Szmutni Ákos LEGYEZő- HORGÁSZAT

Page 1: Legyező- horgÁSzat - legyezohorgaszat.hulegyezohorgaszat.hu/download/legyezohorgaszat.pdf · elmerülhet a kérdés, hogy miért éppen legyeznünk kellene, mikor annyi más módszer

Szmutni Ákos

Legyező-horgÁSzat

Page 2: Legyező- horgÁSzat - legyezohorgaszat.hulegyezohorgaszat.hu/download/legyezohorgaszat.pdf · elmerülhet a kérdés, hogy miért éppen legyeznünk kellene, mikor annyi más módszer

Bevezetés 5Miért legyezve horgásszunk? 9A legyező felszerelés 15

1. A Legyezőbot 162. Az orsó 283. A legyezőzsinór 414. Backing 615. Az előke 636. Kiegészítők 707. Mire lesz szükségünk? 79

A dobás 831. Fej feletti dobás, alapdobás 872. Tailing loop 1003. Az orsódobás 1024. Switch, dinamikus orsódobás 1065. Prezentációs dobások 108

Csomók 117A sebes pisztráng, a szivárványos pisztráng, és a pénzes pér horgászata 141

1. Tartózkodási helyek és viselkedés 1432. Pisztrángtáplálékok 1553. A szárazlegyezés 1804. Nimfázás 1935. Streamerezés 2096. Nedves legyek 213

A domolykó 217Legyezés csukára 235A süllő 281Balin 301A dunai galóca 319A feketesügér 339Kétkezes botok, spey dobások 359Néhány gondolat a halakkal való bánásmódról és a catch&release-ről 393

I.II.

III.

IV.V.

VI.VII.

VIII.IX.X.

XI.XII.

XIII.

TarTalom

© Szmutni Ákos, 2009Minden jog fenntartva.

a könyv bármely részének másolásához és közléséhez a kiadó és a szerző engedélye szükséges

eLSő KIaDÁS

Szerkesztette: Bartha PéterIllusztrálta: Szmutni ÁkosLektorálta: Paskay ernő

a fejlécben szereplő légyfotókért köszönet az Umpqua Feather Merchants-nak!

Kiadja az armadillo Kreatív Ügynökség

Felelős kiadó: Bartha Péter

Könyterv, nyomdai előkészítés: armadillo Kreatív Ügynökség

Nyomdai munkálatok: Keskeny NyomdaFelelős vezető: Keskeny Árpád

ISBN 978-963-06-8372-2

Page 3: Legyező- horgÁSzat - legyezohorgaszat.hulegyezohorgaszat.hu/download/legyezohorgaszat.pdf · elmerülhet a kérdés, hogy miért éppen legyeznünk kellene, mikor annyi más módszer

elmerülhet a kérdés, hogy miért éppen legyeznünk kellene, mikor annyi más módszer van, amivel halat foghatunk. Erre nem tudok egy mondatban

válaszolni, de megpróbálom rövidre fogni a dolgot.

Ne azért legyezzünk, mert ez a legmobilabb módszer, itt kell a legkevesebb cuccot magunkkal cipelni, ha horgászni indulunk. Egy bot és egy mellény vagy táska legtöbbször elég.

Ne azért legyezzünk, mert ez a leginkább alkalmas módszer arra, hogy ha a világ valamilyen távoli tájára elvetődjünk, ott is tudjunk horgászni. A kevés és könnyű felszerelés mellett az is segít ebben, hogy ezzel a módszerrel tudunk legjobban alkalmazkodni a körülményekhez, olyan dolgokból tudunk eredményes csalit készíteni, amire nem is gondolnánk. Az egyik legeredményesebb bonefish-légy, a Gotcha első példányait a kitalálója egy taxi kárpitjából kihúzogatott szőrökből kötötte. Ha feltaláljuk magunkat, sehol sem fogunk zavarba jönni.

