UI. NAGY UTAZáS 114 2013 február éva KEREKEDJ FEL éS MARADJ ITTHON

Titkos helyek Magyarországon

DESCRIPTION

Számtalan felfedezésre váró és kevéssé ismert hely és látványosság Magyarországon minden korosztálynak. Kádár Tímea írása.

Page 1: Titkos helyek Magyarországon

114 2013 február éva

KereKedj felés maradj itthon

Page 2: Titkos helyek Magyarországon

éva 2013 február 115

Kirándulás a jövőbe300 éves műemléki gabonaraktárban, a csodás fa belső szerkezet megtartásával rendezték be a mosonmagyaróvári – országosan egyedülálló – interaktív természettudományi élményközpontot. mindenképpen szánjunk rá egy napot: négy szinten a négy őselem – a víz, a föld, a levegő és a tűz – titkait ismerhetjük meg 50 játékos bemutatóesz­köz és kedves demonstrátorok segítségével. a családdal itt navi gáltunk tengerhajót, generáltunk cunamit, feküdtünk fakírágyon, átéltünk egy földrengést, kipróbáltuk a sut­togó tükröt, időjárást jeleztünk előre, meteordarabokra vadásztunk lézerfegyverrel és egymás fejét is feltálaltuk. azóta folyton kérdezgetjük, hogy mikor megyünk már újra. futuramoson.hu

KereKezés a Kanyarbana dunakanyar megunhatatlan helyszíne biciklitúráinknak. Pontosan a közepén, a Pilis köldökének is becézett dömö­sön mindig muszáj megállnunk, és nem azért, mert annyira elfáradtunk volna. Egyszerűen nem lehet betelni azzal a lát­vánnyal, amely a kiskanyarban elénk tárul. nem lepődöm meg, hogy a magyar királyok is szerettek itt tartózkodni, bár sajnos az egykori román stílusú templomnak, valamint a királyi kastélynak és a prépostsági épületnek csak az alap­falai maradtak meg. a templom megemelt szentélye alatti altemplom azonban épségben fennmaradt, szinte mindig teszünk ide egy kitérőt. domos.hu

Kis falu a balaton fölötta Bakonyalján, szőlőhegyekkel körülvett medencében bújik meg a varázsos hangulatú dörgicse. itt van talán az egy főre eső legnagyobb templomsűrűség: a 300 állandó lakosra összesen 7 templom jut, igaz, ebből három középkori ere­

nemrég valaki azt állította, hogy Magyarországon már mindent látott, ezért jár külföldre. fogadtam vele, hogy mondok olyan helyeket, amelyekről még nem hallott. a fogadást megnyertem, de ő sem vesztett. vízimalom, festett mennyezetű templomok és a jövő múzeuma – a sor bármeddig folytatható. összeválogattunk néhányat a szívünknek kedves úti célokból. Kádár Tímea írása

TiTkos helyeksokfelé akadnak olyan rejtett kincsek, amelyek csak bejelentkezéssel látogathatóak. Vétek lenne kihagyni őket.Verpeléten található a Jakab család 19. században épült kovácsműhelye. Az ő szerszámaikkal rendezték be a helyiséget, amely a község főutcájáról érhető el. Bejelentkezés: +36/36-494-364.Az Apátistvánfalván berendezett határőrkörletben, fegyverszobában és lovas istállóban átélhetjük a határőrélet mindennapjait. Bejelentkezés: +36/30-484-4347.Domoszlón a Tarjánka patakvölgye hazánk egyik legszűkebb és leglátványosabb kanyonszerű szurdoka. A 3 kilométeres útvonal 3-4 óra alatt járható be. Vezetést legalább 5 főtől indítanak. Bejelentkezés: +36/20-5400-369.Zubogy 12. századból származó református temploma, 18. századi festett bútorzatával és festett mennyezetével lenyűgöző élmény. Bejelentkezés: +36/48-354-195.szombathelyen az egyházmegyei könyvtár 40 ezer kötetes gyűjteménnyel büszkélkedik, amelynek legértékesebb része a 16 középkori kódex, a 96 ősnyomtatvány, valamint a csak bejelentkezéssel látogatható herzan könyvtár. A mennyezetet storno Ferenc freskói díszítik. Bejelentkezés: +36/94-509-763.

