der også.

Da er vi i gang med høstsemesteret iArrangementskomiteen.

Page 12: Bukta Tidende, oktober 2009

Møteplassennår du ikkeer i bukta!