Ne azért legyezzünk, mert a közhiedelemmel ellentétben ez egy eredményes módszer. Sokszor ugyanannyit, vagy többet foghatunk, mint a körülöttünk más módon horgászók, ha pedig mégsem, még mindig ott van nekünk az, hogy vi-szonylag nehezebb módon ejtettünk zsákmányt. A Mount Everestre is fel le-het mászni oxigénpalackkal és nélküle is. Az utóbbi esetben nagyobb az értéke a dolognak. Nem csak a cél (a halfogás), hanem az odavezető út is fontos.

Ne azért legyezzünk, mert szinte minden halat megfoghatunk így. Mindenki tudja, hogy pisztrángra, lazacra, pérre, domolykóra jó ez a módszer. De ezen kí-vül a csukát, a süllőt, a balint, a pontyot, az amúrt, a csapó sügért, a feketesügért, a dunai galócát, a jászt, a márnát, a paducot, a veresszárnyú keszeget, a bodorkát, esetleg a harcsát, tengeri halak hosszú sorát és az édesvízi halak szinte mindegyi-két megfoghatjuk legyezve.

Ne azért legyezzünk, mert ez a legtradicionálisabb de egyben a legmodernebb, leginnovatívabb módszer is. Horgászhatunk ragasztott nádbotokkal, selyem-zsinórral és száz éves Hardy Perfect orsóval. De a modern grafit legyezőbotok gyártási technológiája legalább tíz évvel megelőzi a többi módszerhez használt botokét, az orsóknak olyan körülmények között is hiba nélkül kell működni, amitől egy peremfutó már rég széthullana. Évente jelennek meg új technikák, és emiatt új eszközök. A legyezésben a felszerelés-mániás horgászok úgy élhetik ki a szenvedélyüket, hogy annak még értelme is lesz. Sokan azt hiszik, hogy ebben a módszerben mindent a tradíció diktál. Ehhez képest a legklasszikusabb „szak-ágban”, a pisztrángra való szárazlegyezésben az utolsó harminc évben szinte telje-sen lecserélődtek a használt legyek.

Ne azért legyezzünk, mert a legyezés életforma. A légykötés, esetleg botépítés közben akkor is „horgászhatunk”, ha éppen nincs lehetőségünk kijutni a víz-

F

12 13

i. fejezet Miért legyezve horgásszunk?

Page 4: Legyező- horgÁSzat - legyezohorgaszat.hulegyezohorgaszat.hu/download/legyezohorgaszat.pdf · elmerülhet a kérdés, hogy miért éppen legyeznünk kellene, mikor annyi más módszer

partra. Akit ez a módszer rabul ejt, annak valószínűleg ez fogja kitölteni a szabad idejének, sőt a szabad gondolatainak nagy részét is.

Ne azért legyezzünk, mert a legyeződobás már önmagában is nagy élmény, és a végtelenségig tökéletesíthető.

Ne azért legyezzünk, mert ennél a módszernél a leghosszabb a tanulás folyamata, ami soha nem ér véget. A legyezőhorgászatnak annyi a tudásanyaga, hogy soha-sem fogunk a végére érni, mindig lesz új információ, új kihívás. Ennek a mód-szernek nagyobb az irodalma, mint az összes többinek együtt. Ez nem véletlen.

Ne azért legyezzünk, mert ennél a módszernél a legközvetlenebb a kapcsolatunk a hallal, a vízzel. Mivel az orsó helyett legtöbbször a kezünket használjuk, sokkal intenzívebb az élmény.

Ne ezek miatt legyezzünk.Azért legyezzünk, mert legyezni jó, végtelenül izgalmas és élvezetes.

14 15

i. fejezet Miért legyezve horgásszunk?