Page 3: Titkos helyek Magyarországon

(tú

zoK)

116 2013 február éva

detűnek már csak a romjai vannak meg. érdemes megebédelni a piarista rend egykori magtárában, ami ma granárius vendéglő néven működik. az emeleten régi használati tárgyakat állítottak ki, ezt akkor is megnézhetjük, ha az ebédet nem itt fogyasztottuk. a halom­hegyről páratlan kilátásunk lesz a Balatonra és a völgyben fekvő falura. tavasszal és nyáron sok rendezvényt, programot tartanak itt. dorgicse.hu

HatároK és energiáK találKozásánálEgy hűvös húsvéton az igen színvonalas termálfürdő jóvoltából találtunk rá Lentire. majd kiderült, hogy az itt található szent györgy Energiapark Euró pá ban is egyedülálló. olyan energiavonalak találkozási pontjában fek­szik ugyanis, ahol a jótékony hatású sugárzások az egész szervezetre hat­nak és harmonizálják az energia áramlását. Lentiből indul egyébként az ország egyik leghosszabb (32 km­es) kisvasútrendszere, amin bejárhatjuk a göcsej kirándulóhelyeit. az egyik legkedvesebb emlék innen Páka, Öve­ges professzor szülőfaluja. a templom melletti házát csak kívülről lehet megnézni, de a róla elnevezett általános iskolában nagyon érdekes kiállítás állít emléket neki. a szőlőhegy tetejére is felkaptattunk: a helyiek az itteni háromszenteki­kápolnában imádkoznak a bő termésért, és ha ez megadatik, akkor a látogatókat is megvendégelik muzeális értékű pincemúzeumukban. Kisvasúttal jutottunk el a mároki­kápolnához is. az elpusztult Petróc faluból csak ez és a körülötte lévő temető maradt meg, ahova 1945 óta nem temettek. a kápolna érdekessége az oltár körüli falfülkék és a téglából készült pado­zat. nem messze innen, a 16 hektáros vétyemi ősbükkösben csodáltuk meg a göcseji bükktáj legszebb részletét. Ez a természet temploma, a 40 méter­nél jóval magasabb fák átlagéletkora 170 év. lenti.hu

Megelevenedett Múltaz erdővel körülhatárolt völgyben húzódó szenna büszkesége egy falu­múzeum, amely helyi kezdeményezésre jött létre. az 1981­ben Europa nostra díjjal jutalmazott skanzenben az egy utcából álló, múltidéző épületsoron ma már öt porta áll. a lakóházakon és a hozzájuk tartozó gazdasági épületeken kívül több pincét és présházat is láthatunk, a legújabb építmény egy gépszín. itt találjuk somogy megye egyik legszebb műemlékét, a festett kazettás mennyezetű, népi barokk stílusban épült református templomot is. smmi.hu/szenna

egyszerű Külső, részletgazdag belsőKéptelen vagyok megunni az ormánság templombelsőit. a Baranya megyei református templomok fakazettás mennyezetét bámulva mindig csodálom, hogy volt türelmük a művészeknek ilyen gazdag szimbólumrendszerrel dol­gozni, ennyiféle, jóformán soha nem ismétlődő mintázatot festeni. a fenyő­fá ra temperával vitték fel a színes gyümölcs­, virág­ és levélmotívumokat. a ko vácshidai templomot kívülről is szépen rendbe hozták. a mennyezet fe­hérsége még jobban kiemeli a karzat mellvédje, a festett padok, a szószék és a forgatható zsoltártábla színeit. adorjáson sincs túlcicomázva a templom, Kóróson viszont festett mennyezet fogad. 54 kazettáját még a 18. század vé­gén készítették, a többi 72­t pedig 40 évvel később. drávaiványi 167 kazettás temploma a csúcspontja az ormánsági kirándulásnak. ormansag.hu

Túristvándi vízimalma

a szent György energiapark Lentiben

Túzok réhelyen

Nyaralj itthon! További fantasztikus hazai célpontokért olvasd be a QR-kódot!

Page 4: Titkos helyek Magyarországon

éva 2013 február 117

tengerpart az alföldöna Körös torkolatánál Csongrád városa mellett a gyönyörű ho­mo kos fövenyen igazi tengerparti hangulat fogad. itt kezdődik a Csongrád nagyréti természetvédelmi terület, ahol nemcsak fürdőzni szoktunk, hanem nagy kirándulásokat, kenutúrákat is teszünk. a város legrégebbi része, a belsőváros 37 műemléki védettség alatt álló házból áll. Van köztük patics­, vert és vá­lyogfalú ház, nádtetővel. nem nehéz ideképzelnünk az egy kor itt lakó hajósokat, hajóácsokat, halászokat, kisparasztokat és kubikosokat. csongrad.hu

szelíd vadaKa kisebbik fiam imádja az állatokat, a hagyományos állatkertet viszont nem szeretjük. inkább rezervátumokba járunk, ahol az állatokat egész közelről, természetes közegben láthatjuk. déva­ványa és Ecsegfalva között, a réhelyi Látogatóközpontban a mú zeummal kezdtünk: megnéztük, hogyan él a terület kin cse, a túzok és hogyan gondoskodnak fennmaradásáról. E veszé­lyezte tett madárfajból – Európa legnagyobb ma darából – több mint 500 példány található erre, s a külső be mutatóhelyeken is megfigyelhetjük őket. Láthatunk még ma gyar szürkemarhát, bivalyt, rackajuhot és mangalicát. a láto gatóközpontból tan­ösvény is indul. kmnp.nemzetipark.gov.hu

sodrásbanKözép­Európa legnagyobb vízimalma magyarországon talál­ható – erről fogalmam sem volt, amíg el nem jutottam túr­istvándiba. a ma is működő malom a 18. században épült, és igazi ipartörténeti ritkaságnak számít: nem felülről folyik a kerekekre ugyanis a víz, hanem a kerekek lapátjai merülnek bele a folyóba. a túr folyóra épült malom és környezete han­gulatos látvány, az épületében pedig nagyon érdekes kiállítást

láthatunk a működéséről és történetéről. május közepén mol­nártalálkozót tartanak itt, ahová egész Európából érkeznek résztvevők. turvizimalom.hu

éjjel-nappal élMénysötétben láttam először a kisvárdai várat, épen megmaradt fala és tornyai ugyanis a Várszínházi esték egyik előadásához nyúj­tottak lenyűgöző hátteret. másnap világosban sem csalódtam benne: a 15. századból fennmaradt – helyreállított – várrészlet a körülötte lévő parkkal különleges hangulatú látvány. az egy­kori zsinagógában berendezett rétsági múzeumban egy ma már máshol nem létező, festett pitvarú ajaki házban és cifra pitvarban gyönyörködhetünk. a városka középkori házai kö­zött és a tavaly decemberben felavatott sétálóutcáján tett séta után irány a Várfürdő, ahol élmény­ és termálmedencékben lazulhatunk el. kisvarda.hu

Kastélyról Kastélyrahazánk legrégebbi kisvasútja idén 125 éves: Károlyi ist ván gróf 1888­ban építtette, hogy a pálházi fűrészüzemet kiszol gál ja. hegymenetben lovak vontatták, lefelé pedig maguk gurul tak le a fával megrakott kocsik. amíg ezt elmeséltem a család nak, már oda is értünk a gróf egykori kőkapui vadászkastélyához, mely egy csodás tó mellett, sziklaszirten magasodik. Folytatva a vendégeskedést a Károlyi családnál, a füzérradványi kastélyt is felkerestük. a hatalmas park­arborétum közepén álló, ro­man tikus stílusú épület hazánk egyik legnagyobb kastélya. Berendezése, márvány fürdőszobái, kandallói, szalonja, bál­terei, télikertje az itáliai reneszánszot idézik. ahogy haladnak a felújítással, egyre több termet nézhetünk meg. mi éjszaka is megcsodálhattuk a kastélyt, mert a park egyik pavilonjában aludtunk. kokapu.hu, fuzerradvany.hu