Page 5: Legyező- horgÁSzat - legyezohorgaszat.hulegyezohorgaszat.hu/download/legyezohorgaszat.pdf · elmerülhet a kérdés, hogy miért éppen legyeznünk kellene, mikor annyi más módszer

BACKING – LEGYEZŐZSINÓR

Legegyszerűbb lehetőség a szögcsomó (nail knot). Négy-hat menet elég, de ezt a csomót ne használjuk monofil magú zsinórokhoz (például átlátszó interemediate-k), mert lecsúszhat róluk:

Fogjunk a legyezőzsinór mellé egy 3-5 centi hosszú műanyag csövet, vagy egy nagyobb varrótűt.

Húzzuk össze.

4-5 menet elég.

Ha a backing rögzítésére használjuk a csomót, akkor toljuk lefelé, hogy rászoruljon az orsódob tengelyére. Ha horogkötésre, akkor hagyhatjuk

lazán, bár az első nagyobb terhelésre le fog csúszni és megszorul.

Húzzuk ki a csövet vagy a tűt és szorítsuk meg a csomót. Vigyázzunk, hogy a menetek egymás mellé,

ne egymás fölé kerüljenek.

A kiálló zsinórdarabokat vágjuk rövidre.

A backinget, vagy előke rögzítésénél a monofil zsinórt kezdjük el egyszerre feltekerni a csőre és a

legyezőzsinórra

Húzzuk szorosra.

Ezután a backing vagy a monofil végét vezessük vissza a csövön, vagy fűzzűk át a varrótű fokán.

122 123

iv. fejezet Csomók

Page 6: Legyező- horgÁSzat - legyezohorgaszat.hulegyezohorgaszat.hu/download/legyezohorgaszat.pdf · elmerülhet a kérdés, hogy miért éppen legyeznünk kellene, mikor annyi más módszer

A harmadik lehetőség, hogy a backingen és a legyezőzsinóron is csinálunk egy fület és összehurkoljuk őket. A backing füle készülhet Bimini twist-tel. Ez egy vi-szonylag bonyolult csomó, érdemes az interneten egy animált vagy mozgóképes leírását megkeresni, úgy könnyebben megtanulható. Ez egy valóban 100%-os szakítószilárdságú kötés, amit a tengeri horgászatban használnak gyakran.

Ennél egyszerűbb a backinget önmagába visszafűzni a blind splice technikával egy fűzőtű, esetleg egy félbehajtott nagyon vékony acél gitárhúr, valami hasonló vékonyabb drót, vagy egy befűző szerszám segítségével, amit légykötéshez árul-nak. Vigyázat, nem szabad a visszafűzött részt végig leragasztózni, mert akkor NEM MŰKÖDIK! Ha ezeket a fonott anyagokat, mint például a dacron, rá-húzzuk valamire, akkor minél nagyobb erővel próbáljuk lehúzni, annál jobban rászorul. Viszont ha lekenjük ragasztóval, nem tud működni, és lecsúszhat!

Második lehetőség az Albright-csomó. Nagy előnye, hogy semmilyen segédesz-köz nem kell hozzá. Ez egy nagyon fontos kötés, kiváló nagyon eltérő méretű monofil zsinórok, vagy monofil és drótelőke összekapcsolására is:

Az egyik zsinórt (általában a vastagabbat, drótelőke vagy hardmono használatánál azokat) U alakban

meghajtjuk és a másik zsinórt átvezetjük rajta.

5-10 menetre lesz szükségünk.

Húzzuk szorosra a csomót. Ha tűt használtunk, akkor azt előtte húzzuk ki a csomóból. Tulajdon-képpen itt is befejezhetjük a kötést, de köthetünk

bele még egy biztonsági „zárat” is.

Húzzuk szorosra és vágjuk le a kiálló végeket.

A képen látható módon kössünk egy zárócsomót. Három menet elég.

Az átvezetett zsinórt elkezdjük a másik duplán vett részén körbetekerni. Ha nem meg, egy tűt is a dupla

zsinór mellé foghatunk, így könnyebb feltekerni a meneteket.

Ezután a körbetekert zsinór végét vezessük át az U öblén. Ugyanabba az irányba hagyja el a

hurkot, ahonnan a csomó kötésének a kezdetekor bevezettük.

124 125

iv. fejezet Csomók

Page 7: Legyező- horgÁSzat - legyezohorgaszat.hulegyezohorgaszat.hu/download/legyezohorgaszat.pdf · elmerülhet a kérdés, hogy miért éppen legyeznünk kellene, mikor annyi más módszer

ÚSZÓ ZSINÓR – FELÚSZÓ LÉGY (DIVER)

Felúszó legyek alatt a (Dahlberg) divereket értem, amelyeknek a feje szarvas-szőrből vagy valamilyen szintetikus anyagból (kemény hab) van kialakítva, ezért a vízben lebegnek. A legyek farka lehet tollakból, hosszabb természetes vagy szin-tetikus szálakból, szőrökből, vagy ami talán a legeredményesebb, nyúlszőrcsíkból (zonker). Ezeknek a legyeknek a feje úgy van kialakítva, hogy húzásra a víz alá me-rüljenek. Úszó zsinórral kombinálva őket, a legfelső vízrétegeket, a legsekélyebb helyeket tudjuk meghorgászni, akár úgy, hogy bevontatás közben csíkot húzza-nak a víz tetején. A sötétedés után hajnalig bármikor eredményesek lehetnek, amikor rablásokat hallunk. Sokszor hangos csattanással szippantja le a süllő a víz tetejéről. Ha erős sodrásban horgászunk velük ne siessünk a bevontatással, akár egy helyben is tartogathatjuk őket, hogy a sodrás játsszon a szőrökkel, tollakkal.

ÚSZÓ ZSINÓR – SÚLYOZATLAN LÉGY

Azokkal a legyekkel, amik nem, vagy csak gyengén vannak lesúlyozva egy „emelettel” lejjebb horgászhatunk, mint az előző kombinációval. Ilyen legyek a Deceiver-ek, a szintetikus anyagokból készült hallegyek, stb. Ha szakaszosan vontatjuk be őket, általában akkor is egy vonalon, egy mélységben jönnek felénk, egy méternél nem mélyebben. Ha nem hallunk rablást akkor is érdemes próbál-kozni velük, hiszen lehet, hogy van süllő a pályán, csak mélyebben vadászik.

ÚSZÓ ZSINÓR – SÚLYOZOTT LÉGY

A Clouser Deep Minnow vagy a Half-half Clouser süllőre is ugyanolyan kiváló csali, mint csukára. Az ott leírt jiggelő, emelgetős technikát itt is eredményesen alkalmazhatjuk. Állóvízen, vagy ahol a sodrás ereje lehetővé teszi, bedobás után hagyjuk süllyedni a legyet, majd néhány rántással emeljük el a fenéktől, és hagy-juk újra lesüllyedni. A kapás általában süllyedés közben következik be, gyakran csak azt érezzük, hogy amikor újra rántani akarunk a zsinóron, elnehezül, mint-ha elakadt volna. Kis gyakorlattal meg lehet különböztetni a kapást az akadástól, az előbbi kicsit nyúlósabb, elevenebb. Ha tévedtünk, és elakadtunk, folyóvízen megpróbálhatunk pár méter zsinórt leengedni az akadó alá és így egy hirtelen rántással ellenkező irányból meghúzva általában sikerül kiszabadítani a legyet. Az előkét hosszabbra véve a legyünk könnyebben és mélyebbre fog süllyedni, állóvízen vagy gyenge sodrásban még 2 méter mélyre is le tudunk nyúlni így. Erős áramlásban ezek a legyek sem mennek 0,5-1 méternél mélyebbre, hiszen a víz ereje belekapva az előkébe nem engedi őket lemerülni, csak ha nagyon sokáig egy helyben tartjuk őket.

288 289

viii. fejezet A süllő

Page 8: Legyező- horgÁSzat - legyezohorgaszat.hulegyezohorgaszat.hu/download/legyezohorgaszat.pdf · elmerülhet a kérdés, hogy miért éppen legyeznünk kellene, mikor annyi más módszer

INTERMEDIATE ÉS SÜLLYEDŐ VÉGŰ ZSINÓROK

Ezekkel a zsinórokkal ugyanazokat a legyeket használhatjuk, mint az úszóval, csak mélyebb, 1-3 méteres vizeket tudunk meghorgászni. A súlyozott legyek-kel kombinálva jobbak a süllyedő végűek (amelyeknek az első 0,5-4,5 métere süllyed), amennyiben partról vagy állóvízen horgászunk. Az úszó has rész se-gít abban, hogy behúzáskor a légy jobban elemelkedjen a fenéktől. Csónakból horgászva viszont jobb a teljes hosszában intermediate zsinór, hiszen itt gyakran

előfordul, hogy a sekélyebb vízből húzzuk a mélyebb felé a csalit. Ilyen esetekben tovább tudjuk a jó helyen járatni a legyet a teljes hosszában lassan süllyedővel. Próbáljunk minél többféle zsinórt és pótdobot beszerezni. A legyes süllőzés ered-ményessége nagyban azon múlik, hogy mennyire tudjuk meghorgászni a vízosz-lopot teljes magasságában.

SÜLLYEDŐ ZSINÓR – FELÚSZÓ LÉGY (DIVER)

Az egyik kedvenc technikám. A gyorsan süllyedő zsinórokat (elsősorban integrated shooting head-eket) egy Dahlberg Diver-rel kombinálva akár fél méteres vízben is horgászhatunk, de négyes víz alját is el tudjuk érni, ha nem túl erős a sodrás. A módszer működési elve egyszerű: a zsinór fekszik a fenéken, az 1-1,5 méteres előkén lévő légy pedig - mivel ha megállítjuk, elkezd felemelkedni - szakaszos bevontatáskor bukdácsol közvetlenül a fenék felett. Könnyen, pontosan végig

tudjuk így horgászni a meder alját. Ha úgy érezzük, hogy gyakran elakad a kövek között a légy, akkor kössünk fel hosszabb előkét. Ha partról horgászunk, a leg-jobbak azok a zsinórok, amelyeknek a running line-ja úszó, a fej pedig gyorsan süllyed (Scientific Anglers Wet Tip Express, Teeny T-széria). Az úszó running line kevésbé hajlamos arra, hogy lesüllyedjen a kövek közé és elakadjon.

290 291

viii. fejezet A süllő

Page 9: Legyező- horgÁSzat - legyezohorgaszat.hulegyezohorgaszat.hu/download/legyezohorgaszat.pdf · elmerülhet a kérdés, hogy miért éppen legyeznünk kellene, mikor annyi más módszer

HORGÁSZATA

Mivel a balin kifejezetten felszíni ragadozó, ezért mintha csak legyes zsákmány-nak teremtették volna. A legyezőhorgászat legkényelmesebb, legkellemesebb módja, ha úszó zsinórt használva lehetünk eredményesek, ami a balin horgásza-tában maximálisan megvalósul.

Az őn egyik legfontosabb tulajdonsága, hogy sokkal, de sokkal könnyebb meg-fogni, ha csapatban vadászik. Egyrészt a táplálékirigység miatt kevésbé óvatosak, hiszen ha a fajtársak gyorsabbak, akkor könnyen éhen maradhat az a hal, amelyik túl sokat gondolkodik azon, hogy megtámadja-e a kishalat, vagy esetünkben a legyet. Másrészt, ha csoportosan táplálkoznak, akkor szervezetten teszik ezt, azaz igyekeznek összeterelni a kisebb halakat, ivadékokat, majd egyszerre, több oldal-ról támadnak rájuk. Ilyenkor a megzavarodott áldozat könnyen elkapható, vi-szont ha a ragadozó túl sokat teketóriázik, akkor lecsúszhat a habzsolásról, hiszen a kishalak egy idő múlva visszanyerik orientációjukat és elmenekülnek. Ennek ellenére magányosan vadászó balint is foghatunk, de ebben az esetben jóval több kitartásra és szerencsére lesz szükségünk.

Orange Partridge

Soldier Palmer

Szintetikus Streamer

Thunder Creek

White Moth

White Palmer

s

A csapatban vadászó balin óvatlanabb, agresszívabb

312 313

ix. fejezet Balin

Page 10: Legyező- horgÁSzat - legyezohorgaszat.hulegyezohorgaszat.hu/download/legyezohorgaszat.pdf · elmerülhet a kérdés, hogy miért éppen legyeznünk kellene, mikor annyi más módszer

Folyóvízen jellemző a balinra, hogy sokkal jobban kedveli a sodrásnak keresztben vontatott csalit, mint azt, amelyiket felfelé, az áramlással szemben húzunk. Persze az utóbbi esetben is lehet kapásunk, csak lényegesen ritkábban. Emiatt kiválóan használhatjuk a pisztrángozásnál megismert wet fly swing technikát. Dobjuk be a legyünket a vízmozgás irányára merőlegesen vagy egy kicsit lefelé, és hagyjuk, hogy a sodrás belekapjon a legyezőzsinórba, és kényszerpályán mozgassa a csalit. Leggyakrabban ilyenkor, a swing, a sepregetés közben van kapásunk. Próbáljunk meg keresztüldobni a sodorvonalon, az elvágó vízen, a balinok vélt tartózkodási helyén. Ha lesodródott a legyünk, akkor húzzuk be és dobjunk újra. Ha kétkezes, vagy switch bottal horgászunk, akkor nem kell teljesen befejtenünk a zsinórt, hanem amikor a fej végéhez érünk, akkor valamelyik, a kétkezes botokról szóló fejezetben bemutatott spey dobással újrapozícionálhatjuk a legyet. Így a csalink több időt tölt a vízben és kevesebbet a levegőben. Természetesen így elsősorban akkor tudunk horgászni, ha a vízben állunk, partról, vagy csónakból ezeket a dobásokat nem igazán lehet megfelelően végrehajtani. A wet fly swing természe-tesen ilyenkor is alkalmazható, csak spey dobások helyett kénytelenek vagyunk minden leúsztatás végén teljesen behúzni a legyezőzsinórt.

Ha kézzel vontatjuk a csalit, vagy a swing sebességét akarjuk növelni, akkor talán érdemes viszonylag folyamatosan vezetni a legyet. Mintha streamer-eknél és ned-ves legyeknél jobban reagálna az egyenletesen mozgó csalira.

Sokszor kerülünk olyan helyzetbe, amikor olyan gyorsan kellene befejteni a zsi-nórt, ami egy kézzel nagyon fárasztó, vagy lehetetlen. Ilyenkor vegyük a botot a hónunk alá, és mind a két kezünket használjuk a légy vezetéséhez. Figyeljünk arra, hogy a bot a zsinór irányába mutasson, hiszen bevágásra szinte csak a ke-zünket tudjuk használni. Ezzel a technikával egészen nagy sebességgel tudjuk mozgatni a legyet.

Időnként előfordul, hogy érzékeljük, ahogy a balin követi a csalit, esetleg kopog-tatja is azt, de nem szánja rá magát a támadásra, gyanakszik. Ilyenkor esetenként (nem mindig), bejöhet az a trükk, hogy egy pillanatnyi megállítás után egy vi-szonylag hosszabb, gyors rántással megugrasztjuk a legyet. Akár a botunkat is használhatjuk, így akár egy-másfél métert is tudunk mozdítani rajta.